شماره ۱۴۰۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار جهان

برنامه جهانی غذا
هیچ نشانه‌ای از قحطی در کره‌شمالی همانند دهه 90 نیست
ایسنا| دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا به کره‌شمالی سفر کرده و بر نحوه توزیع مواد غذایی بین زنان و کودکان گرسنه نظارت داشته است که تازه‌ترین نشانه از خروج این کشور از انزوای بین‌المللی محسوب می‌شود. این سفر شامل بازدیدهایی از پروژه‌هایی با بودجه و سرمایه سازمان برنامه جهانی غذا بود. دیوید بیسلی گفت: «در حالی ‌که کره‌شمالی در تلاش است تا استانداردهای مربوط به تغذیه را رعایت کند، گرسنگی و قحطی در حال حاضر در این کشور به اندازه دهه ۱۹۹۰ میلادی بالا نیست.» وی افزود: «من هیچ نشانه‌ای از قحطی در کره‌شمالی همانند شرایط دهه ۱۹۹۰ مشاهده نکردم و این خبر خوبی است اما شکی وجود ندارد که مسأله گرسنگی و سوءتغذیه در این کشور وجود دارد.» براساس آمار برنامه جهانی غذا، بیش از ۷۰‌درصد از جمعیت ۲۵‌میلیون نفری کره‌شمالی در ناامنی غذایی به سر می‌برند.

انتقاد مک‌کین از پوتین و ترامپ
 در کتاب جدیدش
ایسنا| در گزیده‌ای از کتاب جان مک‌کین که در وال استریت ژورنال به چاپ رسید، این سناتور جمهوریخواه به تشریح نگرانی‌هایش درباره ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ پرداخت. جان مک‌کین، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح سنای آمریکا در کتاب جدیدش از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به‌عنوان «مردی اهریمنی که نیات شیطانی دارد» یاد کرد. او همچنین نارضایتی خودش را از مدیریت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در برخورد با رهبر روسیه اعلام کرد. به گفته او «ستایش» ترامپ از پوتین عامل ناکامی مجازات‌شدن روسیه بابت مداخله در انتخابات ‌سال ۲۰۱۶ بود. انتظار می‌رود کتاب مک‌کین تحت عنوان «موج ناآرام: اوقات خوب، علل واقعی، مبارزه‌های بزرگ و سایر تقدیرها» ۲۲ مه عرضه شود.

استقبال آمریکا و کره‌جنوبی
 از انهدام سایت اتمی کره‌شمالی
ایسنا| همزمان با برنامه‌ریزی کره‌شمالی برای نابودکردن سایت آزمایش اتمی خود در حضور خبرنگاران، آمریکا و کره‌جنوبی از این مسأله استقبال کرد و آن را اقدامی خیرخواهانه و خوشایند دانست. کره‌شمالی از کارشناسان امنیتی و رسانه‌های بین‌المللی دعوت کرده که در مراسمی سه روزه شاهد تخریب محل آزمایش‌های هسته‌ای این کشور باشند. این مراسم کمتر از دو هفته دیگر در ۲۳ ماه مه (دوم خرداد) آغاز می‌شود. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی پیشتر برنامه‌های خود را برای از میان برداشتن و تعطیلی سایت آزمایش اتمی در جریان نشستش با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در ماه گذشته میلادی اعلام کرده و گفته بود که تا پایان مه این کار را انجام خواهد داد. وزارت خارجه کره‌شمالی اعلام کرد: خبرنگارانی از آمریکا، کره‌ جنوبی، چین، روسیه و انگلیس دعوت خواهند شد تا شاهد این اقدام باشند. همزمان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی از کره‌شمالی بابت این اقدام قدردانی کرد و آن را اقدامی خیرخواهانه و هوشمندانه دانست. دولت کره‌جنوبی نیز از برنامه پیونگ‌یانگ در انهدام سایت آزمایش اتمی استقبال کرد.

تبانی دستیار سابق ترامپ با روس‌ها برای خروج از تحریم
ایسنا| یک دستیار سابق کمپین ترامپ و تیم انتقالی دولت آمریکا به یک شرکت روسی که تحت مالکیت یک میلیاردر تحریم‌شده است، کمک می‌کند تا تحریم‌ها علیه این شرکت لغو شود. برایان لانزا، دستیار سابق کمپین ترامپ و تیم انتقالی دولت آمریکا به نفع وزیر انرژی سابق انگلیس، رئیس شرکت ای‌ان+گروپ، یک شرکت فعال در حوزه انرژی و آلومینیوم که تحت کنترل اولگ دریپاسکا، میلیاردر روس است، لابی کرده است. دریپاسکا از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است و جزو ۱۳ تبعه روس است که هدف تحریم‌های آمریکا در ماه آوریل قرار گرفت. دریپاسکا اکنون اکثر سهام‌های ای‌ان+گروپ را دارد اما به گزارش سی‌ان‌ان، برایان لانزا در حال لابی‌کردن به نفع این شرکت است و می‌خواهد مالکیت دریپاسکا را تا حدی کاهش دهد که از تحریم‌های آمریکا خارج شود.

پیام ایوانکا ترامپ به مناسبت افتتاح سفارت آمریکا در قدس اشغالی
ایسنا| ایوانکا ترامپ، دختر رئیس‌جمهوری آمریکا از این‌که روز دوشنبه برای شرکت در مراسم افتتاح سفارت کشورش در قدس دوباره به این شهر خواهد رفت، بشدت ابراز خرسندی کرد. ایوانکا با انتشار عکسی از خود در اینستاگرام که در مقابل دیوار ندبه ایستاده، نوشت که با خوشحالی بسیار دوباره به قدس سفر می‌کنم، مفتخرم در جمع اعضای هیأتی به نمایندگی از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و دولت او و مردم کشورم در این مراسم بزرگ به مناسبت «سالگرد تأسیس اسراییل» (اشغال فلسطین) و افتتاح سفارت جدیدمان در قدس حضور می‌یابم.


تعداد بازدید :  295