شماره ۱۴۰۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
لیگ برتر فصل آتی و روایت‌ 6 ورزشگاه ناامن
با شرایط کنونی نمایندگان AFC در سفر به ایران فقط برای 10 باشگاه مجوز حرفه‌ای صادر می‌کنند

شهروند| دقیقه 40 دیدار ذوب‌آهن و استقلال در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان،‌ تا ابد در ذهن داریوش شجاعیان باقی خواهد ماند؛‌ لحظه‌ای که‌ هافبک تکنیکی آبی‌ها روی یک بی‌احتیاطی پایش روی توپ رفت و از شدت درد پاره‌شدن رباط صلیبی،‌ در فولادشهر فریاد «یا حسین» سر داد. او که آرزو داشت در جام‌جهانی پیراهن تیم‌ملی را بر تن کند، حالا همه رویاهایش برای چند ماه از دست رفته و فقط امیدوار است بتواند در بازگشت همه چیز را جبران کند. شجاعیان در گفت‌وگو با «شهروند» صحبت‌هایی را انجام داد که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانید:
 داریوش! از آن صحنه صحبت کن؛ دقیق یادت هست چه شد؟
نمی‌دانم چه بگویم؛ اصلا نمی‌دانم چرا دنبال آن توپ رفتم. توپ وسط زمین و کنار خط بود و نیازی نبود به خاطرش در دوئل با فخرالدینی شرکت کنم. متاسفانه یک لحظه اشتباه کردم و پایم روی توپ رفت و آن ماجرا پیش آمد.
 خودت آن لحظه فهمیدی رباط صلیبی‌ات پاره شده؟
بله، هم صدایش را شنیدم و هم کاملا متوجه شدم یک چیزی داخل زانویم رها شد. خیلی صحنه دردناکی بود.
 فریاد یا حسین تو هم به این خاطر بود دیگر...
به خدا یادم نیست چه می‌گفتم؛‌ خیلی درد داشتم، اما حسرت می‌خورم که دنبال توپ رفتم. کاش رها می‌کردم. اما به‌هرحال قسمت این بوده و من فکر می‌کنم حتما حکمتی در آن بوده است.
 اما تو جام‌جهانی را از دست دادی و برای رسیدن به این رویا حداقل باید 4‌سال دیگر صبر کنی.
گفتم که قسمتم این بوده است. با این‌که خیلی زحمت کشیدم و امیدوار بودم با تیم‌ملی به روسیه بروم، اما شرایط این‌طور رقم خورد. با این حال، سعی می‌کنم با قدرت زیاد برگردم و به جام‌جهانی قطر برسم. من هنوز سنی ندارم و شک نکنید با قدرت بیشتر به فوتبال برمی‌گردم.
 فکر کردن به جام‌جهانی 2022 رویاپردازی نیست؟
مگر چاره دیگری هم دارم. با رباط پاره که نمی‌توانم به روسیه بروم و برای تیم‌ملی در جام‌جهانی بازی کنم. انسان با امید زنده است و شک نکنید انگیزه‌ام را برای حضور در جام‌جهانی قطر از دست نمی‌دهم.
 بعد از مصدومیت تو، خیلی از هواداران استقلال به صفحه میلاد فخرالدینی در اینستاگرام رفتند و توهین‌هایی را به او انجام دادند. واقعا در این مصدومیت مقصر بود؟
در فوتبال این برخوردها پیش می‌آید. من از میلاد دلخوری ندارم. شاید من هم با یک بازیکن کورس می‌گذاشتم و او رباط پاره می‌کرد. بنده خدا فخرالدینی خودش هم خیلی نگران من بود و این اتفاق ربطی به او نداشت.
 احتمالا نیم فصل اول لیگ هجدهم را هم از دست می‌دهی؛ فکر کردن به آینده نگرانت نمی‌کند؟
نه، مصدومیت برای فوتبالیست‌ها طبیعی است. من بازیکن استقلال هستم و برای این تیم از جان مایه می‌گذارم. با این حال، نهایت تلاشم را می‌کنم تا خیلی زود بتوانم برگردم و برای تیمم مفید باشم. خیلی ناراحتم، اما چاره‌ای نیست و باید با این موضوع کنار آمد. ان‌شاءالله با حمایت باشگاه و دعای هواداران پرقدرت‌تر از گذشته برگردم و به تیم محبوبم کمک کنم.

