شماره ۱۴۰۲ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ ارديبهشت
صفحه را ببند
بازگشت در 92 سالگی
«ماهاتیر محمد» پدر مالزی مدرن با پیروزی در انتخابات دوباره به سیاست بازگشت

شهروند | ماهاتیر محمد، سیاستمدار کهنه‌کار مالزیایی، پس از پیروزی شوکه‌کننده در انتخابات نخست‌وزیری کشورش و شکست دادن ائتلاف حاکم «باریسان ناسیونال» که برای بیش از ۶۰‌سال در قدرت بود، به مسن‌ترین رهبر جهان تبدیل شده است. این فرد 92ساله، پنجشنبه‌شب در کنار شاه محمد، حافظ قانون اساسی مالزی سوگند یاد کرد. این بازگشت پیروزمندانه‌ای به خط مقدم سیاست برای ماهاتیر محمد است که پیشتر نیز از‌ سال 1981 تا 2003 نیز نخست‌وزیر بوده است.
به گزارش سی‌ان‌ان، ماهاتیر که در مالزی 22‌سال به‌عنوان یک رهبر قدرتمند ائتلاف باریسان ناسیونال حکومت کرده، از دوران بازنشستگی خود بیرون آمده تا حکومت این کشور را به چالش بکشد. در ماه ژانویه، ماهاتیر در مصاحبه اختصاصی با سی‌ان‌ان گفت که شرکت در انتخابات، «وظیفه‌ای بود که باید
 انجام می‌داد.»
ائتلاف سیاستمدار کهنه‌کار، 121 کرسی را به دست آورد و این به اندازه‌ای است که بتواند اکثریت مجلس را به راحتی در دست بگیرد. ائتلاف باریسان ناسیونال که در این کشور از زمان استقلال روی کار بوده است، تنها 79 کرسی را به دست آورده که فاصله زیادی از 133 کرسی به دست آمده‌اش در انتخابات 2013 دارد.
نجیب رزاق، نخست‌وزیر سابق که سال‌ها قبل در دولت ماهاتیر محمد حضور داشت و از نزدیکان او بود، شکست در انتخابات را پذیرفت و از قدرت کنار رفت.
نجیب با تایید شکست ائتلاف خود که بیش از 50 کرسی را از دست داده، گفته است که «اراده مردم» را می‌پذیرد، اما او از دستاوردهای دولتش دفاع کرده است. با وجود اختلاف زیاد در نتایج به دست آمده، اما به خاطر این‌که هیچ حزبی نتوانسته اکثریت را به دست بیاورد، آقای نجیب هرگونه تصمیم در مورد نخست‌وزیر بعدی را به پادشاه محول کرده است.
«از آن‌جا که هیچ حزبی اکثریت را به دست نیاورده، پادشاه تصمیم می‌گیرد که چه کسی نخست‌وزیر بعدی باشد... و ائتلاف باریسان ناسیونال، تصمیم پادشاه را خواهد پذیرفت. من از همه مالزیایی‌ها می‌خواهم که با آرامش، تصمیم او را بپذیرند و به او و تصمیم عاقلانه او ایمان داشته باشند.»
عفو رقیب گذشته؟
ماهاتیر در نخستین کنفرانس مطبوعاتی‌اش از زمان پیروزی گفته است که به مالیات فروش پایان خواهد داد و در میان اقدامات اولیه‌اش، برای عفو انور ابراهیم، متحد سابقش -و البته رقیبش در یک بازه زمانی- تلاش خواهد کرد تا دوباره بتواند به سیاست بازگردد. انور ابراهیم، از‌ سال 2015 که مجرم شناخته شد، در زندان است. او گفته بود که این اتهامات، دلایل سیاسی دارد.
افق سیاسی مالزی برای نزدیک به دو دهه با دشمنی میان ماهاتیر محمد و انور ابراهیم شکل گرفته بود که درنهایت با تصمیم ماهاتیر محمد به‌عنوان نخست‌وزیر در ‌سال ۱۹۹۸ برای برکناری انور ابراهیم از معاونتش، باعث شکل‌گیری یک جنبش مخالف از سوی انور ابراهیم با نام «اصلاحات» شد. اما در‌ سال ۲۰۱۶ زمانی که ماهاتیر محمد تصمیم گرفت از ائتلاف حاکم «باریسان ناسیونال» خارج شود، به اتحاد مخالفان انور ابراهیم پیوست تا با نجیب رزاق، نخست‌وزیر پیشین که به فساد متهم بود، به مقابله برخیزد.
حالا ماهاتیر محمد به خبرنگاران گفته است: «عفوی کامل در انتظار انور ابراهیم است، به این معنی که او نه‌تنها عفو می‌شود، بلکه بلافاصله آزاد شده و می‌تواند در سیاست مشارکت کند.»
در این کنفرانس مطبوعاتی از آقای ماهاتیر درباره قول‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر تحقیقات در مورد فساد نجیب پرسیده شد که او گفت با نخست‌وزیر سابق، طبق حاکمیت قانون رفتار خواهد شد. او بیان کرد: «اگر قانون بگوید که او مرتکب کار اشتباهی شده، بنابراین باید با عواقب کارش مواجه شود.» ماهاتیر همچنین گفته است: «من نمی‌توانم اجازه دهم که این کشور به خاطر افراد خودخواه که تنها به فکر خودشان هستند و پول‌ها را می‌دزدند، نابود شود.» کمپین مبارزاتی نجیب به اضافه اتهامات طولانی‌مدت فساد و دخل و تصرف در بودجه ایالتی، اتهاماتی هستند که او را هدف قرار داده است.
نجیب همچنین به خاطر اقداماتی مثل معرفی مالیات بر کالاها و خدمات که بسیاری از مردم مالزی احساس می‌کنند این مالیات، هزینه‌های زندگی‌شان را بشدت افزایش داده، در معرض انتقادات شدید و عدم محبوبیت قرار دارد. رهبر شکست‌خورده پیشین، همچنین با تعدادی از اعضای کابینه‌اش، ازجمله وزرا و معاونان آنها که در 8 مبارزه انتخاباتی برای به دست آوردن 12 ایالت مجلس شکست خوردند، دیدار
کرده است.
اختلافات روز انتخابات
روز رأی‌گیری با مشکلات و اختلاف‌نظرهایی همراه بود. با وجود بیانیه‌ای که از سوی هیأت ریاست انتخابات در روز قبل از رأی‌گیری منتشر شد که کسی نباید لباس غیررسمی بپوشد، اما در بعضی از مناطق، رأی‌دهندگان با پوشیدن شلوارک و دمپایی پای صندوق آرا آمده بودند که توسط مقامات حوزه‌های رأی‌گیری اجازه رأی دادن به آنها داده نشده بود.
همچنین اختلاف‌نظرهایی هم در مورد برگه‌های رأی‌گیری وجود داشت و گفته می‌شد که عده‌ای بیش از یک‌بار رأی داده بودند.
حتی اوایل روز چهارشنبه، برخی از سیاستمداران اپوزیسیون ادعا کردند که تلفن‌ها و حساب‌های کاربری ایمیل‌های‌شان هک شده و این اقدامی عمدی برای مختل کردن ارتباطات آنها بوده است.

