شماره ۱۴۰۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
خبرنگار «شهروند» از بالارفتن قیمت تورهای روسیه با افزایش دلار گزارش می‌دهد
100‌میلیون برای 3 بازی ایران در جام‌جهانی!
با وجود تغییر قیمت تورها از ریال به دلار، اما تعداد قابل توجهی از ایرانی‌ها برای سفر به سرزمین تزارها اقدام کردند

شهروند|  حضور در جام‌جهانی آن هم به میزبانی روسیه جذابیت بالایی برای علاقه‌مندان به فوتبال در ایران ایجاد کرده تا هم از تماشای بازی‌های تیم‌ملی در این سرزمین پهناور لذت ببرند و هم به گردش و تفریح در سرزمین تزارها بپردازند. با این‌که تا چند ماه قبل قیمت‌های معقول‌تری برای حضور جام‌جهانی پیش‌روی علاقه‌مندان به فوتبال بود، با بالا رفتن قیمت ارز در بازار آزاد حالا قیمت‌هایی که از سوی آژانس‌های هواپیمایی ارایه می‌شود، نجومی شده و کمتر کسی می‌تواند به همراه خانواده‌اش از پس این هزینه‌های سنگین بربیاید. پیش‌بینی می‌شود در روزهای منتهی به جام‌جهانی بالا رفتن قیمت‌ها باعث انصراف برخی از خانواده‌ها از سفر به جام‌جهانی شود.
روسیه و دردسرهای ترانسفر
آژانس‌های هواپیمایی برای تنظیم تورهای مسافرتی جام‌جهانی با مشکل مسافت طولانی بین شهرهای مختلف روسیه مواجه هستند. تنها سفر رفت و برگشت از تهران به سمت مسکو و بالعکس به صورت هوایی انجام می‌شود و سایر سفرهای داخلی در روسیه که برای تماشای 3 بازی ایران برنامه‌ریزی شده، زمینی است. مسافت طولانی بین شهرهای مختلف یکی از چالش‌هایی است که مسافران با آن در طول جام‌جهانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ به صورتی که برای انتقال بین هر شهر با قطار چیزی حدود 11 تا 12 ساعت باید در راه باشید. 3 بازی ایران در شهرهای سن پترزبورگ، کازان و سارانسک برگزار می‌شود؛ درحالی‌که کمپ تیم‌ملی فوتبال ایران در مسکو واقع شده است.
قیمت‌ها دلاری شد!
درحالی که تا چندی پیش و قبل از نوسانات بازار ارز قیمت تورهای جام‌جهانی به صورت ریالی ارایه می‌شد، افزایش قیمت دلار باعث شد آژانس‌های هواپیمایی ارایه قیمت‌های خود را به صورت دلاری انجام دهند. این اتفاقی است که مسافران را با تردید برای سفر به روسیه مواجه کرده چون علاوه بر پرداخت دلاری هزینه سفر باید متناسب با تعداد روزهای حضورشان در سرزمین تزارها ارز تهیه کنند. این در شرایطی است که شنیده می‌شود دلار 4200تومانی به مسافران جام‌جهانی تعلق نمی‌گیرد و فدراسیون فوتبال به دنبال حل این مشکل از طریق نهادهای ذیربط است.
تماشای 3 بازی ایران
 چقدر آب می‌خورد؟
طبق آخرین نرخ‌هایی که آژانس‌های هواپیمایی ارایه کردند، تور 12شب سفر به روسیه برای تماشای 3 بازی ایران در شهرهای سن پترزبورگ، کازان و سارانسک 4‌هزار دلار آب می‌خورد. این درحالی است که اگر تعداد اعضای یک خانواده برای سفر به روسیه فرد باشد، آنها برای یک اتاق تک تخته باید مبلغی حدود 5600 دلار هزینه کنند. این مبلغ البته برای تمامی هزینه‌های سفر ازجمله ترانسفرهای هوایی و زمینی و بلیت بازی‌های ایران دریافت می‌شود. اگر قیمت دلار در بازار آزاد و غیررسمی که حدود 7‌هزار تومان در روزهای اخیر بوده را در نظر بگیریم، یک نفر برای سفر به جام‌جهانی و تماشای 3 بازی ایران باید حدود 28‌میلیون تومان پول پرداخت کند. این درحالی است که تا چندی پیش قیمت این تورها از سوی همین آژانس‌های هواپیمایی حدود 22‌میلیون تومان عنوان شده بود. درواقع 6‌میلیون تومان در همین چند روز تفاوت قیمت ایجاد شده که به خاطر نوسانات بازار ارز است؛ اتفاقی که حداقل 20‌درصد باعث ضرر مسافران شده است.
