شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
در سفر یک‌روزه دکتر پیوندی به شهر مقدس قم محقق شد
مهر تایید مراجع بر عملکرد هلال‌احمر

شهروند| رئیس، دبیرکل و مدیران ارشد جمعیت هلال‌احمر به منظور دیدار با مراجع تقلید آیات عظام و علما به قم سفر کردند. در این سفر دکتر علی اصغر پیوندی و هیأت همراه با آیات عظام سعیدی، صافی‌گلپایگانی، نوری‌همدانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی و آیت‌الله اعرافی دیدار و گفت‌وگو کردند. رئیس، دبیرکل و مدیران ارشد جمعیت هلال‌احمر نیز به منظور دیدار با مراجع تقلید آیات عظام و علما به قم سفر کردند. در این سفر دکتر علی‌اصغر پیوندی و هیأت همراه با آیات عظام سعیدی، صافی‌گلپایگانی، نوری ‌همدانی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شهرستانی و آیت‌الله اعرافی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در جایگاهی قرار دارید که همه به آن غبطه می‌خورند
حجت‌الاسلام‌والمسلمین جواد شهرستانی در دیدار دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با وی عنوان کرد: باید قدردان نعمت‌های الهی باشید، چراکه در جایگاهی قرار دارید که همگان به آن غبطه می‌خورند.
نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با بیان این‌که خدمات جمعیت هلال‌احمر دارای آثار و برکات معنوی و باارزشی است، عنوان کرد: در جمعیت هلال‌احمر قدم‌هایی برمی‌دارید که سبب توفیق شماست و اجری اخروی و پاداشی عظیم دارد، چراکه فرصت‌ها را در خدمت به مردم سپری می‌کنید و در همین دنیا نیز اجر آن را می‌بینید.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین شهرستانی بیان کرد: طبق روایاتی خداوند بر سر آنانی که به خدمت می‌پردازند، منت می‌گذارد، توجه به نیازهای مردم جایگاه بسیار عظیمی دارد و چه توفیقی بس عظیم نصیب داوطلبان در این نهاد می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که اصل کار خدمت و برآوردن نیازهای مردم که امری مقدس و مورد پسند خدا و انبیای الهی است، گفت: شما کار خود را نباید بی‌ارزش بدانید، چراکه این اعمال به‌طور کامل ثبت می‌شود.
نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران یادآور شد: برخی برکات همیشه نزد ما نمی‌آید، باید قدردان این برکات و حرکات باشیم، حتی برخی از اعمال شما آثاری برای آیندگان دارد، چه‌بسا انسان چنین رویدادهایی را درک نکند، اما خدمات شما آثار معنوی به همراه دارد.
به‌گفته وی، از این فرصت باید به خوبی استفاده شود، ظرفیت‌ها را بشناسید و امری را که خداپسند و مردم‌پسند است، شاکر باشید و آثار باارزش آن را درک کنید.
اساس فعالیت‌های هلال‌احمر داوطلبانه است
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در ابتدای این دیدار ضمن معرفی اهداف و اصول این نهاد مردمی، گزارشی از خدمات هلال‌احمر در طول یک‌سال گذشته ارایه داد و گفت: اساس فعالیت در هلال‌احمر به صورت داوطلبانه است و داوطلبان فعالیت‌های مختلفی انجام می‌دهند. همچنین در حوزه داوطلبان فعالیت‌ها برمبنای مسائل فرهنگی و اجتماعی، نیکوکاری و انسان‌دوستی است که در فرهنگ ما وجود دارد.
وی با بیان این‌که یکی از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر، درمان و سلامت در خارج از کشور است، افزود: این خدمات در سفر به عتبات عالیات و حج به هموطنان ارایه می‌شود.
به ‌گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، عمده خدمات هلال‌احمر داوطلبی است، درحال حاضر 50‌هزار امدادگر جمعیت هلال‌احمر وجود دارد که در مواقع خطر به‌صورت امداد جاده‌ای، امداد کوهستان، امداد هوایی، امداد ساحلی و واکنش سریع به حادثه‌دیدگان کمک می‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که هلال‌احمر، نهادی عام‌المنفعه و مردمی است، اضافه کرد: در برخی از موارد جمعیت هلال‌احمر، معین دولت است و انتظار داریم علما در برقراری ارتباط نزدیکتر با مردم به ما کمک کنند.
