شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

زادروز کریشنامورتی
123‌سال پیش، برابر با دوازدهم مه ‌1895 میلادی، جیدو کریشنامورتی، نویسنده هندی در آندرا پرادش به دنیا آمد. کریشنامورتی بیش از هر چیز سخنوری بی‌همتا بود و کتاب‌هایش نیز شرح سخنانش است. آثار این نویسنده هندی بیشتر حول موضوعات فلسفی و معنوی است. این موضوعات عبارتند از: انقلاب روانی، طبیعت ذهن، مراقبه، روابط انسانی و ایجاد تغییرات مثبت در جامعه. او به‌طور مداوم بر نیاز به انقلاب در روح هر انسان اشاره و تاکید می‌کرد که چنین انقلابی نمی‌تواند توسط یک ماهیت بیرونی، مذهبی، سیاسی یا اجتماعی رخ دهد.
درگذشت شاعر آواره
48‌سال پیش، برابر با دوازدهم مه ‌1970 میلادی، نلی زاکس، شاعر آلمانی در استکهلم درگذشت. زاکس در بهار‌ سال ۱۹۴۰، در آخرین لحظات از چنگ نازی‌ها گریخت و همراه مادرش به سوئد رفت. در آن‌جا نخست به آموختن زبان سوئدی پرداخت و سپس ضمن سرودن اشعار آلمانی، دست به‌کار ترجمه آثار ادبی سوئدی به زبان آلمانی شد. او به جوایز ادبی بسیاری دست یافت، ازجمله در ‌سال ۱۹۶۶ جایزه نوبل ادبیات را دریافت کرد. نخستین کتاب شعرش به نام «در خانه‌های مرگ» به ‌سال ۱۹۴۷ در آلمان شرقی انتشار یافت.
غروب چهره ماندگار
شش سال پیش، برابر با بیست‌و‌دوم اردیبهشت 1391 خورشیدی، پرویز شهریاری، نویسنده، مترجم، ریاضیدان و از چهره‌های ماندگار ایران در تهران درگذشت. شهریاری به‌عنوان شخصیت برجسته عرصه علم، آموزش و فرهنگ تاریخ معاصر ایران بیش از 400جلد کتاب در زمینه‌های ادبیات، ریاضیات، تاریخ و فلسفه تألیف و ترجمه کرده و نیز بیش از‌ هزار عنوان مقاله از او در نشریات مختلف به چاپ رسیده ‌است. او تا آخر عمر سردبیر نشریه «دانش و مردم» و نشریه «چیستا» بود و با نشریه «برهان متوسطه» نیز از نخستین شماره آن همکاری داشت.


تعداد بازدید :  209