شماره ۱۴۰۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

روحانی:
برجام در صورت تضمین منافع ایران باقی می‌ماند
رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است، گفت: اگر پنج کشور طرف برجام به تعهدات خود عمل کنند، این توافق باقی می‌ماند.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی صبح دیروز در کنفرانس خبری مشترک خود با رئیس‌جمهوری سریلانکا با اشاره به این‌که اساس سیاست خارجی ایران بر مبنای اخلاق، اعتماد و توجه به مقررات بین‌المللی است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر توافقی که آن را امضا کرده کاملا به تعهدات خود پایبند بوده، با این وجود شاهدیم که آمریکا از برجام خارج شده و این به معنای زیرپا گذاشتن اخلاق، سیاست، دیپلماسی و مقررات بین‌المللی است. وی در ادامه افزود: در صورتی که پنج کشور دیگر عضو برجام به تعهدات خود عمل کنند و به ایران تضمین دهند که منافع ایران با ادامه برجام تضمین می‌شود، این توافق باقی می‌ماند.

وزیر خارجه آلمان:
محافظت از شرکت‌ها در برابر تحریم‌های آمریکا دشوار است
وزیرامورخارجه آلمان گفت که این کشور خواهان کمک به شرکت‌هایی است که با ایران تجارت می‌کنند اما حمایت از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا کار دشواری خواهد بود. به گزارش رویترز، ‌هایکوماس وزیر امور خارجه آلمان گفت: برلین قصد دارد به شرکت‌هایی که به تجارت در ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ادامه می‌دهند، کمک کند اما محافظت از آنها در برابر تحریم‌های آمریکا ممکن است دشوار باشد.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه گذشته ضمن اعلام خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی گفت که تحریم‌های تهران را بازمی‌گرداند. آلمان، انگلیس و فرانسه پس از این تصمیم ترامپ اعلام کردند که به توافق هسته‌ای پایبند می‌مانند. وزیران امور خارجه این سه کشور اروپایی قرار است روز سه‌شنبه در بروکسل با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و راه‌های حفظ این توافق رایزنی کنند. هایکوماس در گفت‌وگو با روزنامه بیلد، تصریح کرد: از نظر من محافظت از شرکت‌ها در برابر خطرات ناشی از تحریم‌های آمریکا یک راه‌حل ساده نخواهد داشت. گفت‌وگوها با اروپایی‌ها، ایران و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای درباره این است که چگونه می‌توان با تجارت با ایران ادامه داد. وی افزود: اروپایی‌ها می‌خواهند اطمینان یابند که ایران کماکان به قوانین و محدودیت‌های توافق هسته‌ای پایبند خواهد ماند. وزیرامورخارجه آلمان همچنین تصریح کرد: ایران آماده گفت‌وگو است. واضح است که باید یکسری تدابیر اقتصادی اتخاذ شود اما این کار پس از تصمیم اخیر آمریکا ساده نخواهد بود. وی در ادامه این گفت‌وگو موضع آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و دیگر رهبران اروپایی را تکرار کرد، مبنی بر این‌که ایران باید با یک توافق گسترده‌تر که شامل موضوعات مربوط به نقش ایران در منطقه می‌شود، موافقت کند.

گفت‌وگوی مکرون و ترامپ
 درباره خروج آمریکا از برجام
رئیس جمهوری فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود نسبت به تأثیر خروج واشنگتن از برجام روی وضع خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، دفتر امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که وی در یک تماس تلفنی با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره خروج وی از توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کرده است. مکرون که مخالف خروج آمریکا از این توافق است، در این گفت‌وگو تأکید کرده که نسبت به تأثیر این اقدام بر تنش‌های منطقه خاورمیانه بسیار نگران است. دو طرف همچنین در این تماس تلفنی درباره مسائل تجاری رایزنی کرده‌اند. دولت‌های اروپایی‌ در تلاش‌اند تا میلیون‌ها دلاری که از تجارت با ایران در نتیجه اجرای توافق هسته‌ای به دست می‌آورند را حفظ کنند.
رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه گذشته پس از مدت‌ها تهدید به کنار گذاشتن توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، خروج از این توافق را اعلام کرد و گفت که تحریم‌های ایران را بازمی‌گرداند. این تصمیم ترامپ با مخالفت و انتقاد بسیاری از کشورها، به‌ویژه دیگر طرف‌های توافق مواجه شد. انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز تاسف نسبت به این تصمیم آمریکا بر ادامه پایبندی خود به توافق تأکید کردند. روسیه و چین نیز بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای علی‌رغم خروج آمریکا
تأکید کرده‌اند.

وزیر خارجه چین خطاب به ظریف:
باید از منافع مشروع خود
در مقابل دیگران دفاع کنیم
وزیر خارجه چین در دیدار با وزیر خارجه ایران گفت: مطمئن هستم سفر جناب‌عالی برای دفاع از حقوق ملت ایران و صلح و ثبات منطقه مهم است. وانگ یی وزیر خارجه چین که به تازگی به شورای دولتی چین راه پیدا کرده است در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: این‌که چین را به‌عنوان نخستین مقصد سفر خود انتخاب کردید خرسندم. چین به همراه دیگر کشورها می‌تواند آشنایی بیشتری با نظرات ایران پیدا کند.


تعداد بازدید :  302