دکتر پیوندی با بیان این‌که نیمه ‌دوم‌ سال 1396 با سوانح و حوادث متعددی دست‌وپنجه نرم کردیم، تصریح کرد: ایران حادثه‌خیز است و در رأس حوادث آن، زلزله قرار دارد؛ زلزله کرمانشاه اوج حوادث‌ سال گذشته بود که بر اثر وقوع آن 620 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و بیش از 9‌هزار نفر مصدوم شدند.
وی خاطرنشان کرد: وسعت زیادی از منطقه غرب کشور در زلزله آبان‌ماه کرمانشاه، تحت‌تأثیر زلزله قرار گرفت و ما در ساعات اولیه در کنار مردم حاضر شدیم و با انجام عملیات امدادونجات، درمان و تغذیه اضطراری، خدمات لازم را به مردم زلزله‌زده کرمانشاه ارایه دادیم.
رئیس جمعیت هلال‌احمر درباره جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه بیان کرد: مردم با اعتماد به جمعیت هلال‌احمر 63‌میلیارد تومان به حادثه‌دیدگان کمک کردند که کمک‌های مردمی به صورت نقدی به‌عنوان عیدی، هزینه درمان و کمک هزینه اقلام ضروری در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت.
دکتر پیوندی با اشاره به این‌که برای تأمین اقلام امدادی مردم زلزله‌زده کرمانشاه، جمعیت هلال‌احمر 300‌میلیارد تومان هزینه کرد، گفت: این مبلغ به غیر از مبالغی است که مردم برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاهی به حساب هلال‌احمر واریز کردند؛ به‌علاوه گزارش دقیق و شفافی از نحوه توزیع کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه، به هموطنان و مجلس شورای اسلامی ارایه خواهیم داد.
در ادامه رئیس جمعیت هلال‌احمر با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س) ضمن زیارت بارگاه مطهر ایشان با آیت‌الله سیدمحمد سعیدی؛ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) دیدار و گفت‌وگو کرد.
اعتماد مردم به جمعیت هلال‌احمر بزرگترین سرمایه است
آیت‌الله سیدمحمد سعیدی با اشاره به این‌که عمر انسان در مسیر خدمت‌رسانی یک سرمایه مهم است و افرادی که بر اثر غفلت و ناآگاهی از سرمایه‌ها استفاده نمی‌کنند دچار پشیمانی می‌شوند، گفت: فعالیت‌های جمعیت دو خاستگاه مهم و باعظمت دارد؛ یکی خاستگاه انسانی و دیگری الهی و فطری است.
وی تصریح کرد: انسان‌هایی که دچار آسیب می‌شوند، بندگان خدا هستند، برآوردن حاجات مردم دارای اجر و پاداش زیادی است.
آیت‌الله سعیدی با تاکید بر این‌که طبق روایتی کسی که حاجت برادر مومن را برآورده کند، برابر با 9‌هزار ‌سال عبادت است، ادامه داد: باید بدانید شغل مهمی دارید و ماموران الهی هستید که کاری ارزشمند دارید.
وی بیان کرد: این افراد در روز قیامت در امنیت هستند، افرادی که گرفتاری‌ها را رفع کنند، جایگاه مهمی دارند و خدمات شما می‌تواند فراتر از دین باشد.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) درباره شاد کردن دل انسان‌ها افزود: اگر دل انسانی را شاد و گرفتاری‌ها را رفع کنید، فعالیتی خداپسندانه انجام داده‌اید، چراکه جوهره انسان، نوعدوستی است که در قرآن کریم و توصیه‌های اهل بیت(ع) هم به آن اشاره شده است.
وی در توصیه‌هایی گفت: جوانان ظرفیت‌های مهمی هستند، توجه به نیروهای جوان طبق منویات رهبر معظم انقلاب، امری ضروری است؛ گاهی این امر به شکل نمادین است، درحالی‌که باید واقعی باشد و به جوانان اعتماد شود.
آیت‌الله سعیدی با تاکید بر این‌که به گفته رهبری جوانان؛ اندیشه‌ورزان و اتاق فکر هستند، تاکید کرد: جوانان اندام‌ها و جوارح جمعیت به شمار می‌روند و باید برای آنها ارزش و بهای زیادی قایل شد. همچنین جمعیت هلال‌احمر نگاهی پیشگیرانه و نقش مهمی در پیشگیری از آسیب‌ها دارد که باید در این مسیر به مردم مهارت‌هایی را بیاموزد.