استقلالی‌ها در فضای مجازی به سرمربی سابق خود توهین کردند
و وعده سه‌شنبه جهنمی را به او دادند
فحاشی به قلعه‌نوعی، به جرم برد!‍

شهروند| امیر قلعه‌نوعی بدون هیچ تردیدی نامی ماندگار در تاریخ باشگاه استقلال به‌ویژه ادوار لیگ برتر است. باشگاه بزرگ تهرانی هر 3 قهرمانی خود در لیگ برتر را با هدایت این مربی به دست آورده است و این نکته‌ای است که به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از هواداران دو آتشه استقلال آن را فراموش کرده‌اند. بدون‌ شک همین حافظه فراموشکار باعث شده که پس از شکست آبی‌پوشان در بازی رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل ذوب‌آهن، در اصفهان‌، تعداد قابل توجهی از هواداران با هجوم به پیج اینستاگرام امیر قلعه‌نوعی شدید‌ترین فحاشی را به این مربی داشته باشند! فقط به خاطر این‌که پرافتخارترین مربی لیگ برتر که اتفاقا یک استقلالی هم است با ذوب‌آهن این تیم را شکست داد.
هجمه‌ای که بزرگ و بزرگتر می‌شود
موج فحاشی‌ها بعد از پیروزی ذوب‌آهن از سوی طرفداران استقلال به قلعه‌نوعی به قدری زیاد بود که این مربی مجبور شد کامنت‌های اینستاگرام خود را ببندد! با این حال اگر به قسمت اشتراک‌گذاری پست‌های صفحه امیر سری بزنید به شکلی آشکار می‌بینید که لحظه به لحظه تعداد کثیری از طرفداران استقلال پست‌های تند اینستاگرامی خود را در صفحه این مربی به اشتراک می‌گذارند و وعده انتظار رویارویی دوباره در جهنم آزادی به سرمربی سابق تیم خود می‌دهند!
هواداران خشمگین چه می‌گویند؟!
درباره محتوای فحاشی‌ها باید نوشت که هر آن چیزی که فکرش را بکنید برخی استقلالی‌ها به ژنرال نسبت می‌دهند! برخی از آنها حتی القابی را که محمد مایلی‌کهن به قلعه‌نوعی نسبت داده بود، دوباره مورد استفاده قرار داده‌اند!‌ برخی او را متهم به بی‌غیرتی و نداشتن تعصب کرده‌اند. در یکی از این پست‌های اینستاگرامی حتی به‌صراحت نوشته شده که 100‌هزار مشت گره کرده (کنایه به رفتار تاریخی امیر بعد از پیروزی مقابل استقلال در سال‌ها قبل) منتظر قلعه‌نوعی و تیمش هستند! ناراحتی بسیاری از استقلالی‌ها البته در شرایط کنونی به نوع فوتبال دفاعی است که تیم قلعه‌نوعی انجام داد و آنها به‌صراحت عنوان می‌کنند که تیم امیر فوتبال کثیفی مقابل استقلال انجام داد! برخی از پیج‌های استقلالی‌ حتی اعلام کرده‌اند که قلعه‌نوعی در رختکن به شاگردان خود دستور داده که جباروف و شجاعیان را در طول بازی بزنند و همین مسأله باعث پارگی رباط صلیبی شجاعیان شده است!
مواجهه با سیل فحاشی‌ها بعد از هر برد مقابل استقلال
نکته قابل توجه اینجاست که سه‌ سال قبل هم وقتی امیر سرمربی استقلال بود، تماشاگران به خاطر نتایج نه چندان مطلوب شعار حیا کن رها کن علیه او سر دادند. حتی بعد از بازی جنجالی تراکتورسازی و استقلال که با درگیری رحمتی و ژنرال همراه بود،‌ شدیدترین الفاظ برای توهین‌کردن به قلعه‌نوعی مورد استفاده قرار گرفته بود. درواقع هر وقت که در این سال‌ها امیر در استقلال نبوده و با تیم دیگری آبی‌پوشان تهرانی را شکست داده، چنین مشکل بزرگی به وجود آمده است. حتی یک بار او مجبور شد تمام پست‌های اینستاگرامی خود را برای جلوگیری از ادامه فحاشی‌ها پاک کند.
سه‌شنبه سخت امیر در آزادی
امروز امیر قلعه‌نوعی به خاطر این‌که رفتار حرفه‌ای انجام داد از برخی تماشاگران استقلال فحش می‌خورد! او همیشه در واکنش به این هجمه‌هایی که در مقابلش ایجاد شده همان جمله معروف: «عزت و ذلت دست خدا است» را مورد استفاده قرار داده و در روزهای اخیر هم به این حجم از توهین‌ها واکنشی نشان نداده است. اما از حال می‌توان پیش‌بینی کرد که سه‌شنبه هفته آینده روز راحتی برای قلعه‌نوعی و ذوب‌آهنی‌ها در ورزشگاه آزادی نباشد! به‌ویژه اگر آنها بتوانند این تیم را در خانه رسما از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف کنند! باید منتظر ماند و دید آیا این فحاشی‌‌های مجازی به سکوهای آزادی هم کشیده خواهد شد یا خیر!

