شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
گمانه‌زنی درباره بازیکنانی که نام‌شان از لیست نهایی جام‌جهانی خط می‌خورد
این 12 بازیکن به روسیه نمی‌روند!
شهروند| بعدازظهر روز یکشنبه،‌ لیست 35نفره تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی در شرایطی رسما از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد که کارلوس کی‌روش تنها می‌تواند 23 بازیکن را به روسیه ببرد. به این ترتیب مرد پرتغالی به‌زودی چالشی بسیار بزرگ برای خط زدن 12 بازیکن را در پیش خواهد داشت. اما این نفرات چه کسانی هستند؟ بررسی لیست 35نفره کی‌روش می‌تواند ما را تا حدودی با گمانه‌زنی به جواب این سوال برساند.

  یک دروازه‌بان خط می‌خورد!
علیرضا بیرانوند،‌ سیدحسین حسینی،‌ رشید مظاهری و امیر عابدزاده چهار دروازه‌بانی هستند که نام‌شان در فهرست 35 نفره به چشم می‌خورد. از آن‌جایی که معمولا تیم‌های حاضر در جام‌جهانی سه دروازه‌بان را به این تورنمنت می‌برند و در جام‌جهانی برزیل هم کی‌روش سه دروازه‌بان را در لیست اصلی قرار داد، به این ترتیب یکی از 12 نفر اصلی که خط خواهد خورد دروازه‌بان خواهد بود. اگر هیچ‌کدام از آنها مصدوم نشود،‌ انتخاب از بین نفراتی چون حسینی، بیرانوند،‌ مظاهری و عابدزاده سخت خواهد بود. از آن‌جایی که بیرانوند در سال‌های اخیر مرد شماره یک دروازه تیم‌ملی بوده،‌ قطعا او در جام‌جهانی حضور خواهد داشت و به این ترتیب از بین سه دروازه‌بان دیگر یکی خط خواهد خورد. نکته قابل تامل این‌جاست که اکثر کارشناسان بر این عقیده هستند تیم‌ملی برای جام‌جهانی دروازه‌بان شش‌دانگی ندارد و همین مسأله در بازی برابر اسپانیا،‌ پرتغال و مراکش ممکن است به ضرر ما تمام شود.
   بحران خط دفاعی؛ حضور 6 مدافع در روسیه
تیم ملی هرچقدر در جام‌جهانی برزیل سازمان دفاعی مستحکم و خوبی در دو بازی نخست داشت‌، با توجه به بالا رفتن سن جلال حسینی و پژمان منتظری مرد پرتغالی برای انتخاب مدافعان اصلی دغدغه‌های زیادی دارد. او به همین خاطر برای اردوی مرحله آخر 13مدافع را دعوت کرده است. رامین رضاییان،‌ وریا غفوری،‌ سیدجلال حسینی‌، مرتضی پورعلی گنجی،‌ پژمان منتظری و میلاد محمدی 6مدافعی هستند که تقریبا با توجه به عملکرد و تجربه‌ای که داشته‌اند حضورشان در روسیه قطعی به‌نظر می‌رسد. محمد خانزاده هم از آن‌جایی که مدافع مورد علاقه کی‌روش بوده و در جام‌جهانی قبلی و جام ملت‌های آسیا هم با تصمیم سرمربی همراه تیم‌ملی بود، احتمالا هفتمین مدافع حاضر در جام‌جهانی خواهد بود. استیون