شماره ۱۴۰۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» از واکنش‌ها به خروج آمریکا از برجام گزارش می‌دهد
وحدت‌آفرینی به جای اختلاف‌افکنی

شهروند| با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافقنامه هسته‌ای برجام، منتقدان این توافق، مخالفان دولت و رسانه‌های همسو با آنان، حملات خود را دقایقی بعد از خروج آمریکا آغاز کردند. مخالفت‌ها و ابراز خرسندی از خروج آمریکا در ابعاد مختلفی صورت گرفت؛ برخی از نمایندگان در صحن علنی مجلس با آتش‌زدن پرچم آمریکا و کاغذی که در آن عنوان برجام نوشته شده بود، به صورتی تلویحی با آنچه دستاوردهای دولت در این توافقنامه بود، ابراز مخالفت کردند.
شامگاه سه‌شنبه نیز در تجمعی که در میدان آزادی برگزار شد، آن‌جا هم مراسم آتش‌زدن پرچم برقرار بود. طلاب حوزه علمیه قم با پلاکاردهایی که در دست داشتند، در آن به سیاست‌های دولت انتقاد کردند و همچنین با آتش‌زدن پرچم آمریکا به مخالفت با اقدام آمریکا پرداختند.
در راستای این مخالفت‌ها با سیاست‌های دولت به دلیل توافقنامه برجام، برخی از علما و روحانیون، فعالان سیاسی اصولگرا و برخی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب به آن واکنش نشان داده و اعلام کردند در شرایطی که کشور نیاز به آرامش، وحدت و همدلی سیاسی دارد، نباید به این بهانه به دولت حمله کرد. در ادامه به برخی از این اظهارنظرها و واکنش‌ها پرداخته‌ایم.
مخالفت با دولت به بهانه برجام، برخلاف نظر امام زمان (عج) است
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان این‌که مخالفان داخلی دولت نباید مثل نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل برای خروج آمریکا از برجام خوشحالی کنند، گفت: در شرایط فعلی مخالفت با دولت به این بهانه، یک حرکت مخالف اسلام، مخالف رضای پروردگار و مخالف نظر امام زمان(عج) هست. مرتضی مقتدایی با اشاره به اقدام شب گذشته ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و توافق هسته‌ای با ایران اظهار کرد: جمهوری اسلامی بحمدالله به جایگاهی رسیده است که از این نوع دشمنی‌های دشمنان تأثیرپذیر نیست و این یاوه‌گویی‌ها و این اقدامات مبتذل نمی‌تواند لطمه‌ای به جایگاه، عزت و به قدرت او بزند. نایب‌رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که از قبل هم معلوم بود این آقای ترامپ، دنبال خروج از برجام هست، گفت: ما امیدوار هستیم که ملت ایران با زعامت و رهبری رهبر فرزانه و اقدامات حکیمانه‌ای که ایشان داشتند و دارند، این قضیه به فرصتی برای پیشرفت، قدرت و عزت بیشتر جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد؛ اگر چه شرط آن وحدت و اتحاد ملت و صبر و حوصله ملت است.
برجام تصمیم دولت نبود؛ تصمیم نظام بود
یک عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به خروج آمریکا از برجام تأکید کرد: «تعارف نداریم؛ برجام با نظر مقامات عالی کشور انجام شد. این‌طور نیست که تصمیم موردی بوده و دولت یا وزیر امور خارجه به تنهایی این تصمیم را گرفته باشند. برجام قدم به قدم با نظر مقامات عالی انجام گرفت و به نظر من ظرفیت خوبی هم بود؛ ولی این‌که خوب عمل شد یا نه بحث دیگری است.» سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یا دست‌‌مریزاد گفتن به تیم مذاکره‌کننده دولت حسن روحانی تأکید کرد: همین که دشمنی مانند آمریکا داریم برایمان کافی است؛ خودمان دیگر به جان یکدیگر نیفتیم. او به اعتمادآنلاین گفت: «قرارداد برجام نه آن‌طور که برخی تلقی می‌کردند، فتح‌الفتوح بود و از آن طرف هم نه‌تنها برخلاف مصالح ملی نبود بلکه می‌توانست ظرفیتی باشد که مشکلات سیاسی و غیرسیاسی کشور تا حدی کاهش یابد. البته این بدان معنا نبود که مشکلات کشور به برجام گره خورده باشد ولی برخی از مشکلات سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی می‌توانست تحت‌ تاثیر برجام رفع شود. این‌که از این ظرفیت استفاده شد یا نه بحث دیگری است و فضای دیگری را می‌طلبد؛ اما در هر صورت برجام قراردادی بود که هم با دقت لازم پیش رفت و هم آثار مثبتی از نظر بین‌المللی برای ما داشت.»
