شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
دروغ دیگر ترامپ درباره آزادی سه زندانی آمریکایی
ترامپ ادعا می‌کند زندانی‌هایی را آزاد کرده است که اوباما نتوانست از سه نفر زندانی دو نفر در زمان ترامپ دستگیر شدند

 کره‌شمالی سه زندانی آمریکایی را قبل از دیدار ترامپ و کیم‌جونگ اون در 22 خرداد در سنگاپور به نشانه حسن‌نیت آزاد کرده است. با سفر مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ برای دیدار دوم با کیم جونگ اون سه زندانی آمریکایی از اردوگاه کار (بازداشتگاهی که از زندانیان مجانی کار می‌کشند) آزاد شدند و در روز پنجشنبه به آمریکا   برگشتند.
ترامپ قبل از رسیدن زندانی‌ها به آمریکا نقش خودش در آزادی آنها را برجسته شمرد و ادعا کرد که «دولت باراک اوباما مدت‌ها بود که درخواست آزادی آنها را کرده بود....اما موفق نشد.» با این حال دو نفر از این سه زندانی در میان درگیری‌های جمهوریخواهان و رهبر کره‌شمالی در‌ سال گذشته بعد از ریاست‌جمهوری ترامپ دستگیر شده بودند.
کیم دونگ-شول، تنها شهروند آمریکایی است که قبل از برنده‌شدن جمهوریخواهان در انتخابات در اواخر ‌سال 2015 زندانی شده بود. کیم‌هاک-سونگ و تونی کیم، دو زندانی دیگر بعد از بالاگرفتن درگیری‌ها میان آمریکا و کره‌شمالی در بهار گذشته دستگیر شدند. کاخ سفید هنگام گفت‌وگو درباره مشکلات کره‌شمالی، پرونده این سه نفر را مطرح کرده بود. هنگامی که هر دو طرف مشغول پایه‌گذاری دیدار ترامپ و اون بودند، دولت ترامپ تأکید کرد که آزادی این سه نفر نشانه حسن نیت خواهد بود. خبرگزاری دولتی کره هم اعلام کرد که رهبر کره‌شمالی به پیشنهاد ترامپ سه زندانی را آزاد کرده است. با تعیین شدن دیدار ترامپ و کیم جونگ اون در 22 خرداد در سنگاپور، ترامپ تأکید کرد که هر دو طرف تلاش خواهند کرد تا این دیدار لحظه ویژه‌ای برای صلح در دنیا باشد. او در حالی از صلح صحبت می‌کند که روز سه‌شنبه آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد.
ترامپ آزادی این سه نفر را مدرکی دال بر کارکرد دیپلماسی‌اش با حکومتی ایزوله دانست. این سه آمریکایی یک روز بعد از آزادی به‌طور ناگهانی مرکز توجه رسانه‌ها قرار گرفتند. ترامپ هنگام خوشامد‌گویی به زندانیان به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم شما رکورد میزان بیننده تلویزیونی در ساعت 3 صبح را شکسته باشید.»
زندانیان آمریکایی بسیاری در طی سال‌ها اغلب بعد از دیدار شخصیت‌های برجسته مانند بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از زندان‌های کره‌شمالی آزاد شده‌اند؛ اما تسریع در دیپلماسی به این معنی است که بعد از هفت دهه دشمنی، روزنه امیدی برای روابط بیشتر وجود داشته باشد.


تعداد بازدید :  264