شماره ۱۴۰۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

رایزنی برلین با واشنگتن برای مستثنی‌شدن شرکت‌های آلمانی
 از تحریم آمریکا
وزیر دارایی آلمان در تماس با همتای آمریکایی موضوع مستثنی‌شدن شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا را مورد بحث قرار داد. به ‌گزارش ایسنا، اولاف شولتس، وزیر دارایی آلمان برای مستثنی‌‌شدن شرکت‌های آلمانی فعال در ایران از تحریم‌ها با همتای آمریکایی خود رایزنی کرد. شولتس در تماس تلفنی با استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، موضوع شرکت‌های آلمانی فعال در ایران را مطرح کرده است. هندلزبلات نوشت که وزیر دارایی آلمان در گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود به صراحت خواستار «مستثنی‌شدن شرکت‌های آلمانی از قوانین تحریمی آمریکا»
 شده است.

سخنگوی آژانس:
فعالیت‌های پادمانی آژانس کماکان ادامه خواهد داشت
سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به استعفای رئیس بازرسان آژانس گفت که فعالیت‌های پادمانی آژانس کماکان در سطح قبل و به‌طور حرفه‌ای ادامه خواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد: ترو واریورانتا، رئیس بازرسان آژانس استعفا کرده است درحالی که تنها چند روز از خروج دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق ایران و قدرت‌های جهانی می‌گذرد، واریورانتا که از ‌سال ۲۰۱۳ در این سمت فعالیت می‌کند و شخصی بوده که گزارش‌های آژانس درباره پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای‌اش در این توافق را ارایه می‌داده، بدون ارایه هیچ توضیحی استعفا کرده است.
سخنگوی آژانس ضمن اعلام این خبر گفت که فعالیت‌های پادمانی آژانس کماکان در سطح قبل و به‌طور حرفه‌ای ادامه خواهد داشت. درحال حاضر ماسیمو آپارو، رئیس دفتر راستی‌آزمایی آژانس در ایران به‌طور موقت جایگزین واریورانتای فنلاندی شده است و بنا به گفته سخنگوی آژانس جایگزین قطعی او به‌ زودی مشخص خواهد شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات آمریکایی به‌رغم خروج این کشور از توافق هسته‌ای خواهان ادامه بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران هستند. یک مقام در هیأت آمریکا در آژانس به خبرگزاری فرانسه گفت: آمریکا همچنان از اجرای بازرسی‌های سخت آژانس در ایران طبق اختیارات کامل دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل
 حمایت می‌کند.

تأکید وزیران خارجه نروژ و ژاپن
 بر تداوم برجام در گفت‌وگوی تلفنی با ظریف
وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ به صورت جداگانه با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کردند. وزیران امور خارجه ژاپن و نروژ در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع این توافق تأکید کردند. وزیر امور خارجه ایران هم ضرورت ارایه تضمین از سوی دیگر طرف‌های این توافق برای دستیابی ایران به منافعش از برجام را مورد تأکید قرار داد.

استعفای معاون هماهنگ‌کننده امور برجام در وزارت خارجه آمریکا
یک نشریه آمریکایی گزارش داد: پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، معاون هماهنگ‌کننده امور مربوط به اجرای این توافق در وزارت امور خارجه آمریکا، از سمت خود استعفا کرده است. به‌ گزارش فارین پالیسی، ریچارد جانسون کارشناس ارشد اشاعه هسته‌ای در وزارت امور خارجه آمریکا در روزهای اخیر پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور اعلام کرد از توافق هسته‌ای با ایران خارج می‌شود، از سمت خود استعفا کرده است. جانسون در دفتر اجرای توافق هسته‌ای با ایران در وزارت امور خارجه آمریکا به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده امور مربوط به اجرای این توافق فعالیت می‌کرده و در مذاکرات با طرف‌های اروپایی قبل از توافق هسته‌ای یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان که تلاش کردند مانع از خروج واشنگتن از توافق شوند، حضور داشته است.
به نوشته فارین پالیسی، وی هیچ دلیلی برای استعفای خود اعلام نکرده است اما در یک ایمیل به همکارانش تأکید کرده که توافق هسته‌ای 2015 به‌طور موفقیت‌آمیزی برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرده است. وی در این ایمیل گفته است؛ از این‌که نقشی کوچک در این تلاش‌ها به‌ویژه دستیابی به توافق با ایران داشته‌، به خود می‌بالد. بر اساس این گزارش، استعفای ریچارد جانسون نشان‌دهنده مشکلی بزرگتر در استعفاهای مقامات بلندپایه در دولت آمریکاست. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا نیز که به تازگی از این سمت کنار گذاشته شده است،‌ سال گذشته دفتر هماهنگی تحریم‌ها در وزارت امور خارجه را تعطیل و برخی از کارشناسان حوزه تحریم را در سمت‌های اجرایی منصوب کرد.
یک مقام آمریکایی که در امور تحریم‌ها فعالیت می‌کند، استعفای جانسون را یک فقدان بزرگ برای وزارت امور خارجه و نشان‌دهنده بی‌اعتنایی دولت ترامپ نسبت به تجربه این اشخاص دانست.


تعداد بازدید :  336