به‌ گفته تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، جمعیت هلال‌احمر نگاه انسانی به افراد دارد، این نگاه ریشه در فطرت و عترت دارد. جمعیت هلال‌احمر با سوابق طولانی‌اش تجربیات و توانایی گرانقدری دارد و مردم به جمعیت هلال‌احمر اعتماد دارند. آیت‌الله سعیدی با تاکید بر این‌که اعتماد مردم به خدمات جمعیت هلال‌احمر بزرگترین سرمایه است و باید این اعتماد حفظ شود، خاطرنشان کرد: نشانی که بر روی هلال‌احمر است و جایگزین صلیب در ‌سال 1876 میلادی شد، نشان از خدمت‌کردن است، مردم با دیدن این نشان در هر کجای دنیا باشند احساس می‌کنند منجی آمده است.
لازم به ذکر است در ابتدای این دیدار دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر گزارشی از عملکرد جمعیت هلال‌احمر در حوادث گذشته و همچنین کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه ارایه داد.
خیّرین و داوطلبان می‌توانند بخشی از مشکلات مردم را حل کنند
لازم به ذکر است، در ابتدای این دیدار دکتر پیوندی به تفصیل گزارش‌هایی از عملکرد جمعیت هلال‌احمر در حوادث گذشته ارایه داد و گفت: خیّرین و داوطلبان می‌توانند با حضور خود بخش زیادی از مشکلات مردم را رفع کنند.
وی تصریح کرد: فضای جمعیت بسیار خوب است. اتحاد، دوستی، دوری از خشونت، توجه به خدا، کمک به همنوع و حس نوعدوستی برآمده از آموزه‌های اسلام است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: هر کجا که مشکلی پیش بیاید و دردمندی وجود داشته باشد، فارغ از دین و نژاد و قومیت، جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی پیشقدم است و در همین راستا کمک‌های زیادی به آسیب‌دیدگان داخل و خارج از کشور شده است.
جمعیت هلال‌احمر یاریگر آسیب‌دیدگان و امانتدار مردم است
در ادامه این دیدار، دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر گزارشی از روند خدمت‌رسانی به هموطنان در زلزله آبان‌ماه کرمانشاه، انتقال پیکر جانباختگان حادثه سقوط هواپیما، امدادرسانی به هموطنان در برف و کولاک، سیل و آبگرفتگی، طوفان اخیر و... ارایه داد و افزود: از رسالت‌های مهم جمعیت هلال‌احمر رسیدگی به مشکلات مردم و کاهش تلفات و مصدومان و همدردی با نیاز مردم در سطح ملی و منطقه‌ای است و خدا را شاکریم که در کمک به مسلمانان میانماری در قالب کمک‌های دارویی و اقلام مورد نیاز و کمک به مردم سوریه، یمن و هر جایی که فریاد مظلومی بلند بوده در منطقه، جامه عمل پوشاندیم.
وی خاطرنشان کرد: در بحث جوانان در حوزه فرهنگی تلاش‌های خوبی صورت گرفته است و علاوه بر امدادونجات فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را به ثمر نشانده‌ایم و از غنچه‌های هلال تا فعالیت طلاب و اساتید حوزه همگی تحت‌ عنوان کانون‌های هلال متمرکز است.
رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان این‌که به کمک خیّرین در رده‌های مختلف در اموری که احساس می‌کنیم نیاز وجود دارد، وارد صحنه می‌شویم، خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر یاریگر آسیب‌دیدگان و امانتدار مردم در حوادث است.
وی یادآور شد: در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم امانتدار مردم باشیم و به آسیب‌دیدگان کمک کنیم. فرصتی است که در هفته هلال‌احمر به مردم نزدیک شویم تا نقش آموزش و کسب مهارت در حوادث و پیشگیری از خسارات را فرابگیرند.
به‌گفته پیوندی، شرایط اقلیمی ایران به‌گونه‌ای است که در مسیر حوادث مختلفی قرار دارد، ما راه دشواری در پیش داریم. امید است براساس تعالیم الهی و با رهنمون‌های بزرگان توفیق خدمت یابیم.