هزینه کمتر برای دیدن یک یا 2 بازی
افرادی که قصد سفر به روسیه را دارند اما هزینه‌های گزاف با بودجه آنها جور در نمی‌آید، می‌توانند یک یا 2 بازی تیم‌ملی را برای تماشا انتخاب کنند. مثلا اگر یک نفر بخواهد تنها برای بازی ایران و اسپانیا به روسیه سفر کند، باید نیمی از هزینه‌های سفر 12روزه را پرداخت کرده و در این صورت صرفه‌جویی انجام می‌دهد. یعنی در این صورت آن فرد بعد از سفر به مسکو از طریق قطار به کازان منتقل می‌شود و چند روزی را برای تماشای بازی ایران و اسپانیا در این شهر می‌گذراند و به تهران بازمی‌گردد. این اتفاق می‌تواند برای بازی‌های مراکش و پرتغال هم به صورت جداگانه رخ دهد اما قطعا بازی ایران و اسپانیا برای تماشاگری که می‌خواهد یک مسابقه را از جام‌جهانی تماشا کند، از جذابیت بالاتری برخوردار است. این سفر برای تماشای یک بازی برای هر نفر 2‌هزار آب می‌خورد که چیزی حدود 14‌میلیون تومان به حساب می‌آید. یک نوع سفر دیگر هم مربوط به تماشای 2 مسابقه ایران در جام‌جهانی است. در آن صورت هزینه سفر به 3‌هزار دلار می‌رسد که چیزی حدود 21‌میلیون تومان محسوب می‌شود.
100‌میلیون هزینه یک خانواده 3 نفره
تا به این‌جا هزینه سفر به جام‌جهانی برای یک نفر را محاسبه کردیم. حالا در نظر می‌گیریم یک خانواده 3 نفره بخواهند برای تماشای 3 مسابقه ایران در جام‌جهانی به روسیه سفر کنند. با محاسبه با هزینه 4‌هزار دلاری برای هر 3نفر در صورتی که بخواهند در یک اتاق باشند و بیشتر هزینه نکنند، در مجموع 12‌هزار دلار فقط هزینه تور این خانواده می‌شود. 12‌هزار دلاری که با دلار 7‌هزار تومانی 84‌میلیون تومان آب می‌خورد. این 84‌میلیون را با هزینه‌های رایجی که یک خانواده در سفر برای تفریح و گردش خواهند داشت، جمع کنید و به هزینه‌ای حدود 100‌میلیون تومان می‌رسید. سفر 13 روزه در طول جام‌جهانی با مشقت‌های فراوان همچون سفرهای زمینی طولانی با قطار درحالی‌که حدود 100‌میلیون برای یک خانواده 3نفره آب می‌خورد که در سایر مقاطع‌ سال آنها می‌توانند با هزینه‌هایی به مراتب کمتر به روسیه بروند و به گردش و تفریح بپردازند.
چه کسانی می‌توانند
به جام‌جهانی بروند؟
با این‌که برخی از آژانس‌های هواپیمایی در تماسی که خبرنگار «شهروند» داشت، از استقبال نسبتا خوب مردم خبر دادند و از پر شدن تورهای خود سخن گفتند، به نظر می‌رسد افراد عادی با حقوق‌هایی که سطح متوسط جامعه را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند به روسیه سفر کنند. تماشاکردن بازی‌های ایران در جام‌جهانی با این‌که جذابیت بالایی دارد اما شاید با این هزینه‌های نجومی از پس هر فردی برنیاید. البته نمی‌توان گفت که در این میان آژانس‌های هواپیمایی مقصر هستند چون آنها هم بدون دخیل بودن در قیمت‌ها برای جلوگیری از ضرر خود قیمت‌ها را دلاری تعیین کرده و ارایه می‌دهند. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که با این هزینه‌های گزاف چه کسانی می‌توانند به جام‌جهانی بروند و چه کسانی در روزهای آخر از تصمیم خود منصرف می‌شوند. شاید با یک محاسبه ساده سرپرست خانواده تصمیمش را درباره سفر به روسیه تغییر دهد و به جای هزینه 100میلیونی از دیدن بازی‌های شاگردان کی‌روش و همچنین سایر مسابقات جام‌جهانی از طریق تلویزیون و زیر باد خنک کولر لذت ببرد!

 


تعداد بازدید :  238