شماره ۱۴۰۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
خانه شهردار خوشنام تبریز احیا می‌شود

ایرنا|  شهروندان تبریزی، گردشگران و مسافران میهمان این کهن شهر در گذر از خیابان بهشتی (منصور سابق)، چشم‌شان با زیبایی فریبنده سردر سنگی خانه‌ای قدیمی با پوشش کاهگلی نوازش می‌شود که هرچند امروزه در شلوغی کلانشهری در گوشه‌ای سرخم کرده است اما جذابیتش همه عابران را و لو برای لحظه‌ای، سر جای خود میخکوب می‌کند.
این خانه تاریخی و زیبا که روزگاری به دلیل عظمت، بزرگی و زیبایی معماری سردر سنگی‌اش معروف عام و خاص و محل آمدوشد بزرگان و فرهیختگان تبریز بود، متعلق به «حاج حسینقلی‌جلیلی» است؛ شخصیتی فرهیخته و برآمده از دل انقلاب مشروطه که 2 دوره مدیریت شهر تبریز را به دست گرفت و خوش درخشید.
حاج حسینقلی، معروف به «ارفع‌الملک جلیلی»، در اواخر دهه 1290 شمسی و نیمه‌دوم دهه 1310 شمسی، به دلیل درستکاری، کاردانی و مدیریت درست، سری در میان سرها داشت، به‌گونه‌ای که مسئولان ارشد کشوری و ایالتی در مواقع سخت و بحرانی دست به دامن او می‌شدند. از این‌رو بود که وقتی سیل ویرانگر تبریز به ‌سال 1313 شمسی شهر را در خود بلعید و خسارات سنگینی بر تبریزیان زد، سکان مدیریت این کهن شهر را به دست «حاج ارفع الملک» سپردند و وی با دیواربندی رودخانه جاری از وسط شهر، «میدان چایی»، با حداقل هزینه، برای همیشه خیال مردم را از خطر سیل راحت کرد.
شهین باهر، شهردار تبریز در این‌باره گفت: «با هماهنگی شهردار منطقه 8 و مالک خانه تاریخی «ارفع‌الملک جلیلی» در محل حضور یافتیم تا وضع این بنای ارزشمند را از نزدیک بسنجیم. هم نام و یاد ارفع‌الملک جلیلی و هم خود بنا و فضای آن به‌گونه‌ای است که وظیفه خود می‌دانیم نسبت به حفظ و حتی احیای آن اقدام کنیم. با توجه به آمادگی مالک محترم، به‌ زودی ضمن توافق با ایشان، نسبت به تملک، بازسازی و احیای این خانه تاریخی اقدام خواهد شد.»


تعداد بازدید :  222