شماره ۱۴۰۳ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
صفحه را ببند
شباهت‌های نابغه کشتی با آقاتختی
درباره حسن یزدانی که اجازه نمی‌دهد داوران دستش را بالا ببرند و حریفان ایرانی‌اش را تحقیر نمی‌کند

حسین جمشیدی- شهروند| نابغه یا پلنگ جویبار؛ اینها شاید لقب‌های کوچکی برای حسن یزدانی باشد که جدا از مسائل فنی در بُعد اخلاقی هم گام‌های بلندی برای اسطوره‌شدن برمی‌دارد. بار دیگر قهرمان کشتی جهان و المپیک با حضور در مسابقات انتخابی تیم‌ملی نشان داد که از هیچ حریفی نمی‌ترسد و به خواسته فدراسیون و مربیانش احترام می‌گذارد. اتفاقا رفتارهایی که از حسن یزدانی در مسابقات انتخابی اخیر دیده شد در کنار قهرمانی، او را پهلوان هم جلوه می‌دهد؛ جوان 23 ساله‌ای که با وجود کسب بالاترین افتخارات ممکن برای یک ورزشکار همچنان به دور از غرور به کارش ادامه می‌دهد و آن‌قدر سنجیده عمل می‌کند که شاید بتوان پیش‌بینی ظهور یک «تختی» دیگر را بعد از 70‌ سال کرد. البته همدوره‌ای‌های جهان پهلوان تختی معتقدند دیگر هیچ‌کس مثل او متولد نمی‌شود اما از منش پهلوانی نابغه جویباری هم نمی‌توان به راحتی گذشت که با فروتنی تمام روی تشک می‌رود و حریفانش را یکی یکی کنار می‌زند.

