شماره ۱۴۰۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
نقش کاندیدای جدید ریاست سازمان سیا در نابودی ویدیوهای شکنجه
هاسپل مستقیما نمی‌گوید که روش‌های شکنجه مورد استفاده در ویدیوها را غیراخلاقی می‌داند

جف فلیک، سناتور جمهوریخواه آریزونا با سناتورهای دموکرات همراه شده و درباره نقش جینا‌هاسپل در از بین بردن 92 ویدیو شامل استفاده از تکنیک‌های بازجویی پیشرفته برای دو مظنون حملات تروریستی اطلاعات بیشتری درخواست کرده است.‌ هاسپل کاندیدای دونالد ترامپ برای ریاست سازمان سیا است و مجلس سنا برای رأی‌گیری آماده می‌شود.
فلیک در نامه‌ای به جف سشنز، دادستان کل می‌گوید: «در حالی که سنا کاندیداتوری جینا‌هاسپل را برای ریاست آژانس اطلاعات مرکزی بررسی می‌کند، بسیار حیاتی است که تمام سناتورها به جزییات اطلاعات نقش‌هاسپل در نابودی ویدیوهای سازمان سیا در ‌سال 2005 دسترسی داشته باشند. این ویدیوها دارای اطلاعات مهمی مرتبط با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته بازجویی است که امروزه غیرقانونی شمرده می‌شوند.»
هاسپل در‌ سال 2002 در منطقه سیاه (واژه نظامی آمریکا برای پروژه‌های مخفیانه) در تایلند، جایی که این ویدیوها ضبط و درنهایت نابود شدند شغل نظارتی برعهده داشت. صدها دقیقه از ویدیوهای شکنجه دو نفر از بازداشت‌شدگان آمریکایی، ابو زبیده و عبدالرحیم النشیری استفاده از تکنیک‌های بازجویی پیشرفته مانند غرق مصنوعی را نشان می‌دهند.
هاسپل در جواب سوال دیان فاین‌استاین، سناتور دموکرات کالیفرنیا درباره این‌که آیا او از نابودی ویدیوها دفاع می‌کند یا نه می‌گوید: «سناتور، اگر می‌توانستیم در چهارچوب و مطابق با قانون ایالات متحده عمل کنیم و همزمان سیاستی برای از بین بردن ریسک امنیتی که این ویدیوها مسئولان را تهدید می‌کنند داشته باشیم، قطعا از نابودی آنها دفاع می‌کنم.»‌هاسپل همچنین از جواب دادن به این سوال که آیا روش‌های شکنجه به کار رفته را غیراخلاقی می‌داند یا نه طفره رفت. درعین‌حال، ‌هاسپل می‌گوید که او هیچ‌وقت ویدیوها را ندیده اما می‌داند که محتویات آن بسیار خشونت‌آمیز بوده‌ و انتشار آنها جان بازرسان سی‌آی‌ای شکنجه‌گر را به خطر می‌اندازد. اتحادیه آزادی‌های شهروندی آمریکا نامه‌ای به تمام اعضای مجلس سنا فرستاده و درباره نقش‌هاسپل در منطقه سیاه سازمان سیا در تایلند هشدار داده است. در این نامه نوشته شده: «علاوه بر نقش‌هاسپل در نظارت بر شکنجه، مشارکت‌ هاسپل در از بین بردن ویدیوها با وجود گوشزدهای کاخ سفید و وکلای سازمان سیا و دیگران هشدار دهنده است.» جینا‌ هاسپل 62ساله افسر اطلاعاتی آمریکایی است که بعد از استعفای مایک پومپئو برای سمت وزارت خارجه به‌طور موقتی ریاست سازمان سیا را برعهده گرفت. اگر بتواند در سنا رأی بیاورد ‌هاسپل نخستین رئیس زن سازمان سیا خواهد بود. دونالد ترامپ در فوریه 2017 او را به‌عنوان معاون سازمان سیا انتخاب کرد، موقعیت شغلی که نیازی به تأیید سنا ندارد.


تعداد بازدید :  272