راه بازگشت استقلال مقابل ذوب‌آهن

 محمد نوازی به «شهروند» می‌گوید؛ شفر کارش را بلد است
و در بازی برگشت شکست را جبران می‌کند

شهروند| استقلال در روزی که می‌توانست بازنده نباشد اما مثل رقیب دیرینه خود در آخرین دقایق بازی غافلگیر شد و با شکستی تلخ دیدار رفت مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان را به پایان رساند. آبی‌های پایتخت که چند روز پیش قهرمانی در جام حذفی را جشن گرفتند، در فولادشهر تیم همیشگی نبودند. مصدومیت داریوش شجاعیان در دقایق پایانی نیمه‌نخست آب سردی بر پیکر استقلالی‌ها بود و درنهایت هم سیوهای رحمتی نتوانست نجات‌بخش شفر و شاگردانش شود تا استقلال بدون امتیاز برای بازی برگشت آماده شود. محمد نوازی پیشکسوت استقلال امید زیادی به بازگشت آبی‌ها و صعود به مرحله یک‌چهارم دارد. او درباره نیازهای استقلال برای حذف‌نشدن از لیگ قهرمانان با «شهروند» صحبت کرده است.
قلعه‌نوعی را تحسین می‌کنم
محمد نوازی با اشاره به خستگی روحی و جسمی استقلالی‌ها می‌گوید: «استقلال در بازی با ذوب‌آهن، استقلال همیشگی نبود و نمی‌توانیم بابت این موضوع شفر یا بازیکنان را مقصر بدانیم. استقلال بازی سختی در خرمشهر داشت که هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی آنها را تحلیل برد. با این حال، استقلال تیمی نبود که در فولادشهر شکست بخورد. البته من امیر قلعه‌نوعی و تیمش را تحسین می‌کنم، چون ذوب‌آهن در نیم‌فصل دوم کارهای بزرگی انجام داده اما استقلال می‌توانست در اصفهان بازنده نباشد. حواشی اتفاقات فینال هم تأثیر زیادی‌ روی استقلالی‌ها گذاشته بود و آنها تمرکز زیادی نداشتند. فشردگی بازی‌ها و حساسیت آنها هم باعث خستگی بیش از اندازه بازیکنان شده و نمی‌توانیم انتظار زیادی از آنها داشته باشیم.»
شفر کارش را بلد است
«استقلال انسجام همیشه را نداشت.» نوازی با این جمله می‌گوید: «مهدی رحمتی این‌بار هم شایستگی‌های خود را نشان داد و ناجی استقلال شد. در روزی که استقلال مثل همیشه منسجم نبود و حملات خطرناکی روی دروازه این تیم رخ داد، رحمتی این تیم را نجات داد و باعث شد استقلال گل‌های بیشتری نخورد. نبودن تیام و مصدومیت شجاعیان هم تأثیر زیادی روی شکست استقلال داشت و قدرت گلزنی این تیم را کاهش داد. امید من به این است که بازیکنان استقلال برای بازی هفته آینده تمرکز کنند و با انگیزه و انرژی بیشتری به میدان بروند. شفر به خوبی کارش را بلد است و می‌داند حسن‌ختام این فصل برای او و تیمش بعد از قهرمانی جام حذفی صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی است.»
استقلال چگونه می‌تواند برگردد
ستاره سال‌های دور استقلال امید زیادی دارد این تیم به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسد. نوازی در این‌باره می‌گوید: «من به صعود استقلال امیدوارم. اگرچه کار سخت شده اما استقلال تیمی است که در بزنگاه‌های حساس می‌تواند جبران مافات کند. شفر نشان داده می‌تواند از همه بازیکنان به بهترین شکل استفاده کند و به نظر من او برای بازی هفته آینده ایده‌هایی خواهد داشت که بتواند ذوب‌آهن را شکست دهد. چیزی که به استقلال امید می‌دهد تا شکست در اصفهان را جبران کند، حضور پرشور هواداران این تیم است. ورزشگاه مملو از هواداران استقلال برای ذوب‌آهن کار را سخت می‌کند و تمرکز این تیم را به هم می‌ریزد. استقلال هم با استفاده از همین موضوع می‌تواند به تیم قلعه‌نوعی ضربه بزند. حتما شفر ایده‌هایی برای جانشین شجاعیان دارد ضمن این‌که با بازگشت تیام، مشکل استقلال در فاز تهاجمی هم برطرف خواهد شد.»

