شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزارش نیویورک‌تایمز از دو نامه‌ای که ترامپ به کشورهای عربی نوشت

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نوشت: دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با ارسال دو نامه به همپیمانان عرب خود در خاورمیانه به آنان فشار می‌آورد تا در اقدامات تقابلی با ایران نقش سیاسی و سهم مالی بیشتری داشته باشند.
این روزنامه روز جمعه به نقل از یک فرد نزدیک به رهبران کشورهای عربی خاورمیانه افزود، ترامپ طی چند هفته اخیر با ارسال دو نامه خصوصی به همپیمانان خاورمیانه‌ای خود از آنان شکوه کرد که چرا آنان به‌رغم صرف هزینه‌های گزاف از سوی دولت آمریکا در خاورمیانه این رهبران مسئولیتی را برای جلوگیری از نفوذ ایران به عهده نمی‌گیرند.
این منبع به نیویورک‌تایمز گفت: رئیس‌جمهوری آمریکا در این نامه‌ها با ابراز احساسات شدید درباره حوادث تروریستی در سطح جهان نوشته است که دولت آمریکا از زمان واقعه 11 سپتامبر تاکنون هزینه مالی و کشته‌های زیادی را صرف اقدامات خود در منطقه کرده، پس رهبران عربی باید مسئولیت بیشتری در ائتلاف ضد ایرانی آمریکا به عهده بگیرند.
بر پایه این گزارش ترامپ در ادامه نامه خود افزود: خاورمیانه کشورهای بسیار متمولی دارد که تاکنون نقش و سهمی را که می‌بایست برای این مهم ایفا می‌کردند، عهده‌دار نشدند، پس آنها باید هزینه مالی بسیار زیادی در راه نیل به این هدف پرداخت کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا بارها تأکید کرده است که واشنگتن از واقعه 11 سپتامبر به این سو 7 تریلیون دلار برای این مهم صرف کرد اما تاکنون هیچ چیز عاید آن نشده است.
براساس اعلام روزنامه نیویورک‌تایمز رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از دریافت یک پاسخ از طرف این رهبران، مجبور شد تا نامه دیگری را هفته گذشته به آنها بنویسد و در آن نامه نیز ضمن تکرار این موضوع مراحل مشخصی را برای پیگیری آن تعیین کند و حتی تیمی را به کشورهای عربی اعزام کرد تا آنان بهتر بتوانند مسأله قطر را حل‌وفصل کنند، اما این رهبران عربی در برابر این خواست ترامپ مقاومت کرده و از دولت آمریکا خواستند تا حل موضوع قطر را نیز به خودشان واگذار کند. نامه اول ترامپ همانی بود که آیت‌الله خامنه‌ای چهارشنبه گذشته بعد از اعلام ترامپ برای خروج کشورش از برجام آن را علنی کرد تا از این طریق رهبران عربی را تحقیر کرده باشد.


تعداد بازدید :  139