شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

تاریخ و مکان دیدار ترامپ و اون مشخص شد
ایسنا|  رئیس‌جمهوری آمریکا در توییترش از محل و زمان دیدار خود با رهبر کره‌شمالی خبر داد و نوشت: «این دیدار «معنادار» در ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور صورت می‌گیرد». دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییت پنجشنبه‌شب خود گفت که بسیار امیدوار است کاری مفید برای توقف جاه‌طلبی‌های اتمی کره‌شمالی در نشست ماه آتی میلادی در سنگاپور صورت گیرد.
ترامپ در توییت خود نوشت: «ما هر دو تلاش می‌کنیم تا لحظه‌ای بسیار خاص را در صلح جهانی رقم بزنیم.» وی پس از آزادی سه تبعه آمریکا از کره‌شمالی و ورود آنها به ایالات‌متحده این مطلب را در توییترش منتشر کرد تا راه را برای نشست دو‌جانبه با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هموارتر کند.
رئیس‌جمهوری آمریکا برای متقاعدکردن رهبر کره‌شمالی در دست‌کشیدن از برنامه‌های موشک بالستیک و تسلیحات اتمی با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود. دو طرف در‌ سال گذشته میلادی لفاظی‌های زیادی را ردوبدل کرده بودند و امکان آن نمی‌رفت که هرگز بتوانند پای میز مذاکره بنشینند.
دولت سنگاپور نیز در بیانیه روز پنجشنبه خود اعلام کرد که بابت میزبانی نشست میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی بسیار خوشحال است و گفت: امیدواریم که این دیدار دورنمایی قوی برای صلح در شبه‌جزیره کره باشد. درهمین حال، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دلیل انتخاب سنگاپور برای این دیدار میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی به دلایل امنیتی و بی‌طرفی این کشور است.

دستور دادستانان ترکیه برای بازداشت ۳۰۰ تن از پرسنل نظامی
ایسنا| دادستانان ترکیه دیروز (جمعه) طی تحقیقات در پرونده پرسنل نظامی که با فتح‌الله گولن ارتباط داشته‌اند، دستور بازداشت ۳۰۰ مظنون دیگر را صادر کردند. خبرگزاری آناتولی ترکیه دیروز از دستور دادستانان این کشور برای بازداشت ۳۰۰ تن از پرسنل نظامی که مظنون به داشتن ارتباط با فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید مخالف دولت ترکیه هستند، خبر داد. ۲۱۱ تن از این افراد در ارتش درحال خدمت هستند. از زمان کودتای نافرجام ترکیه در‌ سال ۲۰۱۶، چنین اقداماتی برای بازداشت مظنونان به‌طور متداول صورت گرفته است. گروه‌های حقوق بشر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به استفاده از کودتا به‌عنوان دستاویزی برای سرکوب مخالفان متهم کرده‌اند.
دولت ترکیه مدعی است؛ این اقدامات که تحت قوانین مرتبط با وضع فوق‌العاده پس از کودتا در کشور انجام شده است، به دلایل امنیتی صورت گرفته و اقداماتی لازم بوده‌اند.

قوانین جدید محدود‌کننده دولت اکوادور برای آسانژ
ایسنا| مقام‌های سفارت اکوادور در لندن برای موسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس قوانین جدید محدودیتی اعمال کرده‌اند که ازجمله آن می‌توان به عدم استفاده از تلفن و ملاقات‌کننده اشاره کرد. جولیان آسانژ، موسس این وب‌سایت افشاگر اخیرا خودش را در ساختمان این سفارتخانه در لندن منزوی یافته است. در مارس‌ سال‌جاری میلادی، دسترسی وی را به اینترنت پس از آن متوقف کردند که در توییترش واکنش دولت لندن را به مسموم‌شدن سرگئی و یولیا اسکریپال، جاسوس سابق و دو‌جانبه سابق روس و دخترش در سالزبری مورد انتقاد قرار داد و همچنین مناقشه اسپانیا با دولت منطقه‌ای و خودمختار کاتالونیا را نکوهش کرد. دولت اکوادور گفته است که آسانژ قوانین و تعهدات مکتوب در عدم انتشار مطالب مداخله‌جویانه در امور کشورهای دیگر را نقض کرده است. ماریا فرناندا، وزیر خارجه اکوادور تأکید کرد که آسانژ هنوز به اینترنت دسترسی ندارد و این درحالیست که گفت‌وگو میان دولت‌های کیتو و لندن درباره تصمیم‌گیری سرنوشت وی هنوز در جریان است. ویکی‌لیکس مدعی است که به دستور آمریکا این انزوا علیه آسانژ اعمال شده است. آسانژ از ژوئن 2012 در محل سفارت اکوادور در لندن اقامت دارد.

ترامپ:
بابت آزادی گروگان‌ها
 پولی به کره‌شمالی ندادیم
ایسنا| رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است که بابت آزادی سه تبعه آمریکایی در کره‌شمالی پولی به مقام‌های این کشور پرداخت نشده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «کیم جونگ اون، رهبری کره‌شمالی بابت آزادکردن این سه تبعه آمریکا برای خودش و کشورش کاری بزرگ انجام داده است. این افراد با احترام از کره‌شمالی خارج شدند و ما بابت این مسأله پولی پرداخت نکردیم.» وی بر این مسأله تأکید کرد که کیم جونگ اون «کاری درست» انجام داده و این نشانه‌ای از «حسن‌نیت» پیونگ‌یانگ پیش از نشست میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی در 12ژوئن‌ سال‌جاری میلادی در سنگاپور
 تلقی می‌شود.

 


تعداد بازدید :  293