بیت‌آشور مدافع 31ساله‌ای که در جام‌جهانی قبلی نتوانست جایی در ترکیب تیم‌ملی داشته باشد، حالا باز هم بعد از چهار‌سال غیبت به یک‌باره سر از لیست کی‌روش درآورده است. به نظر می‌رسد وقتی بعد از چهار‌سال کی‌روش او را دعوت کرده، پس حتما برنامه‌ای برای استفاده از او در جام‌جهانی هم دارد. با این وجود، از بین بیت‌آشور، محمد انصاری،‌ سیدمجید حسینی‌، روزبه چشمی،‌ سعید آقایی و امید نورافکن شاید چهار تا پنج بازیکن خط بخورند!
   رفیعی،‌ عبدالله‌زاده و قلی‌زاده روی لبه تیغ
با بررسی اسامی بازیکنان خط میانی دعوت شده باز هم به چند گزینه برای خط خوردن می‌رسیم. در چنین شرایطی حضور چند بازیکن هم در این خط در روسیه قطعی است. از بین 12 بازیکن خط میانی حضور مستمر‌ سعید عزت‌‌اللهی،‌ مسعود شجاعی،‌ سامان قدوس،‌ مهدی ترابی، امید ابراهیمی‌، احسان حاج‌صفی،‌ علی کریمی‌، وحید امیری و اشکان دژاگه در اردوهای تیم‌ملی و کار کردن زیر نظر کی‌روش به خوبی نشان می‌دهد که تقریبا حضور این نفرات در جام‌جهانی قطعی است، مگر این‌که یک نفر از آنها با مصدومیت جدی روبه‌رو شود. در این لیست نفراتی چون علی قلی‌زاده، روش رفیعی و احمد عبدالله‌زاده احتمال بیشتری برای خط خوردن‌شان وجود دارد. از آن‌جایی که در بازی اول تیم‌ملی مقابل مراکش سعید عزت‌اللهی محروم است،‌ کی‌روش نفرات بیشتری را به جام‌جهانی در خط میانی خواهد برد تا با کثرت نفرات در این پست بتواند به سازمان دفاعی تیم خود هم کمک کند.
  خط حمله آماده و قدرتمند؛‌ استرس برای کاوه و گوچی
خط حمله تیم‌ملی در جام‌جهانی 2018 روسیه متشکل از ملی‌پوشان لژیونر فوتبال کشور است که امید اول گلزنی ایران به حساب می‌آیند. نکته قابل تامل این‌جاست که حال فوتبالی اکثر این مهاجمان خوب خوب است و بعضی از آنها حتی قابلیت کمک‌کردن به خط میانی را هم دارند. کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش‌، سردار آزمون،‌ مهدی طارمی‌، رضا قوچان‌نژاد و کاوه رضایی نفرات مورد اعتماد کی‌روش هستند، ولی معلوم نیست که هر 6 نفر راهی جام‌جهانی می‌شوند یا این‌که دو نفر از آنها در لحظه آخر خط خواهند خورد. با توجه به عملکرد ملی‌پوشان اگر قرار باشد از بین این 6 نفر، دو نفر خط بخورند،‌ رضا قوچان‌نژاد و کاوه رضایی گزینه‌های محتمل‌تری نسبت به چهار مهاجم دیگر هستند. با این حال، باید منتظر ماند و دید در هفته‌های باقی‌مانده تا جام‌جهانی چه اتفاقاتی در اردوها و تمرینات تیم‌ملی رخ خواهد داد. بدون‌شک کی‌روش راه بسیار سختی برای خط زدن 12 بازیکن دارد.

