شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

عراقچی: در صورت ارایه تضمین‌های قطعی، حفظ برجام ممکن خواهد بود
سید عباس عراقچی، در دیدار با یک دیپلمات ارشد روسیه گفت: در صورت ارایه تضمین‌های قطعی از سوی سایر طرف‌های برجام نسبت به تامین منافع ایران و جبران آثار خروج آمریکا از این توافق، حفظ برجام ممکن خواهد بود.در ادامه گفت‌وگوها و رایزنی‌های دو جانبه میان ایران و دیگر اعضای برجام،   سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.  با توجه به اعلام عدم پایبندی دولت ایالات متحده آمریکا به برجام و خروج یکجانبه آن کشور از توافق مزبور، آخرین وضعیت اجرای برجام و چگونگی تداوم این توافق بدون حضور آمریکا موضوع اصلی این دیدار بود. طرف روسی در این دیدار ضمن اظهار تاسف از اقدام دولت آمریکا در خروج از برجام، این اقدام را تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی دانسته و بر تعهد این کشور بر اجرای کامل برجام و همکاری با سایر کشورهای عضو برای حفظ برجام تاکید کرد. معاون وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که آن کشور به تعمیق روابط خود با ایران در تمامی ابعاد ادامه خواهد داد. سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار ضمن اشاره به موارد بدعهدی و نقض تعهدات آمریکا در طول اجرای برجام، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو با تمام طرف های اروپایی، روسیه و چین برای بررسی امکان ادامه برجام ادامه خواهد داد.  

دیدار ظریف و وزرای خارجه سه کشور اروپایی در روز سه‌شنبه
یک خبرگزاری ژاپنی به نقل از یک مقام دیپلماتیک ایران خبر داد که وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه روز سه‌شنبه در بروکسل دیدار می‌کنند. خبرگزاری کیودو ژاپن به نقل از یک دیپلمات ایرانی گزارش داد که وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در بروکسل وضع برجام پس از خروج آمریکا را بررسی می‌کنند. بر اساس این گزارش، ایران پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرده است که اروپا باید برای حفظ برجام و ماندن تهران در آن تضمین دهد. در همین راستا نیز امانوئل مکرون در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان تأکید کرد که کشورش همه تلاش خود را برای حفظ برجام انجام
 خواهد داد.

در واکنش به خروج آمریکا از برجام
لودریان: از منافع شرکت‌های‌مان در تجارت با ایران حفاظت می‌کنیم
وزیر امور خارجه فرانسه تأکید کرد این کشور از منافع شرکت‌های خود در برابر تحریم‌های آمریکا به بهانه تجارت با ایران دفاع خواهد کرد. به گزارش رویترز، ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به احتمال صدور تحریم‌های ثانویه از سوی آمریکا علیه شرکت‌های تجاری اروپایی که با ایران به تجارت ادامه می‌دهند، گفت: از منافع شرکت‌های‌مان در برابر تحریم‌های آمریکا محافظت خواهد شد. وی افزود: تحمیل قوانین آمریکا فراتر از مرزهای خود و علیه اروپا قابل قبول نیست. پس از خروج آمریکا از برجام مقامات کشورمان تأکید کرده‌اند ایران در صورتی به برجام ادامه می‌دهد که اروپا به ایران تضمین دهد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان بر پایبندی فرانسه به برجام تأکید کرد.

ظریف: پس از ارزیابی از تأمین منافع کامل ایران پاسخ نهایی‌مان مشخص خواهد شد
وزیر امور خارجه ایران با انتشار پیام توییتری تأکید کرد که پس از ارزیابی از تأمین منافع کامل ایران در برجام توسط دیگر کشورهای عضو، پاسخ نهایی ایران مشخص خواهد شد. به‌گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران با انتشار پیام توییتری در واکنش به تصمیم ترامپ برای خروج آمریکا از برجام گفت: در واکنش به نقض‌های مکرر آمریکا در برجام و خروج غیرقانونی این کشور از این توافق همان‌طور که از سوی رئیس‌جمهوری روحانی ماموریت یافته‌ام یک تلاش دیپلماتیک را برای ارزیابی این‌که آیا دیگر کشورهای عضو برجام می‌توانند منافع ایران در برجام را به‌طور کامل تأمین کنند، انجام خواهم داد. نتیجه این امر واکنش ما را مشخص خواهد کرد.

با قطع روابط سیاسی
مراکش از مقصد سفر ایرانی‌ها
حذف شد
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اعلام کرد: به دنبال قطع روابط دیپلماتیک مراکش با ایران، این کشور از فهرست مقاصد سفر ایرانی‌ها حذف شد. به‌گزارش ایسنا، مراکش ۱۱ اردیبهشت‌ماه از قطع روابط دیپلماتیک با ایران خبر داد و وزیر خارجه این کشور با نسبت دادن اتهام واهی به ایران، اعلام کرد که فعالیت سفارتخانه کشورش در ایران متوقف شده و سفیر ایران در مراکش نیز اخراج خواهد شد.این درحالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، اظهارات وزیر خارجه مراکش مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات‌های ایرانی با جبهه پولیساریو را رد کرد و آن را کاملا بی‌اساس و عاری از حقیقت و مردود دانست.


تعداد بازدید :  304