بررسی راهکار‌های تقویت ارتباط جمعیت هلال‌احمر با نهاد‌های حوزوی
حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين اعرافي در ديدار رئيس و مسئولان جمعيت هلال‌احمر کشور با اشاره به جايگاه رفيع کمک‌رساني و امداد به حادثه‌ديدگان و نيازمندان در فرهنگ اسلامي گفت: جمعيت هلال‌احمر با تکيه بر اصل مهم کمک به ديگران بدون در نظر گرفتن مولفه‌هاي ديني و مذهبي سهم بسياري در کاهش آلام و درد و رنج‌هاي افراد حادثه‌ديده و نيازمند به کمک در اقصی‌نقاط جهان دارد.
وي با تاکيد بر ضرورت گسترش همکاري‌ها و تعامل بين حوزه و هلال‌احمر با هدف بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي دو طرف تصريح کرد: اين نهادها مي‌توانند در ارایه آموزش‌هاي کاربردي، فرهنگ‌سازي اجراي طرح‌هاي پژوهشي و علمي و گسترش سطح خدمات در امدادونجات با يکديگر تعامل و همکاري کنند.
مدير حوزه‌هاي علميه افزود: انتقال و آموزش مهارت‌هاي امداد و نجات به طلاب حوزه‌هاي علميه و دانش‌آموختگان و دانشجويان جامعه‌المصطفي‌العالميه زمينه‌ساز افزايش و تقويت ارایه خدمات در حوادث و امدادرساني به افراد مختلف در داخل و خارج کشور مي‌شود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين اعرافي همچنين بر ضرورت تدوين برنامه‌هاي راهبردي و کلان در ابعاد مختلف و براي هر يک از نهادها براساس اسناد بالادستي تاکيد کرد.
وي در پايان خواستار نگاه جامع و فرابخشي همه نهادها در برابر حوادث و فرهنگ‌سازي در زمينه انجام اقدامات پيشگيرانه با هدف کاهش آسيب‌ها و تلفات در حوادث و بلايا شد.
دکتر علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور نیز در دیدار با آیت‌الله اعرافی ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر اظهار داشت: اصل کرامت انسانی، ترویج صلح، ارتقای سلامت و امداد و نجات از مهمترین رویکردهای جمعیت هلال‌احمر به شمار می‌رود.
وی امداد و نجات را پیشانی فعالیت‌های جمعیت هلال‌احمر دانست و یادآور شد: با توجه به تلاش و کوشش تمام هلال‌احمری‌ها، این جمعیت در سال‌های اخیر و در مواجهه با حوادث طبیعی پاسخ مناسبی از خود نشان داد.
رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور ضمن اشاره به حضور پررنگ جمعیت هلال‌احمر در مباحث بین‌المللی و حمایت از مسلمانان جهان، خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر بدون توجه به نژاد، قومیت، ملیت و مذهب، به ندای همه مظلومان و آسیب‌دیدگان جهان پاسخ می‌دهد.

اعطای نشان «فاطمی» به رئیس جمعیت هلال‌احمر
نشان حضرت فاطمه معصومه(س) و همچنین لباس خادمی آن حضرت از سوی تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه(س) به رئیس جمعیت هلال‌احمر اعطا شد.طی مراسمی با حضور دکتر علی‌اصغر پیوندی در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) در شهر مقدس قم، نشان فاطمی آن حضرت و همچنین لباس خادم افتخاری حرم مطهر فاطمه معصومه(س) از سوی آیت‌الله سعیدی به رئیس جمعیت هلال‌احمر اعطا شد. بنابراین گزارش، نشان فاطمی حضرت فاطمه معصومه (س) از نشان‌های خاص حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) است که به معدود افرادی که خدمتگزار آستان مطهر ایشان هستند، اعطا می‌شود.

آیت‌الله نوری همدانی: اقدامات هلال‌احمر در خدمت‌رسانی به مردم فضیلت و عبادت است

آیت‌الله حسین نوری همدانی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های این نهاد مردمی عنوان کرد: خداوند بندگانی دارد که برای خدمت در مواقع خاص تلاش می‌کنند و در جهت رفع احتیاجات مردم قدم برمی‌دارند.
این مرجع تقلید شیعه با بیان این‌که اقدامات هلال‌احمر در خدمت‌رسانی به مردم فضیلت و عبادت بوده و از جایگاه والایی برخوردار است، افزود: مردم احتیاج به کمک دارند و کمک به بندگان در درگاه خداوند موجب تقرب می‌شود و همه تلاش شما عبادت است.