بدون ادعا در انتخابی و تمرینات
هم اکنون می‌بینیم کشتی‌گیرانی را که در آستانه انتخابی تیم‌های ملی به دنبال راه فراری برای شرکت‌نکردن در این رقابت‌ها هستند. به نظر می‌رسد این دسته از کشتی‌گیران با یکی، دو مدال المپیک و جهانی خودشان را بالاتر از سایرین دانسته و معتقدند باید بدون هیچ فیلتری در ترکیب اصلی تیم‌ملی قرار بگیرند. از سوی دیگر ترس از باختن مقابل کشتی‌گیران تازه‌کار و جویای نام باعث می‌شود تا برخی از چهره‌های نامدار از رفتن روی تشک در چارچوب انتخابی فرار کنند. با این حال حسن یزدانی که در دو سال اخیر هرگونه افتخاری که بوده را کسب کرده، همواره بدون حرف‌وحدیث در انتخابی کشتی می‌گیرد. این پسر 23 ساله جویباری ترجیح می‌دهد به جای حرف‌زدن در عمل خودش را ثابت کند. حضور او به صورت منظم در تمرینات و شرکت‌کردن در مسابقاتی مثل بازی‌های کشورهای اسلامی و قهرمانی آسیا که برخی از کشتی‌گیران مطرح آن را در حد خودشان نمی‌دانند، نشان می‌دهد این نابغه جویباری همواره تابع تصمیمات فدراسیون و کادر فنی بوده است.
اوج جوانمردی در انتخابی
شاید یزدانی می‌دانست کمتر کسی به این اتفاق توجه می‌کند و اصلا برای تعریف و تمجید دیگران این کار را نکرد. او در مسابقات انتخابی اخیر تیم‌ملی کشتی آزاد در وزن 86 کیلوگرم در حالی برابر حریفانش قرار گرفت که تماشاگران حاضر در سالن و مخاطبان تلویزیونی انتظار داشتند مثل همیشه با نتیجه عالی و زودتر از به پایان رسیدن زمان مسابقه به کشتی خاتمه دهد. این اتفاق در هیچ‌کدام از 3 مبارزه‌ای که حسن یزدانی داشت، رخ نداد. او در نخستین کشتی احمد بذری را 8 بر صفر شکست داد؛ در حالی ‌که به نظر می‌رسید می‌تواند قبل از پایان زمان مسابقه کار را با گرفتن 2 امتیاز دیگر تمام کند. این اتفاق در مبارزه یزدانی با کامران قاسمپور هم تکرار شد. در نخستین مسابقه این 2 کشتی‌گیر، یزدانی بعد از دادن یک امتیاز به حریف، در یک دقیقه با حملاتی طوفانی، 7 امتیاز گرفت. با این‌که به نظر می‌رسید قهرمان المپیک قبل از پایان 3 دقیقه اول با رساندن اختلاف به 10 امتیاز کار حریف را یکسره می‌کند، به شکلی جالب و البته عجیب در نگاه اول به حملاتش پایان داد. یزدانی حدود 4 دقیقه با قاسمپور مدارا کرد و درنهایت با نتیجه 8 بر 2 پیروز شد. این اتفاق در مبارزه دوم یزدانی با قاسمپور که حکم فینال را داشت، باز هم تکرار شد. یزدانی که به نظر می‌رسید تمایل چندانی برای امتیازگرفتن از حریف ندارد، باز هم با همشهری خود مدارا کرد و 5 بر صفر پیروز شد.
فروتنی بعد از حرکت پهلوانانه
بعد از قهرمانی در انتخابی حسن یزدانی که علاقه چندانی به مصاحبه‌کردن و جلوی دوربین‌رفتن ندارد، به اصرار خبرنگاران یک دقیقه‌ای به صحبت پرداخت. نخستین سوالی که از او پرسیدیم این بود: «به نظر می‌رسید به خودت زیاد فشار نیاوردی.» شاید اگر این قهرمان کشتی به دنبال ریاکاری و نمایش بود، می‌گفت که هوای رقبایش را داشته اما این مسأله را کتمان کرد و گفت همه توانش را روی تشک گذاشته است. او همچنین به جای تعریف از خودش به تمجید رقبایش پرداخت و آینده آنها را روشن دانست.
آقای داور! دستم را بالا نبر
این اتفاق که دیگر قابل مشاهده بود و حتی ‌هادی عامل در گزارش تلویزیونی خود هم به آن اشاره کرد. یزدانی وقتی مقابل کشتی‌گیران ایرانی در انتخابی به برتری می‌رسید، از داور می‌خواست که دست او را به‌عنوان برنده در پایان کشتی بالا نبرد. البته این کار طبق قوانین کشتی شدنی نیست و به همین خاطر داوران دست یزدانی را بالا می‌بردند. در همین حین یزدانی باز هم سعی می‌کرد دستش را پایین نگه دارد تا بار دیگر فروتنی خود را ثابت کند.
دلجویی از بازنده
با این‌که حسن یزدانی در طول مسابقه هم نیت پاک خود را به حریفانش نشان می‌داد اما در پایان نیز دست از کارهای خاص خود برنمی‌داشت. کشتی‌گیر جویباری به‌ویژه در مسابقه فینال بعد از این‌که داور سوت پایان را به صدا درآورد، از رقیبش دلجویی می‌کرد. او با رفتاری پهلوانانه دست کامران قاسمپور را که دو بار برابرش شکست خورده بود، گرفت و از جایش بلند کرد تا درسی به کشتی‌گیرانی دهد که به خاطر اعتراض به داوران با حریفان خود دست به یقه شدند.
رفتار گرم با تماشاگران
حسن یزدانی هر چقدر از دوربین و مصاحبه‌کردن با رسانه‌ها درباره قهرمانی‌هایش فراری است، با مردم و علاقه‌مندانش رفتار گرمی دارد. او پس از قهرمانی در انتخابی تیم‌ملی در سالن شهدای هفتم تیر دور افتخار زد و به ابراز احساسات تمامی تماشاگران که به صورت ویژه از او حمایت می‌کردند، واکنش نشان داد. این پسر 23 ساله بار دیگر می‌خواست به مردم نشان دهد از جنس آنهاست و مدال‌های پرتعداد هم ذره‌ای غرور به وجودش وارد نکرده است.
پسر بی‌حاشیه خانواده
شهرت و ثروت به هیچ‌عنوان باعث نشده حسن یزدانی از خانواده‌اش دور شود. او همچنان پسر بی‌حاشیه خانواده است که در یکی از روستاهای جویبار و در کنار پدر و مادرش زندگی می‌کند. فکر مسافرت‌های خارجی و خودرو‌های آنچنانی حتی به ذهن حسن یزدانی هم خطور نکرده تا او همچنان پسر بی‌حاشیه خانواده بماند. از نظر ظاهری هم می‌توان فهمید که گذر زمان و اتفاقاتی که در چند ‌سال اخیر در زندگی ورزشی این پسر جویباری رخ داده، هیچ تغییری در مسیر زندگی شخصی‌اش نگذاشته است.
در مسیر «تختی»‌شدن
جهان پهلوان تختی که در تاریخ نامش ثبت شده و 50‌ سال بعد از درگذشتش نیز همچنان از محبوبیت و احترام بالایی در میان اهالی ورزش برخوردار است، قطعا هیچ نمونه‌ای در تاریخ نداشته و به گفته همدوره‌ای‌هایش نخواهد داشت. با این حال رفتارهای این روزهای موفق‌ترین قهرمان کشتی ایران در سال‌های اخیر ناخودآگاه ما را به یاد نام «تختی» می‌اندازد. یزدانی که از نظر قهرمانی حداقل 7، 8‌ سال دیگر می‌تواند به مدال‌آوری در میادین مختلف ادامه دهد و حتی رویای کسب عنوان پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی را در ذهن بپروراند، خیلی زود رفتارهای پهلوانانه از خود نشان می‌دهد. برای اسطوره‌شدن و گرفتن لقب واقعی پهلوان نیاز است که یزدانی به مسیر خود ادامه دهد و این مردم هستند که می‌توانند در آینده او را با قهرمان و پهلوان بزرگی مثل جهان پهلوان تختی مقایسه کنند.

