شماره ۱۳۷۰ | ۱۳۹۶ شنبه ۲۶ اسفند
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه
به «یاوه‌گویی‌های» ولیعهد عربستان
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گفته‌های محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در مصاحبه با تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا گفت: سخنان او ارزش پاسخگویی ندارد؛ چرا که وی خام‌اندیشی متوهم است که جز به تلخی و دروغ سخن نمی‌گوید و سیاست و کیاست را جز در درشت‌گویی بی‌هنگام و از سر بی‌تدبیری نمی‌داند. به‌ گزارش ایسنا، قاسمی افزود: ایران برای همه همسایگان خود و کشورهای جهان و ملل مختلف صرف نظر از مساحت، قدرت نظامی و اقتصادی و حتی اعتبارشان در داخل و خارج، احترام قایل است و همواره به منطقه‌ای قوی، امن و باثبات به جای کشوری قوی اندیشیده است؛ از این ‌رو دعوت به گفت‌وگو و مدارای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای منطقه به‌خصوص برخی بداندیشان و معاندان لجوج، از روی کرامت و عقلانیت و تدبیرِ ناشی از تجربه، دانایی، فرهنگ و تمدن دیرینه و با نظرداشت مصالح جهان اسلام و در راستای صلح، ثبات و امنیت در منطقه و جهان است. سخنگوی وزارت امور خارجه «سخنان فاقد درایت و مملو از عصبیت ناروای» ولیعهد عربستان را یادآور جاهلیت بدوی خواند که تنها «رجزخوانی‌های تهی مایه دوران جاهلی» را به اذهان متبادر می‌سازد. او گفت: اگر این شاهزاده جوان این‌گونه می‌اندیشد، پس چگونه است هر دم نزد اربابان خود از خطر ایران عجز و لابه می‌کند و هر بار هم بعد از آن همه تمنای زبونانه دست خالی اما دوشیده‌شده باز می‌گردد؟ قاسمی در پایان تأکید کرد: بهتر است کشوری که بیش از ۳‌ سال در مقابل مردم تحت محاصره و بی‌سلاح و بی‌دفاع یمن به زانو درآمده و مقاومت آنان خواب را از چشمانش ربوده است، از اندازه ارتش و اقتصاد خود دم نزند و همچنان با تقدیم داشته‌های مالی مردم خود برای خرید «سلاح‌های زیبا» سرگرم باشد و وارد‌کننده امنیت باقی بماند و در مقابلِ بزرگتر از خود؛ آن هم کشور مقتدری چون ایران حد سخن و کلام نگاه دارد که دانایان از دیر باز گفته‌اند: سکوت به ز پریشان گفتاری است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی اخیرا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود علیه ایران مدعی شده بود: ایران از رقبای عربستان محسوب نمی‌شود. ارتش ایران جزو پنج ارتش بزرگ کشورهای اسلامی نیز نیست. اقتصاد عربستان از ایران بزرگتر است. ایران تا برابر شدن با عربستان بسیار فاصله دارد.

تصویب طرحی علیه ایران
در کمیته روابط خارجی
مجلس نمایندگان آمریکا
کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به بهانه نقض حقوق بشر در ایران به تصویب رساند. به گزارش ایسنا، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه ایران طرحی فراحزبی را تحت عنوان «پاسخگویی در قبال حقوق بشر و گروگانگیری ایران» به تصویب رساند که هدف آن افزایش تحریم‌ها علیه ایران به بهانه بی‌اساس نقض حقوق بشر است.
با تصویب این طرح در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در مرحله بعدی این طرح باید در صحن مجلس نمایندگان به تصویب برسد و به سنا ارسال شود. در صورت تصویب طرح مذکور در سنا، به قانون تبدیل می‌شود و برای دولت ترامپ لازم‌الاجرا خواهد بود. به گزارش ایسنا، این طرح فراحزبی در 9 ژانویه از سوی مایکل مک کول، رئیس‌جمهوریخواه کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان و تد دویچ، عضو ارشد کمیته روابط خارجی پیشنهاد شد.
این طرح ایران را به «گروگانگیری و بازداشت» شهروندان آمریکا متهم می‌کند و از وزیر خارجه آمریکا خواسته که حداکثر ۱۲۰روز بعد از اجرایی‌شدن طرح، گزارشی شامل راهبردهای پیشنهادی برای جلوگیری از «اقدامات ایران» در این زمینه‌ها ارایه کند.

آغاز یازدهمین کمیسیون مشترک برجام در وین
یازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که هشتمین نشست این کمیسیون از روز اجرایی‌شدن این توافق است، روز جمعه به ریاست هلگا اشمید، نماینده اتحادیه اروپا و سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و با حضور مدیران کل سیاسی کشورهای۱+۵ در هتل کوبورگ وین آغاز شد. این نشست در حالی برگزار می‌شود که رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به‌تازگی از سوی دونالد ترامپ از سمت خود برکنار شده و براساس اعلام رسانه‌های آمریکایی برایان هوک، رئیس دفتر برنامه‌ریزی سیاسی وزارت خارجه آمریکا به‌عنوان نماینده این کشور در جلسات کمیسیون مشترک برجام حضور پیدا می‌کند. سید عباس عراقچی روز پنجشنبه اعلام کرد: امیدواریم در کمیسیون مشترک برجام به درک مشترکی از شرایط برسیم. معاون وزیر امور خارجه با بیان این‌که در دیدارهای دوجانبه در وین موارد نقض برجام توسط آمریکا مطرح شده است، گفت: تحولات چندان آسانی در پیش‌ رو نیست و امیدواریم در مجموع کمیسیون مشترک برجام به درک مشترکی از شرایط جاری برسیم.


تعداد بازدید :  257