شماره ۱۴۰۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
تیم ملی فوتسال زنان با اقتدار بر بام آسیا ایستاد
کاش فراموش‌تان نکنیم!

شهروند| تیم‌ملی فوتسال زنان ایران با پیروزی 5 بر 2 مقابل ژاین برای دومین دوره متوالی به‌عنوان قهرمانی آسیا رسید و جواز حضور در مسابقات جام‌جهانی را هم به دست آورد. این مسابقه در شرایطی برگزار شد که همان‌طور که همه می‌دانستند به‌دلیل محدودیت‌ها و قوانین نانوشته موجود،‌ تصاویر مسابقه از رسانه ملی پخش نشد. همین مسأله باعث شد از حوالی ظهر روز گذشته و چند ساعت مانده به شروع مسابقه،‌ در شبکه‌های مجازی لینک پخش زنده اینترنتی فینال قهرمانی زنان آسیا توسط مردم فوتبالدوست دست‌به‌دست شود. به این‌ترتیب برخلاف همیشه،‌ این‌بار خیلی‌ها افتخارآفرینی شیرزنان ایرانی را در روزهایی که برای ایرانی‌ها خوب سپری نمی‌شود نگاه کردند و از ته دل خوشحال شدند و به بودن چنین فوتبالیست‌های زن باغیرتی در کشور خود افتخار کردند.
فینال خاطره‌انگیز، یک نیمه‌دوم باشکوه!
ایران در شرایطی ژاپن را 5 بر 2 شکست داد که فینال دور گذشته هم در ‌سال 2015 مقابل همین تیم برگزار شد و با یک گل حریف قدرتمند را شکست دادیم و به‌عنوان قهرمانی آسیا رسیدیم. در نیمه ‌اول فینال روز گذشته هم نگرانی‌های زیادی وجود داشت و این ژاپنی‌ها بودند که نبض بازی را در اختیار داشتند و به دلیل درخشش خیره‌کننده فرزانه توسلی درون دروازه، ایران هیچ گلی دریافت نکرد. با وجود این، با آنالیز دقیق نقاط ضعف و قوت حریف توسط کادر فنی، تیم‌ملی زنان ایران در نیمه دوم متحول شد. جرقه این تحول هم با هتریک سارا شیربیگی، ستاره تکنیکی تیم‌ملی زده شد. بعد از آن فرشته کریمی گل چهارم تیم‌ملی را به ثمر رساند. ژاپنی‌ها هر چند توانستند دو گل را جبران کنند، اما این‌بار فهیمه زارعی با یک گل رباح ماجری و زیبا گل پنجم را برای ایران به ثمر رساند تا درنهایت بازی با نتیجه 5 بر 2 به پایان برسد و ایران قهرمان آسیا شود.
نکته‌ای که نباید فراموش کرد
نگاه قابل توجه درباره تقابل ایران و ژاپن این بود که دختران ایران از نظر امکانات،‌ برنامه‌ریزی و حمایت فاصله زیادی با حریف شرق آسیایی قدرتمند خود داشتند و با همت و اراده مثال‌زدنی خود توانستند با حجاب اسلامی این فاصله را جبران کنند و حریف خود را در هم بکوبند. آنها برای اثبات پتانسیل‌های خود و این‌که به کل جامعه بفهمانند بیشتر از اینها لایق دیده‌شدن و حمایت هستند، کاری کردند کارستان و از عنوان قهرمانی خود با اقتدار دفاع کردند.
همه عناوین برای ایرانی‌ها
در پایان این دوره از مسابقات، سارا شیربیگی یکی از بهترین بازیکنان تیم‌ملی که زننده 3 گل از 5 گل به ژاپن در فینال بود، توانست با 9 گل زده به‌عنوان بهترین گلزن و خانم گل رقابت‌ها دست پیدا کند. البته فاطمه اعتدادی، دیگر ملی‌پوش ایران و آشیمیرو ژاپنی‌ هم در این دوره از بازی‌ها 9 گل به ثمر رساندند و عنوان خانم گلی را به دست آوردند فرشته کریمی هم برای دومین دوره متوالی عنوان ارزشمندترین بازیکن را از آن خود کرد. فرزانه توکلی هم با این‌که جایزه‌ای به او داده نشد، اما بهترین دروازه‌بان مسابقات لقب گرفت که در نیمه‌ اول فینال هم نقشی خیره‌کننده در گل نخوردن ایران مقابل ژاپن
 ایفا کرد.
عادت بدی داریم
تیم‌ملی زنان فوتسال ایران حالا قهرمان آسیا شده و چند روزی است نام ستاره‌های این تیم بر سر زبان‌ها افتاده. از همین حالا خیلی خوب می‌دانیم که شاید کمتر از ده روز دیگر همه فراموش کنند که آنها در مسابقات قهرمانی آسیا چه کار بزرگی کردند. از کمتر از ده روز دیگر بدون تردید این دختران قهرمان جایی در تیترهای رسانه‌های مختلف و آن چیزی که مورد توجه مردم است ندارند. پس چقدر خوب می‌شود که تا این چند روز تمام نشده به بهترین شکل ممکن از آنها تجلیل و قدردانی صورت بگیرد. همین‌حالا و تا زمانی که قهرمانی آنها را به‌خاطر ذهن فراموشکاری که داریم فراموش نکرده‌ایم از مسئولان پیگیر حق و حقوق و پرداخت به موقع پاداش‌های‌شان باشیم. این دختران‌، قهرمان‌های بدون توقع و محروم از پول‌های میلیاردی ساختار فوتبال ایران هستند که همیشه نادیده گرفته می‌شوند، اما تلاش می‌کنند که باز هم برای ایران افتخار کسب کنند. آنها به بهترین شکل ممکن به دختران دیگر جامعه راه قهرمان شدن و بزرگ ‌شدن را نشان می‌دهند و ‌ای کاش با رسیدگی مناسب به مسائل مالی و رفاهی آنها،‌ به روزهایی برسیم که همه دوست داشته باشند مثل آنها شوند. نه این‌که بی‌توجهی به افتخارآفرینی‌شان دیگر زنان سرزمین را هم نسبت به ورود به ورزش قهرمانی دلزده کند.
آمار خیره‌کننده
شاگردان شهرزاد مظفر در پنج مسابقه‌ای که در قهرمانی آسیا برگزار کردند تا به‌عنوان قهرمانی برسند،‌37گل وارد دروازه حریفان خود کردند و تنها 6 گل دریافت کردند. آنها از بعد فنی و تاکتیکی از همه لحاظ برتری چشمگیری مقابل دیگر حریفان داشتند و این برتری را از روز اول مسابقات تا لحظه آخر که دستشان به جام رسید حفظ کردند. سارا شیربیگی که درباره درخشش او نوشتیم بلافاصله بعد از برتری مقابل ژاپن و رسیدن به‌عنوان قهرمانی در مصاحبه‌ای کوتاه با تلویزیون کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته بود: «ما دو‌سال برای رسیدن دوباره به قهرمانی آسیا به سخت‌ترین شکل ممکن تلاش کردیم. به معنای واقعی زحمت کشیدیم و در بازی مقابل تمامی حریفان برای لحظه‌به‌لحظه بازی‌ها برنامه داشتیم. به‌ویژه مقابل تیم قدرتمند ژاپن در فینال. خیلی خوشحال هستیم که توانستیم باز هم عنوان قهرمانی را تکرار و مردم ایران را خوشحال کنیم.»


تعداد بازدید :  459