بازیکنانی که با بدشانسی و بدسلیقگی از دید کی‌روش دور شدند
جامانده‌های بزرگ جام‌جهانی

شهروند|  معمولا هم هر لیستی که انتخاب و اعلام شود، همواره درباره آن حرف و حدیث‌ زیاد است و باز هم گفته می‌شود که جای بعضی بازیکنان در لیست خالی بوده است یا برخی‌ها حق‌شان نبوده که در لیست نهایی حضور داشته باشند. در چنین شرایطی وقتی کارلوس کی‌روش لیست 35 نفره نهایی جام‌جهانی را اعلام کرد، بسیاری از کارشناسان و هواداران فوتبال بر این عقیده بودند که جای چند بازیکن در لیست خالی است.
جای خالی آقای گل لیگ و کمال!
علی علیپور یکی از بهترین بازیکنان لیگ برتر هفدهم که با پرسپولیس به‌عنوان قهرمانی رسید و با 19 گل زده آقای گل هم شد، در این مدت فقط در یک اردوی کوتاه‌مدت تیم‌ملی شانس حضور داشت و پس از آن باز هم توانایی‌های او نادیده گرفته شد. علیپور برای حضور در تیم‌ملی رقیبان قدرتمندی چون طارمی‌، انصاری‌فرد،‌ آزمون، قوچان‌نژاد، جهانبخش و رضایی را داشت و کی‌روش درنهایت تصمیم گرفت خط حمله تیم‌ملی را فقط مهاجمان لژیونر تشکیل بدهند. در پرسپولیس البته کمال کامیابی‌نیا هم می‌توانست در جام‌جهانی حضور داشته باشد. او از بهترین‌ هافبک‌ دفاعی‌های فوتبال ایران در سه‌سال اخیر بوده که عملکردش از علی کریمی، بازیکن سپاهان هم به مراتب بهتر بود، اما قربانی سلیقه کی‌روش شد و نامش در لیست قرار نگرفت. صادق محرمی، مدافع راست پرسپولیس هم البته می‌توانست در جام‌جهانی باشد، اما در پست او دو بازیکن آماده و باتجربه‌تر مثل رضاییان و وریا غفوری حضور داشتند.
مصدومیت بدموقع داریوش
گفته می‌شود نام داریوش شجاعیان در فهرست 35 نفره کی‌روش برای حضور در جام‌جهانی وجود داشت، اما مصدومیت شدید بدموقع عملا باعث شد این ‌هافبک خلاق، جام‌جهانی را از دست بدهد. داریوش در بدترین زمان ممکن رباط صلیبی پاره کرد، ولی اگر هم مصدوم نمی‌شد و در لیست 35 نفره باقی می‌ماند، حتما نامش در بین گزینه‌های خط خوردن از تیم‌ملی قرار می‌گرفت.
حذف آقای شماره یک سابق!
علیرضا حقیقی که در جام‌جهانی 2014 روسیه و جام ملت‌های آسیا 2015 استرالیا دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی در مسابقات بود،‌ به خاطر انتخاب‌های بد در فوتبال اروپا و افت فاحش فرصت نفر اول ماندن را از دست داد. با این‌که خیلی‌ها تصور می‌کردند او حداقل در جام‌جهانی همراه تیم‌ملی به روسیه برود، کی‌روش با خط زدن او بزرگترین شگفتی را رقم زد.
تبریزی، قربانی لجباری قلعه‌نوعی و کی‌روش؟
مرتضی تبریزی این فصل درخشش قابل توجهی در ذوب‌آهن داشت و فوتبال خوب او مورد توجه سرمربی تیم‌ملی هم قرار گرفته بود، منتهی از این روی که امیر قلعه‌نوعی تصمیم گرفت بازیکنان ملی‌پوش خود را برای حضور در اردوهای یک‌روزه به تیم‌ملی ندهد،‌ کی‌روش تهدید خود را عملی کرد و روی نام او و محمدرضا حسینی قلم قرمز کشید تا به همین سادگی این دو ستاره شانس همراهی تیم‌ملی در روسیه را از دست بدهند.

نگاهی متفاوت به لیست 35 نفره تیم‌ملی فوتبال
11 بازیکن اصلی کی‌روش از حالا مشخص است!

