شماره ۱۴۰۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
هزینه 1.8‌میلیون یورویی یا استاندارد نبودن ورزشگاه‌ها؟
ویدیو‌چک- فوتبال ایران؛ محال است!

شهروند|  از حدود 1.5‌سال قبل که جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا از ورود ویدیوچک به فوتبال صحبت کرد، این تکنولوژی رفته‌رفته در مسابقات مختلف به کار گرفته شد و حالا کار به جایی رسیده که قرار است در جام‌جهانی نیز به صورت آزمایشی استفاده شود. از این‌رو بسیاری از کشورها ویدیوچک را به لیگ‌های داخلی خود بردند و تقریبا فراگیری این موضوع بر همگان روشن می‌شود. در چنین شرایطی برخی کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند ویدیوچک حتی به صورت آزمایشی نیز که شده باید در ایران مورد استفاده قرار بگیرد. مسئولان فوتبال ایران اما فعلا تمایلی به این موضوع ندارند.
هزینه یک‌میلیون و 800‌هزار یورویی
استفاده از ویدیوچک در مسابقات فوتبال هزینه‌های بسیار زیادی را به فدراسیون‌ها تحمیل می‌کند. براساس تخمین‌های انجام‌شده استفاده از ویدیوچک برای مسابقات داخلی چندان به‌صرفه نیست، اما کشورهای پیشرفته در فوتبال حاضر شده‌اند این مبلغ هنگفت را بپردازند و در لیگ خود از آن استفاده کنند. به‌عنوان نمونه آلمان‌ها برای استفاده از ویدیوچک در بوندسلیگای 20تیمی حدود یک‌میلیون و 800‌هزار یورو هزینه و در فصلی که گذشته از آن استفاده کردند، همچنین قرار است برای فصل آینده از لیگ این کشور تعداد ویدیوچک‌ها زیاد شود. با این حال، استفاده از این دستگاه‌ها برای ایران با وجود این‌که لیگ برترش 16تیمی برگزار می‌شود، هزینه بالایی خواهد داشت و تصور خیلی‌ها بر آن است که این هزینه اجازه ورود فناوری برتر ویدیویی به فوتبال را نمی‌دهد.
پول هست، استانداردسازی نیست!
با وجود این‌که گفته می‌شود هزینه سنگین اجازه ورود ویدیوچک به فوتبال ایران را نمی‌دهد، اما فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران این موضوع را رد می‌کند و دلیل دیگری در این خصوص دارد. اصفهانیان گفت: «ما در صحبت‌هایی که با فدراسیون و آقای تاج انجام دادیم مشکل مالی برای تهیه آن نداریم، اما مشکل اصلی، استانداردنبودن ورزشگاه‌های‌مان است.» رئیس کمیته داوران حرف‌هایش را این‌طور ادامه داد: «استفاده از این سیستم‌ها در هر کشور بستگی به شرایط آن کشور دارد. امکاناتی که ورزشگاه‌های ما دارند، هنوز کامل نیست و استانداردهای جهانی را ندارد، ما هم نمی‌توانیم از این تکنولوژی‌ها استفاده کنیم. ورزشگاه‌هایی داریم که هنوز دوربین فیلمبرداری درست‌وحسابی ندارند آن وقت ما چگونه می‌خواهیم از دوربین‌های مختلف برای ویدیوچک استفاده کنیم. ابتدا باشگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه وضع استادیوم‌ها را بهبود ببخشند، سپس کمیته‌ داوران از این تکنولوژی‌ها استفاده خواهد کرد.» با این شرایط امکان ورود فناوری ویدیوچک به لیگ برتر ایران در‌ سال آینده نیز وجود ندارد و این درحالی است که کشورهایی مثل کره‌جنوبی و ژاپن از این تکنولوژی استفاده می‌کنند.

 


تعداد بازدید :  189