شماره ۱۴۰۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی:
۳۴ دشت خراسان رضوی با کسری مخازن آبی مواجه است

به گزارش  شهروند ، محمد علایی، سرپرست شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در نشست خبری افزود: به‌طور متوسط سالی نیم تا یک متر مکعب آب را از دست می‌دهیم که برگشت‌پذیر نیست.
 وی افزود: برداشت سالیانه  ۱۱۳ درصدی آب در خراسان رضوی  موجب شده ذخیره‌سازی آب  نداشته‌ باشیم ،  و از سهم و سال‌ها و نسل های   آینده هم کم کرده‌ایم. علایی  خاطرنشان کرد: به ازای هر متر اُفت سطح آب تا ۲ سانت نشست زمین و ایجاد شکاف‌های خطرناک را داریم و این شکاف موجب آسیب به خطوط انتقال آب و ایجاد ریزگردها می‌شود.  وی با بیان اینکه در چهل سال گذشته سالی ۱.۱ میلی‌متر کاهش بارش باران را در استان داشتیم افزود : میزان برداشت‌هایمان بیش از این میزان افزایش  داشته واین باعث شده ، سال به سال آب شورترشود. وی تاکید کرد: آب کنونی به خاطر هدایت الکتریکی بالا با کاهش کیفیت همراه بوده و این مشکل موجب شوری خاک و کاهش توازن بازدهی خاک شده است.
وی افزود : تمامی فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و مسکونی قابل تصفیه و استفاده مجدد در زمینه‌های گوناگون هستند و امروزه به‌صورت ویژه به موضوع مدیریت چرخشی آب نگاه می کنیم.  وی با بیان این خبر که  ۱۰۰ میلیون متر مکعب پساب و فاضلاب موجود در کشف‌رود را امسال تصفیه  می کنیم افزود: می‌توانیم از ۷۵ درصد میزان تصفیه‌شده در بخش کشاورزی استفاده کنیم.

 


تعداد بازدید :  222