جلال چراغپور/کارشناس فوتبال


1- معرفی لیست 35 نفره تیم‌ملی برای آماده‌سازی قبل از جام‌جهانی نشان می‌دهد که کی‌روش در بعضی پست‌ها دچار تردید شده است، شرایط طوری است که انگار او آرام آرام از گروه ایران در جام‌جهانی می‌ترسد. او اوایل ترسی نداشت اما الان مشخص است که خوف گروه کم‌کم او را برمی‌دارد. این را می‌شود از مصاحبه‌هایش هم متوجه شد، آن‌جا که می‌گوید گروه ما سخت است و بیم آن دارد که قبل از جام‌جهانی قراردادش را تمدید کنند.
2- لیست جدید تیم را که نگاه کردم، متوجه شدم در بعضی از پست‌ها و انتخاب‌ها کی‌روش نگاهی ویژه و مرموز دارد. انتخاب‌های انجام‌شده توسط کی‌روش همه چیز شمول نیست و می‌شود اینطور برداشت کرد که روابط زیرپوستی را هم رعایت کرده است. من نامی از بازیکنی نمی‌برم اما برخی بازیکنان هستند که 8‌ سال با کی‌روش کار می‌کنند و الان هم در لیست حضور دارند؛ به عبارت بهتر کی‌روش مجموعه‌ای از همه مسائل را در نظر گرفته و بازیکنانش را انتخاب کرده است.
3- اعتقاد من بر این است کی‌روش از مدت‌ها قبل ترکیب ثابتش را در ذهن خود پیدا کرده و هر وقت لازم باشد، این ترکیب را در زمین به اجرا می‌گذارد. از نظر من کی‌روش هم 11 بازیکن ثابت و هم تعویضی‌ها را با دقایق تعویض آنها در ذهنش آماده کرده است. دلیل این امر داشتن فرصت کافی است. او زمان لازم را داشته تا فاز به فاز جلو برود و از 30 بازیکنی که در اختیار دارد، بهترین استفاده را کند؛ به عبارت بهتر بازی ذهنی و آمادگی برای ترکیب ذهنی‌اش را به خوبی اجرا کرده است.
4- کی‌روش از هر پست برای خودش تعریف‌هایی دارد. در سیستم 4-2-3-1 که او بازی می‌کند، مثلا یک بازیکن «سه چپ» تعریف کرده، بازیکنی که وقتی تیم حریف ما را عقب می‌راند، بتواند با دفاع چپ یک زوج دو نفر برای خنثی‌کردن حمله حریف درست کند. این کار را 4‌ سال است وحید امیری به خوبی انجام می‌دهد؛ به عبارت بهتر امیری بازیکن سه چپ کی‌روش است. یا سرمربی تیم‌ملی از‌ هافبک‌های وسط خود یک نفر می‌خواهد که وظایفی مانند کاسیمیرو در رئال داشته باشد. کی‌روش عزت‌اللهی را انتخاب کرده و او را کاسیمیروی ایرانی می‌داند. به همین خاطر عزت‌اللهی چه تیم داشته باشد و چه نداشته باشد و در هر کشوری بازی کند،‌ هافبک وسط کی‌روش است. امید ابراهیمی خیلی خوب است اما در ذهن کی‌روش کاسیمیروی ایران نیست. به همین منوال من می‌توانم ذهن کی‌روش را در 11 پست اصلی پنبه‌زنی کنم.
5- سرمربی تیم‌ملی البته در چند پست دچار تزلزل شده است. به‌ عنوان مثال درباره سیدجلال حسینی مردد شده، این را ما نیز با چشم غیرمسلح خود می‌بینیم. طبیعی هم هست، عضلات برگشت‌کننده حسینی به دلیل بالارفتن سنش ضعیف شده و بازیکنی که به این حالت در می‌آید در برگشت‌ها خطا می‌کند و این موضوع در سطح جام‌جهانی خطرناک محسوب می‌شود. به ‌طور کلی کی‌روش همه چیز را درنظر گرفته تا مشکلی در لیست به وجود نیاید.
6- در پست دروازه‌بانی من فکر می‌کنم بیرانوند گزینه اول و آخر کی‌روش است. بیرانوند در بحث بازی با پا، با دست و والی نمره خیلی خوبی می‌گیرد و او را از بقیه جدا می‌کند. از این گذشته تیم‌ملی ایران معمولا روی توپ‌هایی که از کناره‌ها ارسال شده و به پایانه دفاع می‌رسد، چون دفاع کناری‌ها معمولا کوتاه قامت هستند، به گل تبدیل می‌شود. بیرانوند اما دروازه‌بانی است که با قامت بلند خود تونلی که توپ به پایانه دفاع می‌رسد را قطع می‌کند. در این شرایط هیچ دروازه‌بان ایرانی توانایی بیرانوند را ندارد. از این رو بیرانوند ایرادهایی هم دارد. او در تایمینگ خروج مشکل دارد و تمام خروج‌هایی که منجر به تایمینگ با سانتر فوروارد حریف شود را اشتباه می‌کند. از سوی دیگر او در بازی‌خوانی فوق‌العاده ضعیف است؛ در حالی ‌که مثلا مظاهری بازی‌خوانی خوبی دارد. با همه اینها بیرانوند می‌تواند در بازی‌هایی که مجبوریم از عقب دفاع کنیم، ضدحملات خوبی برای ایران بسازد و اساسا درون دروازه تیم‌ملی دست نخواهد خورد.


تعداد بازدید :  231