شماره ۱۴۰۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

اردوغان:
اگر مردم بخواهند، کنار می‌روم
ایسنا| پس از این‌که رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد اگر مردم بخواهند وی استعفا خواهد داد بیش از یک‌میلیون نفر در فضای توییتر از هشتگ «تامام» به معنای «بس است» استفاده کردند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی اخیر خود در پارلمان اعلام کرد: «اگر یک روز مردم ترکیه اعلام کنند که دیگر کافی است، من کنار خواهم رفت.» پس از این سخنرانی به سرعت هشتگ «تامام» از سوی کاربران ترک‌زبان در سراسر جهان استفاده شد و به یکی از ترندهای جهان تبدیل شد. یکی از کاربران توییتر اعلام کرد: «ما خواهان دموکراسی هستیم، به همین خاطر می‌خواهیم به اردوغان بگوییم «دیگر بس است»؛ لطفا جایگاه خود را ترک کنید.»

هیلی:
وقتش رسیده که مادورو برود!
ایسنا| سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با درخواست از رهبر ونزوئلا برای کناره‌گیری از قدرت، انتخابات آتی این کشور آمریکای جنوبی را «ساختگی» خواند. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در کنفرانسی در وزارت خارجه درباره آمریکای لاتین گفت: «زمان آن است که مادورو (نیکولاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا) برود. مردم ونزوئلا قربانیان ناخواسته یک کشور جنایتکاری شدند که اقتصادش به تجارت موادمخدر غیرقانونی وابسته است.» ونزوئلا قصد دارد انتخابات ریاست‌جمهوری را ۲۰ مه برگزار کند و مادورو قرار است برای دومین‌بار نامزد شود.

هواپیمای خصوصی رهبر کره‌شمالی
ایسنا| هواپیمایی که کیم جونگ اون با آن به چین سفر کرد، به‌طور رسمی به نام «چامائی 1» شناخته می‌شود. این جت ساخت شوروی سابق دارای نام رسمی کره‌شمالی و پرچم این کشور است. برای نخستین بار چهار‌سال پیش بود که این جت دیده شد و کیم جونگ اون برای سفر به شهرهای مختلف کشورش از آن استفاده کرده است. از داخل این جت خصوصی جزییات بسیار کمی وجود دارد، اما تصاویری که یک روزنامه کره‌ای منتشر کرده نشان می‌دهد کیم روی یک صندلی چرم نشسته و از پنجره بیرون را نگاه می‌کند و به میزبانان چینی خود دست تکان می‌دهد.

یک مامور سابق سیا به جاسوسی برای چین متهم شد
ایسنا| وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد عامل سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به جاسوسی برای چین متهم شده است. این پرونده احتمالا با فروپاشی ناگهانی شبکه سیا در چین طی هشت‌سال پیش مرتبط باشد. وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد سه‌سال پس از آن‌که جری چون شینگ لی در‌ سال ۲۰۰۷ از سیا خارج شد، از افسران اطلاعاتی چین در ازای اطلاعات مرتبط به دفاع ملی ایالات متحده آمریکا پول دریافت کرده بود. این افسر سابق ۵۳ ساله ژانویه بازداشت شد. طبق دادخواستی که آن زمان علیه او صادر شده بود، عوامل اف‌بی‌آی ‌سال ۲۰۱۲ در جریان بازرسی از منزل او در داخل چمدانش یادداشت‌هایی از اسامی، شماره تماس‌ها و سایر جزییاتی کشف کردند که به مامورمخفی‌های سیا و جاسوسان مرتبط بود. این مامور سابق سیا سه‌شنبه به یک فقره توطئه برای گردآوری یا ارسال اطلاعات دفاع ملی برای کمک به یک دولت خارجی و دو فقره اتهام بابت نگهداری غیرقانونی اسناد مرتبط با دفاع ملی متهم شد.

پامپئو وارد کره‌شمالی شد
ایسنا| وزیر امور خارجه جدید آمریکا دیروز چهارشنبه برای ادامه زمینه‌چینی دیدار آتی دونالد ترامپ با رهبر کره‌شمالی وارد پیونگ‌یانگ شد. یک مقام دولتی کره‌جنوبی دیروز در توکیو به خبرنگاران گفت انتظار دارد مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که پیشتر مدیر سیا بود، به همراه سه زندانی آمریکایی که ماه‌هاست در کره‌شمالی زندانی هستند، این کشور را ترک کند. این مقام تاکید کرد: زمان و مکان نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی هم احتمالا پس از سفر پامپئو اعلام می‌شود.

درگیری بین طرفداران دو حزب انتخاباتی در لبنان یک کشته برجای گذاشت
ایسنا| به دنبال درگیری بین طرفداران دو حزب «اللقاء الدیموقراطی» (وابسته به ولید جنبلاط) و «حزب دموکراتیک لبنان» در منطقه «شویفات» خبرگزاری ملی لبنان از کشته شدن یک نفر خبر داد. خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که فرد کشته‌شده عضو دفاع مدنی بوده است. ولید جنبلاط، رهبر جریان «سوسیال پیشرو» و رئیس حزب «اللقاء الدیموقراطی» و طلال ارسلان، رئیس حزب دموکراتیک لبنان در بیانیه مشترکی از طرفداران خود خواستند تا هر چه سریع‌تر درگیری‌ها را پایان دهند.


تعداد بازدید :  451