شماره ۱۴۰۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

مرگ نویسنده انگیزشی
78‌سال پیش، برابر با دهم مه ‌1940 میلادی، والتر دایر، نویسنده کتاب‌های خودیاری و انگیزشی آمریکایی در شهر دیترویت به دنیا آمد. «کتاب قلمرو اشتباهات شما» با عنوان «چگونه شخصیت سالم‌تر بیابیم؟» (در ترجمه فارسی) سال ۱۹۷۶ حدود ۳۰‌میلیون نسخه فروخت و جزو یکی از بالاترین فروش کتاب‌ها در تاریخ شد. دایر در ‌سال ۱۹۸۷ به‌عنوان بهترین سخنران ایالات متحده شناخته شد. در ‌سال ۲۰۱۱ مجله Watkins Magazine وین دایر را سومین انسان معنوی تأثیرگذار در دنیا معرفی کرد. «اوج و محدودیت» یکی دیگر از آثار دایر است.
غروب ایرج زُهری
شش ‌سال پیش، برابر با بیستم اردیبهشت 1391 خورشدی، ایرج زُهری، نمایشنامه‌نویس، منتقد و کارگردان تئاتر ایران در شهر بوخوم آلمان درگذشت. زهری ده‌ها اثر نمایشی را به زبان فارسی ترجمه و منتشر کرده است، ازجمله نمایشنامه‌هایی از: گئورگ بوشنر، برتولت برشت، ارنست تولر، اگوست استریندبرگ، داریو فو،‌ هاینر مولر، کارل فالنتین، ژان تاردیو و... بیشتر این آثار در ایران توسط «نشر قطره» و ناشران دیگر منتشر شده‌اند. اسلاومیر مروژک، نمایشنامه‌نویس برجسته لهستانی و فرناندو آرابال، درام‌نویس نامی اسپانیایی، حق ترجمه آثار خود به فارسی را به ایرج زهری واگذار کرده بودند.
خاموشی شاعر کودکان
19‌سال پیش، برابر با دهم مه ‌1999 میلادی، شل سیلورستاین، نویسنده و شاعر آمریکایی در فلوریدا درگذشت. سیلورستاین از کودکی استعداد خاصی در نقاشی و نوشتن داشت. خودش بعدها در جایی می‌نویسد که این دو کار؛ نقاشی و نوشتن تنها اموری بودند که در آنها موفق بود. معروف‌ترین آثار سیلورستاین آثاری است که او برای کودکان نوشته‌است؛ هرچند آثار او در گروه سنی و مخاطب خاصی نمی‌گنجد و بسیاری از آثارش محبوبیت قابل توجهی در بین بزرگسالان دارد. «لافکادیو، شیری که جواب گلوله را با گلوله داد» یکی از آثار معروف او است.


تعداد بازدید :  255