جوادی: یزدانی می‌تواند یک «تختی» دیگر باشد
ابراهیم جوادی، پیشکسوت کشتی ایران درباره رفتارهای پهلوانانه حسن یزدانی در مسابقات انتخابی اخیر به «شهروند» می‌گوید: «یزدانی یکی از کشتی‌گیرانی است که از نظر اخلاقی نمونه به حساب می‌آید و همیشه به مردم احترام می‌گذارد. او سعی می‌کند با حریفانش چه روی تشک و چه بیرون از آن دوستانه برخورد کند. دیدیم که با قاسمپور، رقیبش، در فینال به همین شکل رفتار کرد. مشخص بود یزدانی نمی‌خواهد در انتخابی رقبایش را 10 بر صفر شکست دهد تا روحیه آنها هم پایین نیاید.» وی همچنین می‌افزاید: «او از نظر فنی و اخلاقی قهرمان نمونه‌ای محسوب می‌شود. من و پیشکسوتان کشتی می‌توانیم یزدانی را تحسین کنیم تا او همین راه را ادامه دهد.» جوادی که در زمان ورودش به کشتی با جهان پهلوان تختی برخورد داشته و چند باری از خاطرات مشترکش با این قهرمان بزرگ گفته، در پاسخ به این سوال که یزدانی می‌تواند در مسیر «تختی» پیش برود، خاطرنشان می‌کند: «چرا که نه؟ او می‌تواند مثل تختی باشد و همان مسیر را برود. البته کسانی در تاریخ نامشان ثبت شده که دیگر مثل آنها نمی‌آید. من معتقدم دیگر کسی مثل تختی متولد نمی‌شود اما یزدانی هم اگر در این مسیر گام بردارد، یک پهلوان بزرگ خواهد شد. مردم هوشیار هستند و همه چیز را می‌بینند. امیدوارم او هم بتواند به همان جایگاه تختی در آینده برسد.»

رضایی: یزدانی را برای جوان‌ها مثال می‌زنم
علیرضا رضایی، نایب قهرمان کشتی آزاد المپیک 2004 که به‌عنوان مربی تیم‌ملی با یزدانی به صورت مستقیم کار کرده، درباره ابعاد فنی و اخلاقی این قهرمان به «شهروند» می‌گوید: «حسن یزدانی یک جوان رعنا و برومند است که در 23 سالگی تمامی افتخارات ممکن برای یک ورزشکار را به دست آورده و از نظر فنی کارنامه روشنی دارد. از نظر اخلاقی هم که این پسر نشان داده نمونه است. حتی من برای کشتی‌گیران جوان مثال می‌زنم که از یزدانی درس بگیرند. از وقتی حسن یک نوجوان بود، او را به یاد دارم و تا الان که قهرمان بزرگی شده، کوچکترین تغییری از نظر اخلاقی و رفتاری در او ندیدم.» وی همچنین می‌افزاید: «کبر و غرور برای این کشتی‌گیر معنایی ندارد و همین باعث می‌شود تا یک الگوی خوب برای جوان‌ها باشد؛ آن هم نه‌تنها برای کشتی‌گیران، بلکه برای ورزشکاران تمامی رشته‌ها. جا دارد به خاطر تربیت چنین قهرمانی به خانواده یزدانی، مربیانش و خودش تبریک بگوییم. در چند‌ سال اخیر حسن سجایای اخلاقی خوبی که دارد را در خودش تقویت کرده و نمونه بارز این مثال است که می‌گویند «درخت هر چه پربارتر، افتاده‌تر» البته جوان‌های دیگری هم داریم که از نظر اخلاقی قابل ‌تحسین هستند.» رضایی در پایان نیز با اشاره به بی‌حاشیه بودن یزدانی می‌گوید: «این پسر با اخلاق نشان داده سرباز واقعی کشتی کشور است. او هر جا لازم بوده، روی تشک رفته و از دستورات کادرفنی اطاعت کرده است. همین که یزدانی به فرآیند انتخابی تیم‌ملی احترام می‌گذارد، قابل‌ تحسین است. امیدوارم در بحث فنی و اخلاقی این جوان پله‌های پیشرفت را طی کند و به جایگاه‌های بالاتر برسد چون لیاقتش را دارد.»


تعداد بازدید :  913