شماره ۱۴۰۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
از «جهل عالمانه» دوری کنید

مجتبی پارسا روزنامه‌نگار

قرار نبود این کتاب را معرفی کنم. می‌خواستم کتاب «همدلی با بیماران رو به مرگ» اثر الیزابت کوبلر راس را به شما پیشنهاد کنم، اما در آخرین لحظات، نظرم عوض شد. نه از این جهت که کتابی بهتر پیدا کردم، نه! اتفاقا کتاب خانم راس یکی از بهترین کتاب‌هایی است که تا‌به‌حال خوانده‌ام؛ کتابی فوق‌العاده خواندنی، دلچسب، واقعی و تاثیرگذار از یک تیم بسیار حرفه‌ای روانشناس که به سراغ بیماران روبه مرگ رفته و با آنها گفت‌وگو کرده‌اند. خانم راس پروسه حرکت روانشناختی این بیماران را مورد بررسی قرار داد و متوجه سیر روانی آنها از زمان درک بیماری تا لحظه مرگ شد. حرکت از انکار بیماری تا پذیرش آن که شامل پنج مرحله بسیار دشوار برای بیمار است.
باری، ابتدا می‌خواستم این کتاب را معرفی کنم - که تا حدودی این کار را کردم، اما نه به‌طور کامل و نه آن‌طور که لایق معرفی است- اما کتابی دیگر را به شما معرفی می‌کنم که لزوما از این کتاب بهتر نیست، اما قطعا خواندنش لازمه فهم هر کتابی است؛ کتاب «چگونه کتاب بخوانیم» اثر مارتیمر جروم آدلر. لازم می‌بینم که ۵ نکته را در مورد این کتاب بیان کنم:
۱- این کتاب، از سنخ کتاب‌های موفقیت و غلبه بر ترس و عدم اعتماد‌به‌نفس و چگونه پولدار شویم نیست! این کتابی کاملا جدی، حرفه‌ای و دقیق در مورد نحوه صحیح کتاب خواندن است که همه کتابخوان‌ها – به‌جز کسانی که برای سرگرمی می‌خوانند- باید آن را بدانند.
۲- اگر گمان می‌کنید از قبل می‌دانید که چطور باید کتاب خواند، یا حدس می‌زنید که اطلاعاتی اجمالی در مورد کتاب خواندن دارید یا گمان می‌کنید که می‌دانید در این کتاب چه چیزهایی نوشته، یا هرچه که هست، به درد شما نمی‌خورد، سخت در اشتباهید!
۳- این کتابِ 421 صفحه‌ای، موضوعات بسیار زیادی را با دسته‌بندی کاملا دقیق، فهرست‌بندی کرده است؛ از خواندن اجمالی تا خواندن تحلیلی. از نحوه خواندن کتاب‌های داستان، شعر و تاریخ، تا علوم، ریاضیات، فلسفه و علوم اجتماعی. بنابراین گمان نکنید که اگر رشته شما، مثلا علوم پایه یا ادبیات و داستان‌نویسی است، پس این کتاب به درد شما نمی‌خورد. اصلا این‌طور نیست.
۴- ترجیح می‌دهم جملاتی را از مترجم و نویسنده بیاورم تا اهمیت این کتاب را بهتر دریابید. محمد صراف تهرانی، مترجم این کتاب نوشته است: «مردم تصور می‌کنند که می‌دانند چگونه بخوانند، درحالی‌که اکثرا این هنر را ندارند و خواندن آنها در حد خواندن ابتدایی است و دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش نیز از کنار این مشکل به سادگی گذشته‌اند؛ درحالی‌که در بسیاری از کشور‌ها، به دلیل اهمیت این موضوع، ساعات خاصی را در برنامه هفتگی مدارس و حتی دانشگاه‌ها به این امر مهم اختصاص داده‌اند. هیچ‌کس فقط با تذکراتی چون «دقت کنید» و «خوب بخوانید» نمی‌تواند خواننده خوبی بشود.» نویسنده نیز در بخشی از این کتاب، در مورد اهمیت درست خواندن، جمله‌ای را از مونتنی، نویسنده و فیلسوف فرانسوی نقل می‌کند و می‌گوید که ما با دو نوع جهل روبه‌رو هستیم: «جهل عامیانه که پیش از تحصیل دانش وجود دارد و جهل عالمانه که بعد از کسب دانش گریبانگیر انسان می‌شود. اولی مربوط به کسانی است که اصلا بی‌سوادند و کتاب نمی‌خوانند. دومی جهل کسانی است که کتاب‌های فراوانی را بد خوانده‌اند.»
۵- این کتاب، از سوی دکتر مصطفی ملکیان، اندیشمند معاصر توصیه شده است.


تعداد بازدید :  327