شماره ۱۴۰۰ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
صفحه را ببند
اعلام موضع دولتمردان درباره احتمال خروج کاخ سفید از برجام
آماده هستیم

شهروند|  شمارش معکوس برای اعلام موضع رسمی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا در مورد ماندن در برجام یا خروج از آن البته تا پیش از ساعت 22:30شب گذشته به وقت تهران آغاز شده است. فارغ از این‌که کاخ سفید در برجام مانده یا خارج شده، دولتمردان در داخل اعلام کرده‌اند که برای هر تصمیمی از سوی آمریکا سناریو دارند و طبق مواضعی که کاخ سفید اعمال خواهد کرد، برنامه دارند.
سخنان دیروز رئیس‌جمهوری در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی، اظهارات معاون اول رئیس‌جمهوری در دوسالانه اقتصاد کشاورزی کشور و صحبت‌های سخنگوی دولت در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان، هر سه با نظراتی مشترک بر ارایه راهبرد و برنامه و به‌گونه‌ای اعلام آمادگی برای شرایط بعد از خروج آمریکا از برجام همراه بود.
حسن روحانی اعلام کرده با توجه به شرایط پیش‌آمده که «تحریم شویم یا نه باید روی پای خودمان بایستیم»، اسحاق جهانگیری گفته که برای هر اقدام از «سوی آمریکایی‌ها برنامه مشخص داریم» و محمدباقر نوبخت هم مانند سخن گفته و اعلام کرده که این طرح «شعار نیست بلکه برای آن برنامه‌ای دقیق تنظیم شده است.»
در ماه‌های اخیر که دولت با انتقادهای زیادی به دلیل تلاطمات ناشی از سیر صعودی نرخ ارز و افت‌وخیزهای ناشی از آن، تورم، فیلترینگ تلگرام، اعتراض سپرده‌گذاران، وضع شهرهای مرزی و کولبران، بحث محیط‌زیست و... مواجه شده، آنگونه که کارشناسان و تحلیلگران مطرح کرده‌اند، به نظر می‌رسد که شرایط دولت سخت‌تر از گذشته خواهد شد. اگرچه دولتمردان اعلام کرده‌اند که خود را برای شرایط بعد از خروج از برجام آماده کرده‌اند، اما برگشت تحریم‌ها و پایین‌آمدن فروش حاصل از عایدات نفتی می‌تواند وضع اقتصادی کشور را با وضع دشواری روبه‌رو کند. با این تفاسیر، باید دید که روحانی و دیگر دولتمردان که مدتی است بر اعلام آمادگی جهت خروج احتمالی آمریکا از برجام تأکید دارند، چه سیاست‌هایی را اتخاذ خواهند کرد.

