شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
مرور اتفاقات مهمترین تورنمنت فوتبال جهان(16)
ظهور زیدان و گام تاریخی ایران

شهروند|  شانزدهمین دوره جام‌جهانی فوتبال از 10 ژوئن 1998 (20خردادماه‌‌ سال 1377) به میزبانی کشور فرانسه و با حضور 32تیم برگزار شد.
جام شانزدهم با قوانین جدید
تغییر عمده جام‌جهانی 1998 نسبت به دوره‌های قبلی اضافه‌شدن 8 تیم به این مسابقات بود. برای نخستین‌بار فیفا تصمیم گرفت جام‌جهانی را با حضور 32 تیم در 8 گروه 4 تیمی برگزار کند که از هر گروه 2 تیم برتر به دور حذفی راه پیدا می‌کردند. یکی دیگر از اتفاقاتی که برای تماشاگران فوتبال در جام شانزدهم تازگی داشت، قانون گل طلایی بود. درصورتی که 2 تیم در دور حذفی به تساوی می‌رسیدند و بازی به وقت اضافی می‌رفت، هر تیمی نخستین گل را به ثمر می‌رساند، برنده بازی می‌شد. از سوی دیگر، اعلام وقت‌های تلف‌شده از سوی داور چهارم بازی هم جزو قوانین جدید این دوره از بازی‌ها بود.
اتفاقات تاریخی برای ایران
تیم‌ملی فوتبال ایران بعد از 20‌سال دوری از جام‌جهانی توانست برای دومین‌بار جواز حضور در این رویداد بزرگ را کسب کند. شاگردان ایویچ بعد از شکست‌دادن استرالیا در مرحله پلی‌آف در یک بازی تاریخی به فرانسه سفر کردند تا با تیم‌های یوگسلاوی، آمریکا و آلمان روبه‌رو شوند.

نخستین مسابقه که در غیاب عابدزاده برای ایران سخت گذشت، درنهایت با برتری یوگسلاوی روی تک‌گل سینیشا میهایلوویچ همراه شد. نسل طلایی فوتبال ایران که بازیکنان بزرگی همچون علی دایی، کریم باقری، خداداد عزیزی و... را در خود جای داده بود، در یکی از حساس‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال کشورمان به مصاف آمریکا رفتند. این مسابقه که به دلیل رابطه سیاسی بین 2 کشور از شرایط خاصی برخوردار بود، درنهایت با 2 گل استیلی و مهدوی‌کیا در برابر یک گل بازیکنان آمریکایی به سود ایران به پایان رسید. در سومین بازی هم درحالی ‌که ایران شانس صعود داشت، مقابل آلمان در شهر مون‌پلیه 2 بر صفر با گل‌های بیرهوف و کلینزمان شکست خورد تا با 3 امتیاز به خانه برگردد.
شگفتی‌سازی کرواسی با بلاژویچ
جامائیکا، کرواسی، ژاپن و آفریقای جنوبی 4تیمی بودند که برای نخستین‌بار جواز حضور در جام‌جهانی را گرفتند. شاید کسی باورش نمی‌شد یکی از همین 4تیم به‌عنوان شگفتی‌ساز این دوره به مرحله نیمه‌نهایی برسد. کرواسی با هدایت میروسلاو بلاژویچ و دستیاری برانکو ایوانکوویچ در نخستین تجربه خود به جمع 4تیم برتر جهان رسید. آنها در یک‌چهارم نهایی آلمان را 3بر صفر شکست دادند تا نگاه همگان را به خود جلب کنند. با این‌که در نیمه‌نهایی جام شانزدهم هم کروات‌ها از میزبان پیش افتادند اما درنهایت از فرانسه ترمز آنها را کشید؛ اگرچه این پایان کار کرواسی نبود و آنها در رده‌بندی هم هلند را شکست داده و به‌عنوان سومی به جام‌جهانی رسیدند.

قهرمانی خروس‌ها و ظهور زیدان
فرانسه که برای دومین‌بار میزبانی جام‌جهانی را تجربه می‌کرد، تابه‌حال نتوانسته بود به‌عنوان قهرمانی این رویداد بزرگ برسد. آنها در فینال هم پرافتخارترین تیم جهان یعنی برزیل را در پیش داشتند که ستارگان بزرگی همچون رونالدو، ریوالدو و روبرتو کارلوس را در ترکیب خود جای داده بود. خروس‌ها که عزم خود را برای بالابردن جام قهرمانی در خانه جزم کرده بودند، با 2ضربه سر زیدان از حریفشان پیش افتادند. با این‌که مارسل دزایی هم از زمین اخراج شده بود، امانوئل پتی در نیمه دوم گل سوم را وارد دروازه برزیل کرد تا سلسائو با تحمل یک شکست سنگین دستش از جام کوتاه بماند. این نخستین قهرمانی فرانسه در تاریخ جام‌جهانی بود که با درخشش پدیده‌ای به نام زین‌الدین زیدان به دست آمد. داود شوگر از کرواسی به‌عنوان آقای گل این دوره از مسابقات معرفی شد اما بدون‌ شک زیدان با درخشش خود نقش کلیدی در قهرمانی فرانسه ایفا کرد.

 


تعداد بازدید :  333