اگر نارنجک‌های فولادشهر در ورزشگاه آزادی هم تکرار شود
خطر محرومیت و جریمه بیخ گوش فوتبال

شهروند| هنوز یک هفته از فاجعه‌ای که در فینال جام حذفی رخ داد و منجر به از دست رفتن بینایی یک هوادار شد، نمی‌گذرد، اما انگار قرار نیست این کابوس‌های ترسناک در ورزشگاه‌های ایران تمام شوند و این بار هم فاجعه در اصفهان تکرار شد. باور کردنی نیست اما با وجود دردسرهای زیادی که AFC برای تیم‌های ایرانی درست می‌کند، هنوز هستند کسانی که پیش چشم ناظران دقیق و بهانه‌جو کارهایی را انجام می‌دهند که بهترین بهانه برای محروم‌کردن باشگاه‌های ایرانی دست آنها بیفتد. به‌نظر می‌رسید فاجعه ورزشگاه اروندان خرمشهر و از دست رفتن چشم هواداری که تنها گناهش رفتن به استادیوم و تماشای فوتبال بود، درس عبرت بزرگی شود برای بقیه تماشاچی‌های فوتبال اما انگار این آرزو محال است که بیایند و بنشینند و فوتبال‌شان را ببینند و بروند بی‌آن‌که نارنجک و صندلی و صد چیز دیگر پرتاب کنند و دردسر بسازند.
نارنجک‌های دردسرساز
ذوب‌آهن فرصت‌های زیادی را برای برتری مقابل استقلال در جریان بازی از دست داده بود و این اتفاق حسابی هواداران اصفهانی را عصبانی کرد و انگار بهترین راه برای تخلیه این عصبانیت رخ‌دادن انفجار در ورزشگاه بود. در اواخر دیدار ذوب‌آهن و استقلال درحالی‌که داور یک ضربه ایستگاهی به سود ذوب‌آهن اعلام کرده بود، یکی از هواداران نارنجکی به میان زمین پرتاب کرد که با واکنش داور همراه بود. داور بازی در ادامه به سمت ناظر بازی رفت و از او خواست این موضوع را ثبت کند. بعد از به ثمر رسیدن گل ذوب‌آهن باز هم صدای انفجار نارنجک در ورزشگاه شنیده شد که این انفجار هم مثل اولی توسط ناظر بازی ثبت شد. اتفاقی که می‌تواند تبعات سنگینی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.
بازی در زمین بی‌طرف و جریمه مالی
فوتبال ایران قبلا برای آتش‌بازی در ورزشگاه و انداختن لیزر به صورت بازیکنان حریف تاوان داده است. پرسپولیس فصل گذشته به دلیل سوءرفتار تماشاگرانش در بازی با الوحده 10‌هزار دلار جریمه و از بازی مقابل لخویا با حضور تماشاگرانش محروم شد. این حکم درحالی صادر شد که AFC تاکید کرده بود فوتبال ایران سبقه زیادی در این اتفاقات دارد. این بار هم جریمه‌های سنگین و بازی در زمین بی‌طرف بشدت فوتبال ایران را تهدید می‌کند. از آن‌جایی که هفته آینده هم دو بازی حساس در ورزشگاه آزادی پیش‌رو داریم، امیدواریم تماشاگران استقلال و پرسپولیس با درک این موضوع که چقدر AFC روی رفتار آنها حساس است، بدانند حتی پرتاب یک نارنجک هم می‌تواند تاوان سختی برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

 


تعداد بازدید :  351