شماره ۱۴۰۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
به جای ایجاد سایت موزه
میدان تاریخی همدان انباری شهرداری شد

ایسنا| حدود هفت ماه از آغاز کشفیات تاریخی در میدان امام(ره) همدان می‌گذرد، اما مُهر سکوت بر لب متولیان میراث فرهنگی جا خوش کرده و وعده تبدیل این میدان تاریخی به سایت موزه‌ای شیشه‌ای را به یاد ندارند. حالا به نظر می‌رسد محوطه‌ باستانی به دست آمده در میدان امام همدان به انباری برای شهرداری منطقه یک همدان تبدیل شده است.
پنج ماه آخر ‌سال گذشته، میدان تاریخی امام(ره) همدان شاهد یک واقعه تاریخی بود، واقعه‌ای ادامه‌دار که هر چه پیمانکار شهرداری همدان سطح زمین در میدان را بیشتر حفر می‌کرد به نشانه‌های تاریخی بیشتری می‌رسید، روندی که دست‌کم سه ماه ادامه داشت.کشف مداوم آثار تاریخی در این میدان با هدف سنگفرش کردنش، خیال فعالان مدنی میراث فرهنگی را قدری راحت کرد که نمی‌توان به همین راحتی روی محوطه‌ای تاریخی چشم بست.
کشف تابوت سفالی، تدفین چمباتمه‌ای و سرستون ایلخانی در وسط میدان امام(ره) همدان باعث شد تا پروژه پیاده‌راه‌سازی رینگ تاریخی همدان چندین ماه بر سر زبان‌ها باشد، هر چند هرازگاهی برخی واکنش‌ها از سوی مسئولان شهری همدان مانند زندانی کردن و فحاشی خبرنگاران و عکاسان همدانی برای جلوگیری از انتشار هر خبری و حتی عکس‌العمل‌هایی از سوی این مسئولان مبنی بر سنگفرش کردن کامل این محوطه برای ادامه‌دار بودن پروژه پیاده‌راه‌سازی؛ وضع حفاظت از این محوطه و آثار آن را با ابهام‌هایی مواجه می‌کرد. اما وارد شدن برخی مسئولان میراثی و همدانی در این اتفاق و حتی نامه‌ سرگشاده‌ای که برای درخواست حفاظت از این محوطه منتشر شد، باز هم سرنوشت این محوطه باستانی در میدان امام(ره) همدان را تغییر داد.
حسین زندی، فعال میراث‌فرهنگی همدان با اشاره به اتفاقاتی که از زمان کشف آثار تاریخی در این میدان رخ داده است، می‌گوید: «اگرچه اسفند ‌سال گذشته شهرداری اعلام کرد به‌زودی این طرح ایجاد سایت موزه در میدان مرکزی اجرایی می‌شود، اما با فروکش کردن اعتراض‌ها و اعتماد به وعده‌ها، اکنون دور آن محوطه ۵۰۰متری که براساس صحبت‌ها قرار است سایت موزه شود، فنس‌کشی و نرده‌کشی شده است. علاوه بر این بعد از پوشاندن محوطه، اکنون آن را از زباله پُر کرده‌اند. یعنی آن محوطه‌ تاریخی امروز به انباری شهرداری منطقه یک همدان تبدیل شده است.»
زندی با اشاره به پیشنهادی که دو نفر از طراحان و گرافیست‌های مطرح کشور یعنی «قباد شیوا» و «محمدحسین حلیمی» برای این میدان تاریخی داده بودند، می‌گوید: «براساس آن طرح‌ها، کمترین آسیب به محوطه وارد می‌شد و از نظر بصری و منظری به زیباتر شدن میدان کمک می‌کرد حتی طبق آن صحبت‌ها چیزی حدود ۵۰۰ متر شیشه در میدان استفاده می‌شد. درواقع باید براساس تجربه‌های غرب، یک سازه استاندارد شیشه‌ای درست شود که علاوه بر داشتن منظری زیبا، نمادهای هگمتانه داشته باشد و در عین حال آسیب کمتری به محوطه وارد کند اما در طرح کنونی بخشی از سایت موزه به پله و سازه‌ای تبدیل می‌شود که ‌درصد کمی از آثار قرار گرفته در زیرزمین را می‌توان دید.»
این فعال میراث فرهنگی همدان با تأکید بر این‌که سازمان میراث فرهنگی طرح کنونی برای میدان امام(ره) همدان را تأیید کرده است، ادامه می‌دهد: «وقتی محوطه‌ای را به‌عنوان یک سایت تاریخی عنوان و شناسایی می‌کنید، باید از آن نگهداری شود اما متاسفانه به نظر می‌رسد شهرداری درایت و نگاه مثبتی به میراث فرهنگی ندارد و با جاهای دیگر آن را اشتباه گرفته‌. درواقع مدیریت شهری همدان با پروژه‌های عمرانی خود، این محوطه را اشتباه گرفته و اکنون به انباری از تجهیزات عمرانی مانند داربست، بیل و کلنگ و مواد لاستیکی و غیره تبدیل شده است.»
این فعال میراث فرهنگی مسأله اصلی در این سایت به‌عنوان یک محوطه تاریخی را حفاظت از آن می‌داند نه تبدیل آن به یک «زباله‌دانی.»
طرح میدان امام
 مورد تصویب شورای فنی است
علی مالمیر، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان اما در ابتدای صحبت‌هایش، نخست بر این‌نکته تأکید می‌کند که بخش مرکزی میدان امام همدان به انبار تبدیل نشده و ادامه می‌دهد: «هیچ طرحی نیز جایگزین طرحِ تأییدی میراث فرهنگی نشده است. طرح قابل اجرا در میدان امام همدان توسط شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مصوب شده است و قطعا همان اجرایی می‌شود.»
به گفته او طرح ۳۰ فروردین امسال به شهرداری همدان ارجاع و در آن شرایط موزه‌ای از نظر فنی کاملا رعایت شده است، به گونه‌ای که در نخستین جلسه  برگزار شده برای بررسی طرح آن مصوب شد و در همان چهارچوب نیز اجرایی می‌شود و میراث فرهنگی همدان آن را نظارت می‌کند.
او همچنین به مرمت اشیای به دست آمده و تابوت‌ها از این میدان تاریخی اشاره کرده و می‌گوید: «بعد از پایان کار مرمت، آثار در همان محل کشف شده به نمایش در خواهند آمد.»

 


تعداد بازدید :  227