شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
ذره‌بين

«خون‌بس» پس از 7 ‌سال
با تلاش و کوشش اعضای شورای حل اختلاف لرستان و بزرگان محلی، پرونده وقوع قتل در جریان یک نزاع در شهر «سپیددشت» با گذشت خانواده مقتول به سازش منجر شد.
خون‌صلح یا خون‌بس از آیین‌های دیرین مردم استان لرستان و غرب کشور است که با وساطت ریش‌سفیدان و معتمدان موجب فراهم‌آمدن زمینه گذشت اولیای‌ دم مقتول از قاتل«می‌شود و به‌عبارت دیگر انسانی به آغوش خانواده‌اش برمی‌گردد و از سوی دیگر باعث از بین رفتن کدورت‌ها می‌شود. در آیین خون‌بس رسم بر این است که گروهی از خیرخواهان، قاتل کفن‌پوش را در سایه یک جلد کلام‌الله مجید و با یک قبضه چاقو همراهی می‌کنند و به نشانه اعتذار و با حالت تضرع به سمت اولیای دم می‌روند به این مفهوم که یا قاتل را به عظمت کلام‌الله مورد بخشش قرار دهید یا با کارد او را قصاص کنید و اولیا‌ی دم با بوسیدن کلام‌الله مجید خصلت بزرگ‌منشی خود را به نمایش می‌گذارند و مراسم با صلوات حاضران به پایان می‌رسد. مراسم خون‌بس خود نشانی از احترام مردم لرستان به سنت‌های نبوی و اسلامی به‌ویژه جایگاه ویژه عفو و بخشش است و همواره این مراسم تجلی‌گاه بزرگ‌منشی و جوانمردی مردمان لر بوده است.روز پنجشنبه با حضور ریش‌سفیدان، روحانیون و اعضای شورای حل اختلاف و با برگزاری آیین دیرینه «خون‌بس»، مرگ در مقابل قلوب پاک تسلیم شد. کاظم نظری شیخ‌آباد، سرپرست دادگاه عمومی و انقلاب بخش پاپی در مراسم عفو شخصی محکوم به قصاص و اعدام و در جریان برگزاری مراسم سنتی «خون‌صلح» در شهر سپیددشت گفت: در‌ سال ۹۰ دو خانواده «شاهدی» و «فلاح» در شهر سپیددشت از توابع شهرستان خرم‌آباد بر سر مسائل شخصی با هم درگیر می‌شوند و این درگیری و نزاع منتج به قتل یک نفر از خانواده «شاهدی» با سلاح گرم می‌شود. وی با بیان این‌که با به جریان افتادن پرونده در دستگاه قضائی حکم قصاص قاتل صادر شد، گفت: قاتل هم اکنون در زندان به سر می‌برد و بشدت از عمل انجام‌شده نادم و پشیمان است.نظری شیخ‌آباد افزود: با تلاش‌های مجموعه دادگستری، ریش‌سفیدان محل، معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، شورای حل اختلاف استان و بخش پاپی، عوامل انتظامی و سپاه از ‌سال ۹۴ تاکنون، خانواده مقتول، قاتل را بدون دریافت هیچ‌گونه وجه و چشمداشتی و همچنین هیچ‌گونه قید و شرطی بخشیده و از اجرای حکم قصاص صرف نظر کردند.سرپرست دادگاه عمومی و انقلاب بخش پاپی با اشاره به این‌که با همت گروه‌های ذکرشده و گذشت خانواده مقتول، یک ‌نفر از پای چوبه اعدام برگشته است، گفت: امیدواریم سرنوشت این شخص برای دیگران درس عبرت شود تا شاهد این‌گونه حوادث نباشیم.

سرقت اطلاعات حساب ۱۰۶۰ شهروند با ربات تلگرامی جعلی
شهروند| فردی که اطلاعات 1060 شهروند را با استفاده از یک ربات تلگرام جعلی سرقت و بیش از ۷۰۰‌میلیون ریال از حساب آنها برداشت کرده بود، در تحقیقات تخصصی کارشناسان پلیس فتای استان دستگیر شد.
سرگرد «احسان آنقی» رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان مرکزی در این‌باره گفت: «درپی شکایت فردی مبنی بر برداشت ۳‌میلیون ریال از حساب بانکی‌اش توسط فردی ناشناس، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. در تحقیقات کارشناسان پلیس، مشخص شد متهم چندی پیش از ربات تلگرامی که با عناوینی چون رفع ریپورت اکانت تلگرام، ربات ماهواره جیبی و غیره فعالیت دارد، استفاده کرده و مدتی بعد از واردکردن اطلاعات حساب بانکی‌اش در این ربات متوجه می‌شود که مبلغ ۳‌میلیون ریال به صورت غیرمجاز از حسابش برداشت شده است. در مراحل تحقیقات تخصصی پلیس، متهم شناسایی و دستگیر و ۶۸ سیم‌کارت تلفن‌همراه از او کشف شد. در بررسی تجهیزات مخابراتی توقیف‌شده از این فرد، تعداد 1060 مورد اطلاعات حساب بانکی و مبلغ ۷۰۰‌میلیون ریال برداشت غیرمجاز که از حساب‌های متعدد افراد برداشت شده بود، به دست آمد.»وی با اشاره به تکمیل تحقیقات از متهم و ارجاع پرونده تشکیلی برای برخورد قانونی به مرجع قضائی، ادامه داد: «در هیچ‌کدام از شبکه‌های اجتماعی، درگاه پرداخت بانکی وجود ندارد و تبلیغات با عناوین فروش محصولات و شارژ با قیمت پایین و این قبیل موضوعات تبلیغاتی دروغین و بستری برای کلاهبرداری و سرقت اطلاعات حساب‌های شهروندان است.»

دستگیری 2نفر از اعضای باند بزرگ قاچاق کالا
میزان| دونفر از اعضای باند بزرگ قاچاق کالا از سوی پلیس مشهد دستگیر شدند.
قاضی مهدی خدابخشی، سرپرست دادسرای انقلاب مشهد دستگیری دونفر از اعضای باند بزرگ قاچاق کالا در مشهد خبر داد و در تشریح این خبر گفت: «در پی اجرای دو عملیات منسجم و ضربتی از سوی ماموران اداره عملیات ویژه ستاد مبارزه با موادمخدر خراسان‌رضوی دونفر از اعضای دو باند بزرگ قاچاق کالا در مشهد به دام قانون گرفتار شدند.»سرپرست دادسرای انقلاب مشهد با هشدار به قانون‌شکنان در پایان گفت: «دادسرا با این افراد بدون هیچ مماشات برخورد خواهد کرد.»

 


تعداد بازدید :  339