آیت‌الله نوری همدانی با بیان این‌که نفس و قدم شما منشأ عبادت، فرهنگ و نیت انسان است و همه اقدامات شما فضیلت محسوب می‌شود، چرا که موجب خشنودی خدا و مردم می‌شود، ادامه داد: هر کس خوبی کند آثار و برکاتش به خودش برمی‌گردد چون در جهت رفع مشکلات و ایجاد شادمانی گام برداشته و این امر کاری مهم و عالی‌مرتبه است.
این مرجع تقلید شیعه خاطرنشان کرد: باید هفته‌ای یک‌بار در رسانه‌های عمومی برای مردم سخنرانی و مردم را با وظایف و خدمات خود آشنا کنید.
وی با تأکید بر این‌که خلقت دنیا خالی از حوادث نیست و افرادی مانند شما باید آماده باشند تا به فریاد مردم برسند، تصریح کرد: این امر باید فرهنگ‌سازی شود و مردم از نزدیک با فعالیت‌های شما آشنا باشند.
آیت‌الله نوری همدانی یادآور شد: در حادثه دردناکی که برای مردم مسلمان میانمار اتفاق افتاد، کمک‌های ارزشمندی انجام شد و باید در هر جریانی بیدار باشیم و به فریاد ستمدیدگان برسیم. وی به جامعیت نهج‌البلاغه اشاره کرد و یادآور شد: بعد از قرآن کریم کتابی به جامعیت نهج‌البلاغه نداریم. در این کتاب بزرگ بر لطف و عنایت به مردم تأکید شده است. مردم یا مسلمان و برادر دینی‌اند یا انسان هستند و توجه به مردم مهم است، زیرا بالاترین عبادت خدمت به مردم است.
این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این‌که شغل شما سراسر حسنه، ثواب و فضیلت است، خاطرنشان کرد: هر شغلی علامت روحیه و فرهنگ انسانی است. شغلی مانند خدمت در هلال‌احمر که با رفع گرفتاری‌های مردم در ارتباط است، دارای فضیلت و توفیق زیادی است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی: کاش جای شما بودم

همزمان با هفته هلال‌احمر، مسئولان ارشد جمعیت هلال‌احمر با آیت‌الله صافی گلپایگانی، از مراجع تقلید شیعه دیدار کردند. آیت‌الله صافی گلپایگانی بعد از استماع و تقدیر از سخنان دکتر پیوندی، رئیس جمعیت هلال‌احمر، عنوان کرد: اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه هلال‌احمر در رفع نیازهای مردم موجب دلگرمی است و امیدوارم اعمال شما مورد پذیرش حق‌تعالی باشد. کاش من هم می‌توانستم جای شما باشم و به آسیب‌دیدگان خدمت کنم.
این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: وقتی با این روحیات به خدمت بپردازید، ارزش زیادی به همراه دارد و اجری وصف‌ناشدنی خواهد داشت.
آیت‌الله صافی گلپایگانی با بیان این‌که شغلی که دارید از باب خرسندی مردم و رفع نیازها و خشنودی اهل بیت(ع) ارزش والایی دارد، خاطرنشان کرد: کار شما عبادت است. بالاترین انسانیت در این کار نهفته است. انسانی که خوی انسانیت نداشته باشد، انسان نیست.
این مرجع تقلید شیعه با سفارش به این‌که در مسیر انسان‌دوستی اهتمام ویژه‌ای داشته باشید؛ چرا که اعمال خیرخواهانه شما منطبق با دین است، بیان کرد: آموزه‌های قرآنی تأکید بر خدمت دارد، در این‌باره برنامه‌های خدماتی خود را در قبال مردم آسیب‌دیده توسعه دهید.
آیت‌الله صافی گلپایگانی یادآور شد: گرفتاری‌های بندگان خدا را رفع کنید. این کار پسندیده است. قدر فعالیت‌های خود را بدانید.
 وی افزود: مجموعه عظیمی را در خدمت به کار گرفته‌اید؛ در خدمت صادقانه، گرفتاران و بیماران را دریابید و برای رضایت خدا و اهل بیت(ع) قدم بردارید.
این مرجع تقلید شیعه با اشاره به این‌که هر چه بیشتر نیازهای مردم را رفع کنید و توفیق خدمت پیدا کنید، در زندگی موفق‌تر خواهید بود. عنوان کرد: این مسائل در نوعدوستی و خدمت به بشر مربوط به دین است، اهل بیت(ع) به همه ابعاد زندگی اهتمام داشتند و این مسأله بزرگی است.


تعداد بازدید :  255