شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز سیاست

جریان اصلاحات حصر را پیگیری می‌کند
امیدنامه نوشت: محمدرضا عارف در مراسم گرامیداشت هفته معلم با انتقاد از برخورد امنیتی با مطالبان صنفی معلمان، گفت: کسانی با معلمان برخورد می‌کنند که در بهترین حالت دانش‌آموز آنها بوده‌اند.او با بیان این‌که معلم بسترساز و موتور محرکه پیشرفت و تعالی فرهنگ یک جامعه است، گفت: یکی از جهت‌گیری‌های رشد اقتصادی و شاخص‌هایی که قرار است در 1400 به آن برسیم، اقتصاد دانش‌محور است. این وظیفه هم به عهده معلم است. معلمی که پایه‌گذار رشد علمی کشور باشد. وقتی منزلت شغلی معلم به جایی رسید که انتخاب اول یک فارغ‌التحصیل معلم باشد، موفق بوده‌ایم. آیا درحال حاضر این جایگاه را داریم؟او با انتقاد از برخی از وزرای کابینه گفت: جای تعجب است که برخی وزرای کابینه نمی‌توانند با هم گفت‌وگو کنند و در تریبون‌ها با هم صحبت می‌کنند.
رئیس فراکسیون امید اختلافات کارشناسی را برکت دانست و درعین‌ حال تأکید کرد که باید در مسائل کلیدی و مهم یک‌صدا از کشور شنیده شود.عارف با بیان این‌که ما دو جریان اصیل در کشور داریم که فرض می‌کنیم دغدغه هردو انقلاب است، خاطرنشان کرد: می‌گویند چرا فلانی سکوت می‌کند، خب نمی‌توان مسائل داخل خانواده اصلاحات را در تریبون‌ها در بوق و کرنا کرد.
او با بیان این‌که معلمان در گفت‌وگوی بین نخبگان و جریانات سیاسی کشور نقش مهمی دارند، به مسأله حصر اشاره کرد و گفت: مهمترین مسأله درحال حاضر گفت‌وگوی ملی است و باید روی مشترکات صحبت کنیم. ما روی بحران‌ها اختلاف نداریم. مسأله حصر مسأله گفت‌وگوی دو جریان نیست، حصر را جریان اصلاحات پیگیری می‌کند و ان‌شاءالله این موضوع حل‌وفصل خواهد شد.
پرهیز از تبدیل جریان سیاسی
 به جریان شعارهای خیابانی
نامه نیوز نوشت: محمد غرضی درباره رویکرد ایران بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: دعوا بین ایران و آمریکا نیست، دعوا بین آمریکا و کل جهان است. آمریکایی‌ها روزگاری اقتدار خیلی وسیعی داشتند، حالا مقداری این اقتدار تقسیم شده است؛ اروپا، چین و روسیه هم پیدا شدند.او ادامه داد: با روی کارآمدن ترامپ، طیف راست آمریکا موقعیت پیدا کرده و می‌خواهد اروپا، چین و روسیه را متوجه حضور خود کند و بگوید «الان ما در آمریکا سرکار هستیم، اگر که تا 10‌سال پیش با سیاست‌های ما هماهنگ بودید، بعد از این نیز بدانید آمریکا همان اقتدار را دارد و باید با سیاست‌های واشنگتن هماهنگ عمل کنید» اما دولت‌ها و ملت‌های رشدیافته اروپا، چین و روسیه از این ادعای طیف راست آمریکا ناخشنود هستند.
این عضو کابینه دولت سازندگی یادآور شد: آقای ترامپ تصور می‌کند با شمشیرکشیدن آن اقتدار سابق به آمریکا برمی‌گردد که چنین اتفاقی غیرممکن است. ترامپ موقعیت ایران را طوری می‌بیند که اگر مثلا با ایران درگیر شود، می‌تواند دیگران را متنبه کند اما دیدیم موگرینی با چه عصبانیتی با تصمیم ترامپ مواجه شد. این ناشی از یک سیاست ظاهری نبود بلکه از اعتبار غیرتی اروپا برآمد. غیرتی که بعد از جنگ دوم جهانی کم‌کم رشد کرد.
وی افزود: حالا چرا ترامپ می‌خواهد برخورد با ایران را برای جهان الگو کند؟ چون آمریکا قبل از پیروزی انقلاب بر کل خاورمیانه مسلط بود، حالا ایران بخشی از این قدرت را تصاحب کرده و درحال پس‌زدن آمریکا در بقیه مناطق هم است. ترامپ دارد سعی می‌کند بگوید «ما مواضع خود را ترمیم می‌کنیم اما نه با سیاست بلکه با فشار و نظامی‌گری» که خوب این هم در عراق، افغانستان، فلسطین نشان داده شد که با کار نظامی‌گری قدرت سیاسی آمریکا افزون نمی‌شود بلکه هزینه‌هایش بالا می‌رود.
این فعال سیاسی و رقیب حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 92 درباره تلاش برخی برای سوءاستفاده از سرنوشت پیش‌آمده برای برجام و تسویه‌حساب با دولت گفت: ایران صرف‌نظر از گروه‌های چپ و راست است. فارغ از این‌که چه کسی در این قضیه بازنده و چه کسی برنده باشد، مردم اقتدار اجتماعی خودشان را به سیاستمداران تحمیل کردند، یعنی اصولگرا و اصلاح‌طلب محتاج رأی مردم هستند.
وی با بیان این‌که مردم هم روی رأی خود حساب می‌کنند، افزود: ملت ایران قائم به وجود جریان اجتماعی خودش است، نه قائم به وجود جریان‌های سیاسی. کسانی که می‌خواهند استفاده مقطعی از خروج آمریکا از برجام ببرند، بدانند که حمایت از اختلاف به ضررشان تمام می‌شود، چون مردم بشدت از حامیان توسعه انشقاق اجتماعی بدشان می‌آید.
غرضی تاکید کرد: آمریکا 20‌سال زحمت کشید تا طرفدارانی را در ایران دست و پا کند، اما با این کاری که ترامپ انجام داد، همه مردم به آمریکا پشت کردند. پس جریان اجتماعی ایران قدرتمند و یکپارچه است. هنگام بروز اختلاف، مردم نسبت به اختلاف‌اندازان و کسانی که جریان سیاسی را تبدیل به جریان شعارهای خیابانی می‌کنند، واکنش نشان می‌دهند و از چنین کسانی دور می‌شوند.


تعداد بازدید :  272