پیرترین رهبران جهان
  ملکه الیزابت دوم
الیزابت دوم متولد 21 آوریل 1926، 92‌سال دارد و در‌ سال1952 بعد از مرگ پدرش رئیس شانزده عضو کشورهای مشترک‌المنافع و ملکه سلطنتی بریتانیا، ‌کانادا، استرالیا و نیوزلند شده است.
   محمد باجی قائد سبسی
رئیس‌جمهوری تونس در 29 نوامبر 1926 متولد شد. این سیاستمدار 91ساله در ‌سال 1981 به‌عنوان وزیر امور خارجه تونس فعالیت خود را شروع کرد. در‌ سال 2011 کمتر از یک‌سال نخست‌وزیر بود. در‌ سال 2014 در نخستین همه‌پرسی به‌عنوان رئیس‌جمهوری انتخاب شد.
  صباح احمد جابر صباح
امیر کویت در 16 ژوئن 1929 به دنیا آمد. صباح 88 ساله در‌ سال 2006 به قدرت رسید.
 آکی‌هیتو
امپراتور ژاپن متولد 23 دسامبر 1933 است. این امپراتور 84ساله اعلام کرده در ‌سال 2019 کناره‌گیری خواهد کرد و پسرش ناروهیتو جایگزین خواهد شد.
  میشل عون
رئیس‌جمهوری لبنان در 18 فوریه 1935 به دنیا آمد. این رئیس‌جمهوری 83ساله از‌ سال 2016 شروع به کار کرد. او از‌ سال1988 فعال است.


تعداد بازدید :  259