رئیس‌جمهوری: باید روی پای خودمان بایستیم

 رئیس‌جمهوری در آستانه خروج احتمالی آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید گفت: فکر می‌کنم وزارت نفت مصمم است در این کار از توان داخلی استفاده کند؛ این‌که می‌گویند تحریم نعمت می‌شود، ما باید کاری کنیم رابطه صمیمانه خودمان نعمت باشد؛ نه این‌که چون تحریم بشویم، مجبوریم در داخل کاری کنیم. تحریم شویم یا نه، باید روی پای خودمان بایستیم. این ضرورت است. کاری که شما انجام می‌دهید، کمک اقتصادی صرف نیست. حسن روحانی در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی با بیان این‌که باید با هم دقیق صحبت کنیم و راست بگوییم و درست حرف بزنیم، گفت: در تکنولوژی و ساخت، یک دستگاه اجرایی می‌خواهد متکی شود به چیزی که ممکن است کل سرمایه‌ با آن تکنولوژی بازی شود. خیلی مهم است که دقیق بگوییم این چگونه است. رئیس‌جمهوری با بیان این‌که در موارد حساس موضوع خیلی مهم است، چون جان عده‌ای این‌جا در میان بود، گفت: در مسأله صنعت نفت، هم جان، هم سرمایه عظیم ملی در میان است. دقت مهم است. ما در فناوری داخلی نباید بی‌اعتماد باشیم یا ریسک نکنیم؛ ما چاره‌ای نداریم، باید ریسک کنیم، ولی جایی که سرمایه کوچک است، ریسک قابل قبول است. جاهای دیگر بیشتر باید اعتماد کرد. روحانی گفت: من فکر می‌کنم وزارت نفت مصمم است در این کار از توان داخلی استفاده کند؛ این‌که می‌گویند تحریم نعمت می‌شود، ما باید کاری کنیم رابطه صمیمانه خودمان نعمت باشد؛ نه این‌که چون تحریم بشویم، مجبوریم در داخل کاری کنیم. تحریم شویم یا نه، باید روی پای خودمان بایستیم. این ضرورت است. کاری که شما انجام می‌دهید، کمک اقتصادی صرف نیست. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: کار مهم و ارزشمند مانند ساخت لوله بدون درز باکیفیت است که به سمت آن می‌رویم یا سکوهای دریایی یا فازهایی که در پارس جنوبی با اتکا به تکنولوژی خودمان می‌سازیم یا کمپرسور‌ها. همه اینها بسیار بااهمیت است و تحول خوبی را در کشور ایجاد می‌کند. وی ادامه داد: منظور ما از تعامل با دنیا و همسایگان کاری است که امروز داریم با جمهوری آذربایجان انجام می‌دهیم. در میدان نفتی ما همکاری‌های خوبی داشتیم و یکسری کارها در امور اکتشاف انجام دادیم و بقیه بخش‌ها نیز درحال انجام است و شاید با ترکمنستان نیز این کار را انجام دهیم. ما باید با سایر همسایگان نیز این‌گونه تعامل داشته باشیم. روحانی با اشاره به برخی منافع و میادین مشترک با همسایگان گفت: در مکان‌هایی مانند غرب کارون یا پارس‌جنوبی که ما منابع مشترک داریم باید فعالیت‌هایمان آن‌جا بیشتر باشد. وی تصریح کرد: نکته دیگر صنایع پایین‌دستی نفت است که مهمترین آنها پتروشیمی‌هاست. این برای ما مهم است که گاز را صادر یا آن را تبدیل به محصول کنیم. اگر پتروشیمی‌ها نیز فعال شود، اشتغال خوبی ایجاد خواهد شد. رئیس‌جمهوری افزود: ما به‌عنوان دولت به صراحت اعلام می‌کنیم طرح‌هایی که امروز وزارت نفت اعلام می‌کند، از آنها به‌طور کامل پشتیبانی خواهیم کرد. ما از هر صنعتی که خوداتکا باشد، وظیفه داریم که حمایت کنیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری: برای هر اقدام آمریکا آمادگی داریم

