شماره ۱۴۰۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

آمانو تأیید کرد:
ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش عمل می‌کند
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تأیید کرد که ایران به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ذیل برجام عمل می‌کند و آژانس بر تحولات مربوط به این توافق نظارت داشته است. به گزارش رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک روز پس از آن‌که رئیس‌جمهوری آمریکا خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، بار دیگر پایبندی ایران به تعهداتش در این توافق را مورد تأیید قرار داد. آمانو با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: ایران ذیل برجام تحت سخت‌ترین رژیم راستی‌آزمایی هسته‌ای جهان قرار دارد و این یک دستاورد مهم در زمینه راستی‌آزمایی است. آمانو افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به امروز می‌تواند تأیید کند که ایران به تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش عمل می‌کند و آژانس به دقت تحولات مربوط به این توافق را نظارت کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از تهدیدات مکرر برای کنار گذاشتن توافق هسته‌ای سرانجام شب گذشته خروج واشنگتن از توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های ایران را بازمی‌گرداند. این تصمیم ترامپ با واکنش تند بسیاری از کشورها به‌ویژه اروپایی‌ها و روسیه و چین مواجه شده است. اتحادیه اروپا یک روز پس از آن‌که رئیس‌جمهوری آمریکا خروج این کشور از توافق هسته‌ای را اعلام کرد، با انتشار بیانیه‌ای بر ادامه پایبندی این اتحادیه به توافق تأکید کرد. در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا عمیقا از تصمیم رئیس‌جمهوری ترامپ برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متاسف است. برجام یک عنصر کلیدی در معماری منع اشاعه هسته‌ای جهانی بوده و برای امنیت منطقه ضروری است. بنابراین تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه دهد، همان‌گونه که تاکنون انجام داده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در ۱۰ گزارش خود آن را مورد تأیید قرار داده است، اتحادیه اروپا هم به اجرای موثر و کامل توافق هسته‌ای متعهد باقی خواهد ماند. اتحادیه اروپا همچنین رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای را بخشی ضروری در این توافق دانست. فدریگا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز دقایقی پس از اعلام تصمیم دونالد ترامپ در یک بیانیه مطبوعاتی از این اقدام آمریکا ابراز تاسف و بر ادامه پایبندی این اتحادیه به اجرای برجام تأکید کرد. همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا بشدت ابراز تاسف کرد و خواستار ادامه حمایت کشورهای عضو سازمان ملل از اجرای برجام شد.

ظریف و صالحی برای توضیح درباره‌ آینده برجام به مجلس می‌روند
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از حضور وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی در جلسه هفته آینده این کمیسیون خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی اظهار کرد: یکشنبه هفته آینده (23 اردیبهشت) کمیسیون امنیت ملی میزبان وزیر امور خارجه و همکارانش برای توضیح درباره برجام و آینده آن است. وی همچنین گفت که قرار است همان روز صالحی، رئیس سازمان اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و آینده آن توضیح دهد.

هیلاری کلینتون:
تصمیم ترامپ یک ضربه جدی به اعتبار آمریکا است
وزیر امور خارجه پیشین آمریکا تأکید کرد: خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ضربه‌ای به اعتبار و امنیت آمریکا است. به گزارش اسپوتنیک، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا پس از آن‌که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کشورش خروج خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرد، با انتشار پیامی در صفحه توییتر خود این اقدام را یک اشتباه بزرگ خواند. کلینتون تصریح کرد: خروج از توافق هسته‌ای اشتباهی بزرگ است. این اقدام آمریکا را ناامن‌تر و غیرقابل اعتمادتر می‌کند. ایران اکنون خطرناک‌تر شده است. برنامه دیگر شما چیست؟ هر آن کس که فکر می‌کند بمباران پاسخ خواهد بود، به طرز تاسف‌برانگیزی اطلاعات غلط دریافت کرده است.
وی همچنین گفت که تصمیم ترامپ یک ضربه جدی به اعتبار آمریکا است و آغاز مذاکرات برای تحریم‌های جدید علیه ایران به مراتب سخت‌تر شده است. وزیر امور خارجه پیشین آمریکا همچنین نوشت: من به مذاکرات برای اعمال این تحریم‌های بین‌المللی سخت علیه ایران کمک کردم؛ اما انجام آن برای یک‌بار دیگر در شرایطی که اعتبار ما ضربه خورده است، به مراتب سخت‌تر خواهد بود. کلینتون هشدار داد: همچنین برای آمریکا رسیدگی به دیگر تهدیدات سخت‌تر خواهد بود؛ چرا که کاخ سفید دیگر هیچ ابزار اعمال فشاری ندارد و ایران آزاد است که هر کاری می‌خواهد انجام دهد. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا نیز به تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و گفت که خروج از توافق هسته‌ای به این معنی است که آمریکا به نزدیک‌ترین متحدان خود پشت کرده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: در یک دموکراسی همواره تفاوت‌هایی در سیاست‌ها و اولویت‌های یک دولت با دولت بعدی وجود دارد؛ اما بی‌احترامی به توافقی که کشور ما عضوی از آن است، اعتبار آمریکا را به خطر می‌اندازد و ما را در مقابل قدرت‌های بزرگ جهان قرار می‌دهد.


تعداد بازدید :  508