شماره ۱۴۰۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
گزیده اخبار

رشد ۹.۳‌درصد اجاره بهای مسکن
براساس آمار بانک مرکزی، اجاره مسکن در مناطق شهری ایران در سه‌ ماهه چهارم‌ سال ۱۳۹۶ به میزان ۹.۳‌درصد افزایش یافت. براساس محاسبات اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، شاخص بهای اجاره مسکن در مناطق شهری ایران در سه ماهه چهارم‌ سال 1396 به عدد 112.6 رسید که نسبت به سه ماهه قبل معادل 2.7‌درصد و نسبت به سه ماهه مشـابه‌ سال قبل 9.3‌درصد افزایش یافت. شاخص بهای مسکن اجاری پارسال نسبت به متوسط‌سال قبل 8.3‌درصد افزایش نشان می‌دهد. این شاخص در شهرهای بزرگ در سه ماهه چهارم‌ سال 1396 بـه عدد 112.5 رسید که نسبت به سه ماهه قبل برابر 2.7‌درصد و نسبت به سه ماهه مشـابه‌ سال قبل 9.4‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

برنج صدر نشین گرانی
ایسنا| قیمت و بازار محصولات اساسی غذایی در پایان‌سال گذشته با نوسانات قیمتی نسبی مواجه بود و جالب اینجاست که براساس آمار رسمی موجود در کنار گرانی ۲۱.۶‌درصدی برنج پاکستانی باسماتی نسبت به اسفندماه ‌سال ۱۳۹۵، شاهد ارزانی یک محصول استراتژیک مانند شکر سفید نیز بوده‌ایم. البته گوشت قرمز پس از برنج، بیشترین تغییر قیمت را تجربه کرده و در رده‌های بعدی قرار گرفته است. گوشت گوسفندی (مخلوط) کیلویی ۳۹‌هزار و ۴۹۰ تومان در اسفندماه ‌سال گذشته فروخته شد که نسبت به ماه پایانی ‌سال قبلش ۱۶.۱ درصد افزایش را تجربه کرد و گوشت گوساله نیز با قرار گرفتن در رتبه سوم افزایش قیمت ۳۷‌هزار و ۴۷۶ تومان در بازار این ماه عرضه شد که نسبت به اسفند ماه‌سال ۱۳۹۵ حدود ۱۳.۷‌درصد گران‌تر شده است.

رشد مصرف بنزین تشدید شد
محمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: میانگین مصرف بنزین کل کشور ٨٥‌میلیون لیتر در روز و رشد مصرف آن در اردیبهشت‌ماه ١١.٥درصد بود که نسبت به مدت مشابه‌سال قبل، ٤‌درصد رشد داشته است. او تصریح کرد: با این حساب، رشد مصرف بنزین تشدید شده و لازم است برای مدیریت مصرف اقدامات موثری انجام شود.

افزایش ۱۹.۵درصدی حقوق بازنشستگان
مطابق بخشنامه هیأت وزیران حداقل مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول قانون تأمین اجتماعی که تا پایان ‌سال ۹۶ برقرار شده‌اند، براساس مصوبه شورای‌عالی کار ۱۹.۵درصد افزایش یافت. از تاریخ یکم فروردین 1397 کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که تا پایان‌ سال 96 برقرار شده‌اند، به‌ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری براساس مصوبه مورخ 22 فروردین 97 شورای‌عالی کار به‌میزان 19.5‌درصد و برای سایر سطوح به‌میزان 13‌درصد مستمری آنان در پایان اسفندماه 96 افزایش می‌یابد.

صادرات یک‌ماهه 1‌/3میلیارد دلار شد
فرود عسگری رئیس‌کل گمرک ایران از رشد ۱۵‌درصدی صادرات کشور پس از راه‌اندازی سامانه نیما خبر داد و گفت: حجم صادرات کشور در فروردین‌ماه امسال به ۳.۱‌میلیارد دلار رسید. او درباره وضعیت تجاری کشور پس از راه‌اندازی سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی)، اظهار داشت: در زمینه ورود کالا به کشور نیز رقم ۲‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار به ثبت رسید که رشد ۷‌درصدی داشته است.

 


تعداد بازدید :  275