شماره ۱۳۷۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
اخبار جهان

کاخ سفید شایعات درباره برکناری قریب‌الوقوع مک مستر را تکذیب کرد
ایسنا| پس از بالاگرفتن شایعات درباره قصد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور برای برکنارکردن هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی خود، کاخ سفید با تکذیب این گزارش‌ها تأکید کرد که تغییری در آرایش شورای امنیت ملی کاخ سفید اعمال نخواهد شد. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی ادعا کرده بود: «رئیس‌جمهوری آمریکا اکنون موافق برکناری مک مستر بوده، اما از آن‌جا که نخواسته او را به شکلی خجالت‌آور برکنار کند، می‌خواهد با گذشت زمان و طی یک فرآیند گذار آرام او از این سمت کنار برود.» روزنامه واشنگتن‌پست مدعی شد که برای این گزارش از 5 منبع آگاه به تصمیم‌های رئیس‌جمهوری استعلام گرفته است. پس از آن روزنامه وال‌استریت ژورنال این خبر را تأیید و اعلام کرد: «زمان این برکناری مشخص نیست.» با این حال سارا سندرز، مسئول مطبوعاتی کاخ سفید در توییتر خود نوشت: «ترامپ با مک مستر روابط کاری خوبی دارد و تغییری در آرایش شورای امنیت ملی کاخ سفید در کار نخواهد بود.» مک مستر ماه گذشته میلادی گفته بود، مدارک مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا غیرقابل انکار است.

روسیه:
در مناقشه اسکریپال حداکثر فشار را به انگلیس وارد می‌کنیم
ایسنا| روسیه به انگلیس هشدار داد، در مناقشه ایجادشده بر سر مسمومیت جاسوس سابق روس با ماده اعصاب در شهر سالزبری حداکثر فشار ممکن را بر لندن وارد خواهد کرد. خبرگزاری اینترفاکس روسیه به نقل از آلکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در انگلیس گزارش کرد که روسیه در مناقشه بر سر سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسیه‌ای که در سالزبری مسموم شد، حداکثر فشار ممکن را برطرف انگلیسی وارد خواهد کرد. اخیرا لندن اقدام به اخراج ۲۳ دیپلمات روسیه‌ای از بابت مسموم‌شدن اسکریپال با ماده اعصاب کرد. به گفته یاکوونکو، این اقدام باعث کاهش ۴۰‌درصدی تعداد نیروهای هیأت دیپلماتیک روسیه در انگلیس شده و این تاثیری جدی بر عملکرد این سفارتخانه خواهد گذاشت. یاکوونکو درعین ‌حال بریتانیا را متهم کرد به این‌که شروع به تجاوزگری علیه مسکو کرده تا توجه مردم خود را در داخل از مشکلات حاصل از فرآیند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منحرف کند. این درحالی است که روسیه هرگونه دست‌داشتن خود در حمله با ماده اعصاب به اسکریپال و دخترش را رد کرده است. در واکنش به این مناقشه انگلیس،‌ آمریکا، آلمان و فرانسه به‌طور مشترک از روسیه خواستند درباره این حمله با ماده شیمیایی توضیح دهند.

پلیس ترکیه اعلام کرد:
خنثی‌سازی
طرح ترور خانواده اردوغان
ایسنا| پلیس ترکیه اعلام کرد، نیروهای گروه موسوم به «شاهین‌های کردستان» توطئه ترور خانواده رئیس‌جمهوری این کشور را طراحی کرده بودند. روزنامه «زمان» ترکیه نوشت،‌ پلیس این کشور جزییات طرح ترور گروه تروریستی موسوم به «شاهین‌های کردستان» را کشف کرد که هدفش خانواده رجب طیب اردوغان بود. این روزنامه نوشت، اطلاعاتی که دادستانی و نیروهای امنیتی ترکیه به دست آورده بودند، حاکی از آن است که گروه «شاهین‌های کردستان» برنامه‌ریزی کرده بود تعدادی از شخصیت‌های برجسته اطراف اردوغان را از طریق باندی به رهبری سه تن از نیروهای این گروه ترور کنند.
روزنامه زمان نوشت، شخصیت‌هایی که در برنامه ترور این گروه قرار داشتند، شامل دو پسر اردوغان، داماد وی که وزیر نیرو و منابع طبیعی است، داماد دیگرش و رئیس شورای اداره نهاد رسانه «ترکواز» بودند.

صدور حکم بازداشت دختر
ملک سلمان از دادگاه فرانسه
ایسنا| دستگاه قضائی فرانسه حکم بازداشت خواهر ولیعهد سعودی را صادر کرد. خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛ دستگاه قضائی این کشور حکم بازداشت حسه بنت سلمان، خواهر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را به این دلیل که محافظ شخصی‌اش در‌ سال ۲۰۱۶ یک کارگر را در آپارتمانش در پاریس کتک زده بود، صادر کرد. حسه بنت سلمان تنها دختر ملک سلمان، پادشاه عربستان است و ۴۴‌سال دارد. ملک سلمان ۱۱ پسر دارد. حسه همواره به پاریس سفر می‌کند. کارگری که از محافظ شخصی حسه کتک خورده بود، گفت که وی در سپتامبر ۲۰۱۶ برای برخی کارهای منزل به آپارتمان حسه بنت سلمان رفته و از اتاقی که درحال کارکردن در آن بود، عکس گرفت. حسه وی را متهم کرده بود که قصد دارد این تصاویر را در رسانه‌ها بفروشد. این کارگر گفت که وقتی حسه وی را درحال عکسبرداری دید، به محافظش دستور داد او را کتک بزند.


تعداد بازدید :  244