شماره ۱۴۰۱ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
صفحه را ببند
خبر

ارزش سهام غول‌های اروپایی سقوط کرد
 ضرر ایرباس و پژو تنها چند ساعت پس از خروج ترامپ از برجام

ترامپ علاوه بر اعلام خروج آمریکا از معاهده برجام اعلام کرده که تحریم‌های اقتصادی با شدت بسیار بیشتری به ایران باز خواهند گشت که این تحریم‌ها بیشتر صادرات نفت و قراردادهای تجاری بزرگ ازجمله خرید هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را نشانه گرفته است. ارزش سهام دو شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا و پژو -سیتروئن فرانسه که قراردادهای تجاری بزرگی با ایران دارند، تحت‌تأثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام بشدت کاهش
یافته است.
به‌گزارش رویترز، دونالد ترامپ «رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا»  که شب گذشته در سخنرانی خود خروج این کشور از توافق هسته‌ای برجام را اعلام کرد، بسیاری از رسانه‌ها از احتمال لغو یا به تعلیق درآمدن قراردادهای تجاری کلانی که کشورهای متعددی ازجمله اروپا با ایران منعقد کرده بودند، خبر دادند.
دیروز، چهارشنبه، تنها چند ساعت بعد از نطق ترامپ و اعلام خروج آمریکا از معاهده برجام، ارزش سهام ایرباس و پژو، به‌عنوان دو شرکت بزرگ فرانسوی مستقر در اروپا، بشدت کاهش یافت و سقوط کرد.
سهام شرکت خودروسازی پژو-سیتروئن (PSA) فرانسه در معاملات آغازین روز چهارشنبه شاهد 1.5‌درصد کاهش بود، این در حالی است که رقیب تجاری هموطن آن یعنی شرکت خودروسازی رنو فرانسه که آن هم با ایران روابط تجاری گسترده‌ای دارد، تنها 0.3‌درصد سقوط کرد.
سهام شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا نیز تحت‌تأثیر خروج ترامپ از برجام و احتمال لغو قرارداد هواپیماهای مسافربری و ضرر‌های مالی هنگفت، دیروز 1.1‌درصد کاهش یافت.
برخلاف بسیاری از شرکت‌های اروپایی که ارزش سهام آنها تحت‌تأثیر خروج ترامپ از برجام کاهش یافت، سهام غول نفتی توتال فرانسه تحت‌تأثیر افزایش قیمت نفت 0.7‌درصد افزایش یافت.
شرکت هواپیماسازی ایرباس اروپا هم که دفتر اصلی آن در فرانسه مستقر است، اعلام کرده که نیاز به زمان بیشتری دارد تا درخصوص اثرات خروج آمریکا از برجام تصمیم‌گیری کند، ولی امیدوار است که اتحادیه اروپا رویکرد مستقلی در قبال برجام اتخاذ کند.
فرانسه یکی از مهمترین کشورهای اروپایی است که سالیان‌سال نقش پررنگ و بسزایی در ایران ایفا کرده است. از مهمترین شرکت‌هایی که در طول مدت زمان حیات برجام با ایران قراردادهای بزرگ و مهمی را به امضا رساندند، می‌توان به شرکت نفتی توتال، خودروسازی پژو- سیتروئن و رنو فرانسه اشاره کرد. ترامپ علاوه بر اعلام خروج آمریکا از معاهده برجام اعلام کرده که تحریم‌های اقتصادی با شدت بسیار بیشتری به ایران باز خواهند گشت که این تحریم‌ها بیشتر صادرات نفت و قراردادهای تجاری بزرگ ازجمله خرید هواپیماهای مسافربری و غیرنظامی را نشانه گرفته است.
بسیاری از تحلیلگران برآورد کرده‌اند در صورتی که اروپا نیز تحت‌تأثیر خروج آمریکا از برجام قرار گیرد، طرفین معامله‌های بزرگ تجاری متحمل ضررهای مالی هنگفتی خواهند شد.
ترامپ که همواره توافقنامه هسته‌ای ایران را برای آمریکا مایه تاسف می‌دانست، حالا به سنگ‌اندازی‌های مداومش مهر تایید زد و به ادامه توافق هسته‌ای با ایران
خاتمه داد.

سردار کمالی:
«سربازان فراری خود معرف» به هیچ‌وجه بازداشت نمی‌شوند

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح گفت: به نیروهای مسلح اعلام شده است که به هیچ وجه سربازان فراری خودمعرف را بازداشت نکنند و در یگان بمانند تا پرونده‌شان در دادگاه نظامی بررسی و حکم لازم از سوی دادگاه صادر شود. سردار موسی کمالی (رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح) در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که برای سربازان فراری خودمعرف چه تسهیلاتی در نظر گرفته می‌شود، گفت: وقتی سرباز پیس از پایان مدت معینی که برای مرخصی رفته، بازنگردد یا از پادگان خارج شده و بازنگردد، سرباز فراری محسوب شده و مرتکب جرم شده است و بعد از دستگیری یا معرفی باید پرونده آن در دادسرای نظامی بررسی شود. وی ادامه داد: در صورتی که پرونده این افراد در دادسرای نظامی بررسی نشود، یگان‌های نظامی و نیروهای مسلح قادر به بکارگیری این افراد نیستند.


تعداد بازدید :  438