شماره ۱۴۰۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

وزیر دفاع فرانسه:
ایران به تعهداتش در برجام
 عمل کرده است
وزیر دفاع فرانسه با بیان این‌که ایران به تعهداتش در برجام عمل می‌کند، تأکید کرد که توافق هسته‌ای در رسیدن به هدف خود موفق بوده است.
به گزارش ایسنا، فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی با تکیه بر ادعای بی‌اساس غرب و آمریکا در گذشته علیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: توافق هسته‌ای کامل نیست اما در تعلیق برنامه هسته‌ای نظامی ایران موفق بوده است و ایرانی‌ها به تعهدات‌شان عمل کرده‌اند.
بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، وی در ادامه تأکید کرد: بنابراین تضعیف توافق عامل بدترشدن اوضاع در یک منطقه بسیار پرتنش خواهد بود.

یک مقام پیشین آمریکایی:
واشنگتن برای تغییر نظام در ایران توافق هسته‌ای را نابود می‌کند
یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا با بیان این‌که برجام یک توافق بسیار جامع است، گفت: آمریکا قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود تا به سیاست خود برای تغییر نظام در ایران ادامه دهد.
 به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آن‌ رایت، مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و فرمانده پیشین ارتش این کشور درباره رویکرد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال توافق هسته‌ای گفت: این توافق بسیار جامع که میان 6 قدرت جهانی و ایران حاصل شد، به‌ طور کامل از نظر رئیس‌جمهوری ترامپ غیر قابل ادامه است. همان‌طور که وی پیش از انتخابات نیز
 گفته بود.
وی ادامه داد: بسیار تاسف‌برانگیز است که هیچ یک از مشاوران او به‌ویژه آنهایی که مدت‌های طولانی است در دولت حضور دارند، نتوانستند وی را نسبت به اهمیت حفظ این توافق متقاعد کنند.

سفیر پیشین آمریکا در مسکو:
خروج ترامپ از توافق هسته‌ای
 به نفع پوتین است

سفیر پیشین آمریکا در روسیه گفت که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران بازی‌کردن به نفع رئیس‌جمهوری روسیه است.
 به‌گزارش ایسنا، حامیان توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی تأکید دارند که هیچ دلیلی برای خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از این توافق وجود ندارد؛ چراکه این توافق در رسیدن به هدف خود یعنی کاهش ذخیره هسته‌ای ایران موفق بوده است. حتی نزدیک‌ترین متحدان آمریکا (به غیراز اسراییل و عربستان سعودی) از این توافق حمایت می‌کنند. همچنین کارشناسان تأکید دارند که خروج آمریکا از توافق هسته‌ای شانس این کشور را برای دستیابی به توافق با کره‌شمالی
تضعیف می‌کند.
مایکل مک فال، سفیر پیشین آمریکا در روسیه دلیل دیگری نیز برای ماندن آمریکا در این توافق دارد. وی معتقد است که خروج از توافق هسته‌ای بازی‌کردن به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است که می‌گوید آمریکا قابل‌ اعتماد نیست. مک‌ فال که در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما روی توافق هسته‌ای کار کرده بود در گفت‌وگویی با نشریه کوآرتز، به مذاکرات طولانی بین دولت اوباما و دیگر اعضای گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: با توجه به نبود تمایل دیپلماتیک در دولت ترامپ برای مذاکره مجدد انتظار می‌رود آمریکا از این توافق تاریخی‌اش خارج شود.
وی ادامه داد: روسیه مشکلی با این اتفاق ندارد؛ چراکه وی در طرف دیگر جامعه بین‌الملل است. ما؛ دولت ترامپ و آمریکا به‌عنوان فرد منزوی دیده خواهیم شد. ما به ‌عنوان افرادی که همکاری نمی‌کنند، دیده خواهیم شد در حالی ‌که روسیه یک عضوی از حقوق بین‌الملل و همکاری در جهان به نظر خواهد آمد. این دیپلمات پیشین آمریکایی همچنین گفت: چنین اقدامی بی‌شباهت به آنچه درباره توافق آب و هوایی پاریس انجام دادیم، نیست. در ‌آن مورد نیز ما به افراد منزوی در سیستم بین‌المللی تبدیل شدیم که به ایجاد این توافق کمک کرده بود. من فکر نمی‌کنم این در راستای منافع ملی آمریکا باشد.


تعداد بازدید :  287