شماره ۱۴۰۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

غروب شاعر وایمار
213‌ سال پیش، برابر با نهم می ‌1805 میلادی، فریدریش شیلر، شاعر و نمایشنامه‌نویس شهیر آلمانی در وایمار درگذشت. شیلر مشهورترین نمایشنامه‌نویس آلمانی است و در کنار گوته، به‌عنوان یکی از چهره‌های اصلی سبک کلاسیک وایمار شناخته می‌شود. اشعار افسانه‌ای او از محبوب‌ترین شعرهای آلمانی‌اند. بسیاری از آثار شیلر ازجمله «راهزنان» جنبه آزادیخواهانه دارند. در ایران همزمان با جنبش مشروطیت، نخستین کتاب او توسط یوسف اعتصام‌الملک به فارسی ترجمه شد. «چکامه‌ای برای شادمانی» یکی از مهمترین سروده‌های شیلر است که بتهون آن را در سمفونی شماره 9 استفاده کرده ‌است.
زادروز جبار باغچه‌بان
133‌ سال پیش، برابر با نوزدهم اردیبهشت 1264 خورشیدی، میرزاجبار عسگرزاده معروف به جبار باغچه‌بان، بنیانگذار نخستین مدرسه ناشنوایان ایران در ایروان به دنیا آمد. باغچه‌بان نخستین مولف و ناشر کتاب کودک در ایران است. او از ‌سال ۱۳۰۷ خورشیدی علی‌رغم دشواری‌های وسیع چاپ و کلیشه، چاپ کتاب‌های ویژه کودکان را با نقاشی‌هایی که خود می‌کشید، آغاز کرد. یکی از کتاب‌های باغچه‌بان با عنوان «بابابرفی» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید و شورای جهانی کتاب کودک آن را به‌عنوان بهترین کتاب کودک انتخاب کرد.
خاموشی راوی جنگ
41‌ سال پیش، برابر با نهم می‌1977 میلادی، جیمز جونز، نویسنده آمریکایی در 55 سالگی درگذشت. آثار جونز بیش از هر چیز به دوران جنگ جهانی دوم و تأثیر آن بر جامعه آمریکا می‌پردازد. او با رمان «از این‌جا تا ابدیت» به شهرت رسید و برنده جایزه ملی کتاب آمریکا شد. همچنین در‌ سال ۱۹۵۳ فیلمی از روی این رمان با شرکت مونتگومری کلیفت، برت لنکستر و فرانک سیناترا ساخته شد. همچنین از رمان «برخی دوان دوان آمدند» او نیز فیلمی با شرکت فرانک سیناترا و دین مارتین مقابل دوربین رفت.

 


تعداد بازدید :  189