به جای اختلاف‌ها موجب وحدت ملی شویم
رئیس فراکسیون امید مجلس نیز ازجمله کسانی بود که به شرایط پیش‌روی کشور بعد از خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد و گفت: پاسخ به اقدامات ترامپ همان پاسخ ۴۰‌سال اخیر است؛ همان وحدت و انسجام. محمدرضا عارف در صفحه اینستاگرامی خود در واکنش به خروج آمریکا از برجام نوشت: «پاسخ به اقدام ترامپ همان وحدت و انسجام است که در همین ۴۰‌سال نیز این‌گونه بوده است. به جای اختلاف‌ها و بیان آنها که موجب استفاده دشمن و خالی شدن دل مردم می‌شود، باید موجب وحدت ملی شویم. ما ظرفیت حل مسائل و انجام گفت‌وگو را داریم تا پاسخگوی مطالبات مردم باشیم.» همزمان یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این مورد گفت: دستگاه‌های دولتی و مسئولان باید در زمینه صرفه‌جویی اقتصادی تلاش کنند، چرا که یکی از کارهایی که آمریکا و هم‌پیمانان آنها قصد انجامش را دارند این است که می‌خواهند دلارها را از کشور خارج کنند که در داخل با چالش روبه‌رو شویم. نجفقلی حبیبی درباره تاثیرات خروج آمریکا از برجام در کشور گفت: آن کسانی که به‌رغم موافقت رهبری از ابتدا هم با برجام مخالف بودند باید با دولت یک‌صدا شده و به‌گونه‌ای حرف نزنند که از نظر افکار عمومی دچار تفرقه شویم.
وحدت در درون نظام راه مقابله با ترامپ است
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: در چنین شرایطی لازم است تا هم مردم به حاکمیت نشان دهند که کنار هم هستند و هم حاکمیت به مردم نشان دهد که با آنها همراهی می‌کند. علی شکوری‌راد در ارتباط با خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: با اتخاذ دو رویکرد می‌توانیم با شرایطی که ترامپ با خروج از برجام ایجاد کرده و پیش پای ما گذاشته است، مواجهه و چاره کنیم. یکی وحدت و اتحاد در درون نظام و دومی گسترش روابط بین‌المللی است. با وحدت می‌توانیم از تنگناهایی که پیش روی ما با ایجاد تحریم‌های جدید قرار می‌گیرد، گذر کنیم. در عرصه بین‌المللی هم ما باید بتوانیم روابط گسترده‌ای ایجاد کنیم تا آمریکا نتواند در وادار کردن سایر کشورها برای همراه کردنشان با خود جهت اعمال تحریم‌های جدید، موفق باشد.
خروج آمریکا از برجام بهانه‌ای برای حمله به دولت نشود
رئوفیان با اظهار تعجب از کسانی که در داخل کشور با خروج آمریکا از برجام خوشحالی کردند، گفت: من تعجب می‌کنم که چرا این افراد به دنبال این هستند که بگویند برجام خوب و مذاکره خوب نبود و تصمیمی که در این ارتباط گرفته شد تصمیمی علیه منافع ملی بود. این قضاوت‌ها بی‌انصافی است. ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین به گروه‌های سیاسی، احزاب و شخصیت‌های مخالف حسن روحانی توصیه کرد که خروج آمریکا از برجام برای آنان بهانه‌ای برای حمله به دولت نشود. او تأکید می‌کند که اکنون مصلحت نظام و کشور کمک و همدلی همه گروه‌ها و نهادها با دولت است. او با بیان این‌که دیشب ترامپ در یک تصمیم به‌دور از خرد سیاسی و مغایر با منافع ملی حتی کشور خودش خروج آمریکا از برجام را امضا کرد، به «اعتمادآنلاین» گفت: «اکنون از کسانی که به دولت آقای روحانی به دلیل خروج آمریکا از برجام حمله می‌کنند باید پرسید آیا تا به امروز آمریکا این‌چنین نزد مجامع بین‌المللی بی‌اعتبار شده بود؟»
خروج از برجام را چوبی برای زدن دولت نکنند
یک نماینده اصولگرای مجلس نیز در این مورد گفت: همه ما در مشکلات امروز کشور به نوعی مقصریم، پس واقعا با همدلی و گفت‌وگو برای حل مشکلات کشور هم‌اندیشی کنیم و راهکار بیابیم. بهروز نعمتی به نامه‌نیوز گفته است: ترامپ با این رفتار بیشتر به دنبال آن است که فرصت برای خود ایجاد کند تا به اهداف کاسبکارانه‌اش جامه عمل بپوشاند. درواقع به نوعی دارد از برجام استفاده می‌کند تا در منطقه و کشورهای مختلف دنیا بتواند معاملات سیاسی انجام دهد. عضو فراکسیون مستقلان ولایی مجلس تأکید کرد: این‌که برخی بخواهند برجام را پاشنه آشیل دولت کنند تا این پاشنه آشیل چوبی برای زدن دولت شود، درست نیست. پذیرش برجام تصمیم همه نظام بود، نه فقط مجموعه‌ای خاص، بنابراین همه در اتخاذ این تصمیم دخیل هستند.


تعداد بازدید :  215