شماره ۱۴۰۴ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز سیاست

بار ناامیدی مردم  در شرایط کنونی
 تنها به دوش دولت نیست
اعتمادآنلاین نوشت: علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره وضع دولت و عملکرد گروه‌ها و جناح‌های سیاسی گفت: در حال حاضر هر اتفاقی که در کشور روی دهد، از ناامیدشدن مردم گرفته تا بقیه مباحث بار آن تنها به دوش دولت نیست. الان هر اتفاقی در کشور بیفتد و مخصوصا اگر با مردم مانند گذشته برخورد شود و مورد بی‌اعتنایی قرار گیرند و برای جلب اعتماد آنها تلاشی نشود، همه حاکمیت زیان می‌بیند و به خطر می‌افتد. او با تأکید به این موضوع که در حال حاضر کشور درگیر تعدادی ابرچالش است، عنوان کرد: ‌برای حل ابرچالش‌هایی که الان وجود دارد و خروج از این وضع که مستلزم همکاری همه قوا و کل حاکمیت است، باید چاره‌ای اندیشه شود تا کشور را در مقابل تهدیدهای خارجی ایمن کند. صوفی با اشاره به کاستی‌ها و کم‌کاری‌هایی که در دولت روحانی در این دوره وجود داشته، گفت: در شرایط فعلی وجه همت همه باید این باشد که با انسجام از کشور حمایت کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که شاید قبل از این مطالبات ریز و درشت از دولت وجود داشته و انتقاداتی هم به دولت وارد بوده است، افزود: خود دولت و آقای روحانی هم به‌عنوان رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌های مختلف از برخی ناکارآمدی‌ها در دولت صحبت کرده است، اما الان شرایط کاملا تغییر کرده است.
نگرانی اصلی
 کاهش میزان مشارکت است
انتخاب نوشت: یک عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات درباره تأثیر خروج آمریکا از برجام بر دو انتخابات آتی کشور می‌گوید: اگر جامعه مانند اردیبهشت ۹۶ شور رأی داشته باشد، تردید ندارم که مردم با همان رویکرد اصلاح‌طلبی همراهی خواهند کرد؛ نگرانی اصلی این است که میزان مشارکت کاهش یابد. عبدالله ناصری در پاسخ به این سوال که در صورت تداوم عملکرد فعلی دولت دوازدهم، آیا امکان رویگردانی مردم از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان و روی آوردن به گزینه‌ای مانند احمدی‌نژاد در انتخابات 1400 وجود دارد یا خیر، گفت: اگر ارزیابی جامعه مدنی از عملکرد دولت روحانی مثبت نباشد، آنچه جای نگرانی دارد، میزان مشارکت مردم است؛ وگرنه معتقدم مردم هر چقدر هم دلخور باشند، با توجه به عملکرد 8 ساله دولت آقای احمدی‌نژاد و مجالس همسو با او، به هیچ‌وجه، گذشته قوه مجریه و حتی قوه مقننه از مجلس هفتم تا نهم را تکرار نخواهند کرد.
راهی برای وفاق ملی
 پیدا کنیم
ایلنا نوشت: یک استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره خروج آمریکا از برجام گفت: علی‌رغم این همیشه قراردادهای بین‌المللی برای قدرت‌های بزرگ منفعت بیشتری دارد که آمریکا از برجام خارج شده که این می‌تواند به اعتبارش ضربه بزند. داوود فیرحی درباره خروج آمریکا از برجام و سخنان رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت: این مسأله را از دو جهت می‌توان بررسی کرد؛ نخست این‌که آیا جهان به توافق‌هایی که آمریکا امضا کرده است، اعتماد می‌کند؟ این رفتار برای یک ابرقدرت معضل است، یادمان باشد در قراردادهای بین‌المللی همیشه نفع قدرت‌های بزرگ بیشتر است و علنی‌شدن این بدقولی علی‌رغم نفع، قطعا اعتبارشان را در جامعه جهانی دچار مشکل می‌کند. فیرحی خاطرنشان کرد: حدود 30‌ سال است که تاریخ ایران را مطالعه می‌کنم معتقدم هم درد و هم درمان ما در داخل است. سیاست خارجی برای ما نمی‌تواند بحران غیر قابل حل و دور از تصور ایجاد کند. وی تأکید کرد: اگر بتوانیم دولت را در ایران اصلاح کنیم و یک راه برای وفاق ملی پیدا کنیم که حاکمیت مردم راحت شکل پیدا کند تا اعتماد بیشتری به وجود آید،‌ مطمئن باشید سیاست خارجی برای ما دست و پا گیر نخواهد بود. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: برای اینکه راه حل بحران‌ها را پیدا کنیم باید به جامعه و نخبگان اعتماد داشته باشیم نباید دنبال تسویه حساب باشیم این امر می‌تواند یک فرصت طلایی برای ما باشد. وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید در هر سختی یک آسانی وجود دارد، این امکان وجود دارد در شرایط بحرانی هم یک راه حل خوب پیدا شود. این استاد علوم سیاسی در خصوص اینکه چه میزان ضرورت دارد اصلاح اقتصادی از خود مسئولان شروع شود، گفت: ما همیشه روی اشخاص تکیه می‌کنیم شاید من و شما هم در این جایگاه قرار بگیریم فساد انجام دهیم. واقعیت این است که ما به اصلاح نهادی نیاز داریم. مانند اصلاح قانون انتخابات،‌ آزادی رسانه، نظارت‌ها؛‌ می‌دانید که آزادی رسانه‌ها یک ابزار برای شفافیت است که می‌تواند کمک شایانی به ما کند.


تعداد بازدید :  315