معاون اول رئیس‌جمهوری نیز با بیان این‌که آمریکا هر اقدامی که نسبت به برجام انجام بدهد، ما برای اداره کشور در هر شرایطی آماده هستیم و برنامه داریم، گفت: این یک شعار نیست بلکه برنامه‌ای دقیق تنظیم شده است، اما برای آمریکایی‌ها در صورت خروج از برجام روسیاهی در تاریخ به ثبت خواهد رسید. جهانگیری با اشاره به این‌که برجام نشان‌دهنده قدرت و دیپلماسی ایران بود، تصریح کرد: امروز آمریکا می‌گوید که در جریان برجام سر ما کلاه رفته است. اگر ضریب هوشی آمریکایی‌ها پایین بوده و سر آنها کلاه رفته، اروپایی‌ها نیز که در مذاکرات حضور داشتند، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان ملل متحد نیز در همان طرف میز در کنار آمریکا بودند. معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: نشان داده‌ایم که به توافقات و تعهدات خود پایبند بوده‌ایم. کشوری که این‌گونه رفتاری از خود نشان می‌دهد، چگونه می‌تواند مدعی باشد که می‌خواهد برای حل مشکلات دنیا برنامه ارایه دهد. کسانی که پس از این بخواهند با چنین کشوری وارد مذاکره شوند باید خیلی ساده‌‌لوح باشند. معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: دولت جهت‌گیری‌های توسعه کشور را در مسیر صحیح خود قرار داد و شاخص‌های اصلی اقتصاد تا این لحظه هیچ‌کدام نگران‌کننده نیست و در ‌سال ۹۶ رشد اقتصادی ۴.۵‌درصد و تورم تک‌رقمی بود. وی با اشاره به این‌که در سال‌های اخیر در بخش‌های مختلف اقتصادی کارهای بزرگ و کم‌سابقه در تاریخ کشور به انجام رسیده است، افزود: چند فاز پارس‌جنوبی در همین مدت تکمیل شد. معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان این‌که عده‌ای تلاش می‌کنند شرایط کشور را بحرانی و نگران‌کننده ترسیم کنند، گفت: امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور به همراه عوامل داخلی خود که در طول ۴۰‌سال به دنبال براندازی نظام بوده‌اند، با جریان مخالف دولت هماهنگ شده‌اند و تلاش می‌کنند شرایط کشور را به‌گونه‌ای ترسیم کنند که به مردم القا شود کشور دولت ندارد و حس بی‌دولتی در جامعه تقویت شود. اسحاق جهانگیری دیروز در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ایران که در استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: دشمنان ملت ایران می‌دانند زمانی می‌توان زیر پای یک کشور و یک ملت را خالی کرد که مردم احساس کنند دولت ندارند و نسبت به مشکلات کشور تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نمی‌شود. معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که امروز کشور بیش از آن‌که با مشکلات روبه‌رو باشد با بزرگنمایی مشکلات روبه‌رو است،‌ تصریح کرد: بزرگنمایی مشکلات در ایران به دستور کار کسانی تبدیل شده که می‌خواهند در این دوره خاص به ایران لطمه بزنند و این افراد کسانی هستند که از حاکمیت قانون و اقتدار دولت نگرانند و به دنبال تقویت حس بی‌دولتی در جامعه هستند.

 سخنگوی دولت: برای هر اتفاقی آماده هستیم

سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام گفت: ما برای هر اتفاقی آماده هستیم و از پیش برای آن برنامه‌ریزی و پیش‌بینی بودجه می‌کنیم. «محمدباقر نوبخت» در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان اصفهان گفت: هدف مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم کشور، رشد اقتصادی است که باید برای رسیدن به این هدف شرایط سرمایه‌گذاری فراهم شود تا آثار آن را در تولید ملی و اشتغال مشاهده کنیم. معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در ‌سال گذشته و امسال از دو مسیر، سرمایه‌گذاری ترسیم شده که یکی از طریق استفاده از امکانات غیردولتی و دیگری استفاده از اعتبارات دولتی است. نوبخت افزود: در بخش استفاده از امکانات غیردولتی، بانک‌ها باید وارد عمل شوند و سرمایه لازم را در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی نیازمند به سرمایه در گردش قرار دهند که این کار در‌ سال گذشته در قالب تسهیلات رفع موانع تولید صورت گرفت. وی تصریح کرد: بانک‌ها در‌ سال گذشته ۱۸‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات به بیش از ۲۶‌هزار واحد صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط از مجموع ۸۰‌هزار واحد پرداخت کردند. رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: مسیر دوم برای سرمایه‌گذاری، استفاده از اعتبارات دولتی است که خزانه باید وارد عمل شود و به این منظور، ‌سال گذشته ۴۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان از ردیف تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای طرح‌ها اختصاص یافت. وی یادآوری کرد: پیش‌بینی ما در سال جاری برای ارتقا و اتمام طرح‌های عمرانی با مشارکت بخش خصوصی، ١٢۶‌هزار‌میلیارد تومان است.


تعداد بازدید :  213