شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
امام‌جمعه مشهد و نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت‌ و ‌درمان مجلس درباره هلال‌احمر می‌گویند
هلال احمرمستقل از جریان‌های سیاسی

شهروند|  هلال‌احمری‌های خراسان رضوی مثل هم‌قطاران‌شان در دیگر استان‌ها روزهای شلوغی را سپری کردند. آنها به مناسبت گرامیداشت هفته هلال برنامه‌های مختلفی داشتند. نمونه آن، برپایی جشن بزرگداشت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با حضور نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و همین‌طور دیدار با امام جمعه مشهد بود. در ادامه نگاهی به این برنامه‌ها انداخته‌ایم.
نقش سازنده هلال بین تمام مردم دنیا
جشن بزرگداشت روز جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر با حضور نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی و جمعی از اعضای جوانان و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد. دکتر محمدحسین قربانی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و دبیر فراکسیون هلال‌احمر و امدادونجات مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت هفته هلال‌احمر که به همت کانون دانشجویی هلال‌احمر در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شعار هلال‌احمر زدودن آلام تمام نیازمندان جامعه است و هلال‌احمر تنها سازمان و ارگان امدادی است که جریان و حزب سیاسی نمی‌شناسد و این افتخار نصیب جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی شده است که به‌عنوان پرچم‌دار حمایت از نیازمندان و زدودن آلام نیازمندان در تمام دنیا گام بردارد. وی افزود: جمعیت هلال‌احمر در 15 کشور دنیا برای رفع نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی نیازمندان گام برمی‌دارد و در فقیرترین کشورهای دنیا، هلال‌احمر نقش سازنده‌ای را بین تمام مردم دنیا ایفا کرده است.
اقدامات مجلس برای توسعه هلال‌احمر
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: در مجلس شورای اسلامی، فراکسیونی به‌عنوان فراکسیون هلال‌احمر تشکیل دادیم که قوی‌ترین و پرجمعیت‌ترین فراکسیون در مجلس شورای اسلامی است و بالغ بر 147نماینده مجلس شورای اسلامی عضو فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی هستند. دکتر قربانی درباره اقدامات مجلس برای پیشرفت و توسعه هلال‌احمر گفت: در برنامه ششم توسعه یکی از بحث‌هایی که به‌طور جدی مورد توجه قرار گرفت، 42‌درصد از حق ثبتی بود که در اساسنامه برای هلال‌احمر ثبت و ذکر شده بود و این 42‌درصد که بالغ‌بر ‌هزار و 200میلیاردتومان بود با تلاش‌های فراکسیون به هلال‌احمر اختصاص یافت. وی متذکر شد: در حوزه مالیات بر ارزش افزوده که در سال‌های گذشته نیم‌درصد بود، در بودجه 97 به یک‌درصد افزایش یافت و این حرکت از اقدامات بسیار ارزشمند مجلس شورای اسلامی بود. نایب‌رئیس فراکسیون هلال‌احمر مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تمام تلاش مجلس این است که در جذب نیروهای داوطلب هلال‌احمر گام بردارد. در همین زمینه مجلس با همکاری دولت در نظر دارد بستری فراهم کند تا هلال‌احمر این اختیار را داشته باشد که در زمینه جذب داوطلبان گام‌های اساسی بردارد.
تلاش برای برقراری صلح بین ملت‌ها
دکتر سید مجتبی احمدی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان رضوی در این مراسم اظهار کرد: استفاده از ظرفیت جوانان در فعالیت‌های فرهنگی، عام‌المنفعه و بشردوستانه از وظایف جمعیت هلال‌احمر در قانون اساسنامه جمعیت است که در مجلس شورای اسلامی تبیین شده است. وی افزود: در ماده 2 اساسنامه هدف تشکیل هلال‌احمر، تسهیل آلام بشری و حمایت از سلامت انسان‌ها و تلاش برای برقراری صلح، دوستی و تفاهم پایدار بین ملت‌ها عنوان شده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی بیان کرد: تلاش ما این است که با ایجاد کانون‌ها در قسمت‌های مختلف هم در مراکز آموزشی، دانش‌آموزی، طلاب، جوانان آزاد و تمام افرادی که می‌توانند در کنار جمعیت هلال‌احمر باشند، برای برقراری صلح و دوستی میان ملت‌ها و حمایت از سلامت انسان‌ها گام برداریم و به تاب‌آوری مردم در مقابل حوادث کمک کنیم. دکتر احمدی گفت: در ماده 77 قانون برنامه ششم مجلس شورای اسلامی وظیفه هلال‌احمر را گسترش سرمایه اجتماعی و افزایش تاب‌آوری جوامع محلی با رویکرد پیشگیری از حوادث و سوانح و آمادگی در بحران‌ها ذکر کرده است و در وظایف ما است که در ارتباط با مردم به تاب‌آوری جامعه کمک کنیم.

امام‌جمعه مشهد: هلال‌احمر نباید به جریانی سیاسی وابسته باشد

 امام جمعه مشهد گفت: هلال‌احمر نباید به جناح و جریانی سیاسی وابسته بوده و به انجام وظایف خود بپردازد. آیت‌الله سیدعلم الهدی در دیدار با مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان‌رضوی که در دفتر امام جمعه مشهد برگزار شد، اظهارکرد: نهادی مانند هلال‌احمر دو خاصیت دارد، اول امدادگری و دوم امداد پروری بوده و این نهاد نباید بر جناح و جریانی وابسته شود. وی تأکید کرد: همه اقدامات هلال‌احمر چه امدادگری و چه امدادپروری باید دور از همه جناح‌ها و جریان‌ها صورت گیرد.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: نمونه فعالیت‌های انساندوستانه هلال‌احمر در واقعه زلزله کرمانشاه مشهود است، زیرا همان‌گونه که شما به شیعیان خدمت‌رسانی کردید به برادران و خواهران اهل تسنن ما هم خدمت‌رسانی شد. علم‌الهدی بیان کرد: جریان فرهنگی باید در هلال‌احمر به وجود آید تا انجام کار فرهنگی از خود بدنه باشد، نه اجرای یک‌سری برنامه‌های روتین که از بالا دیکته شده باشد.
امام جمعه مشهد تاکید کرد: باید کار فرهنگی خودجوش و از دل خود بدنه نهاد یا تشکل باشد و برنامه‌های فرهنگی برای هلال‌احمر بسیار ضروری است، چون عمده نیروی شما جوان هستند. عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: باید نفوذ جریان‌های فرهنگی به‌گونه‌ای باشد که کار فرهنگی از دل نیروهای هلال‌احمر بجوشد و کار پژوهشی نیز لازم است، تا موضوعات موردنظر این نهاد در حوزه‌های مختلف بررسی شده و مورد پژوهش قرار گیرد.


تعداد بازدید :  262