شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
میز سیاست

چرا اصولگرایان می‌گویند روحانی
به‌خاطر برجام نباید سرش را بلند کند؟
نامه‌نیوز نوشت: تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این‌که برخی اصولگرایان می‌گویند «حالا که آمریکا از برجام خارج شد، رئیس‌جمهوری نباید سر بلند کند»، حرف غلطی است. امروز نیاز داریم رئیس‌جمهوری گردنی افراشته در مقابل غرب داشته باشد. عباس سلیمی نمین در پاسخ به این سوال که آیا خروج آمریکا از برجام از محبوبیت اصلاح‌طلبان کاسته و دست بالا را به اصولگراها در انتخابات مجلس 98 و انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال 1400 خواهد داد؟ گفت: اصلا نباید از تصمیم ترامپ استفاده تبلیغاتی برای انتخابات آتی مجلس و ریاست‌جمهوری کرد، چون به تأثیرگذاری بیشتر اقدام آمریکایی‌ها کمک می‌کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: پس اصلا این بحث نباید مطرح شود. اگرچه برخی اصولگرایان که خیلی دقت نظر لازم را ندارند و تلاش می‌کنند از این قضیه استفاده کنند، بگویند «حالا که این اتفاق افتاد و آمریکا از برجام خارج شد، رئیس‌جمهوری نباید سر بلند کند»، درحالی‌که این حرف غلط است. امروز نیاز داریم رئیس‌جمهوری گردنی افراشته در مقابل غرب داشته باشد بنابراین نباید دعواهای سیاسی خودمان را به این موضوع گره بزنیم.
هشداری برای دولت، اصولگرایان
و اصلاح‌طلبان
ایسنا نوشت: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به هر دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا هشدار داد که باید نسبت به اعتراضات و انتقادات مردمی هوشیار باشند و در جهت رفع اشتباهات‌شان تلاش کنند. او در شرایط فعلی منتقد «بازار آزاد» است و به دولت نیز پیشنهاد می‌دهد، همان‌طور که با کنترل بازار ارز به این نتیجه رسیده است که بازار آزاد در حوزه ارز نتیجه‌بخش نیست، نسبت به تغییر در سایر حوزه‌های اقتصادی نیز اقدام کند.  غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: کشور را با این‌جور شرایط نمی‌توان اداره کرد. کشور را باید با قدرت و سعه صدر اداره و مشکلات را با مدیریت و قاطعیت برطرف کرد. این ارزی که در بازار مبادله می‌شود را به من نشان دهند که کجای دنیا چنین روشی استفاده می‌شود. اگر نشان دادند، من می‌گویم دومی‌اش ایران است. تمام ارزی که به دست می‌آید باید به صورت سیستمی به بانک‌ها منتقل و به صورت سیستمی از بانک‌ها به متقاضیان داده شود، چرا باید بازار آزاد ارز داشته باشیم؟ در کل دنیا بگردید؛ چنین وضعیتی در ترکیه، اروپا، آمریکا، چین، شرق آسیا، غرب آفریقا، جنوب آفریقا و هیچ کجای دنیا نیست. چه بساطی است که ما ایجاد کرده‌ایم؟ تازه می‌گوییم این ارزی که وجود دارد بخش کمی از ارز مورد نیاز کشور است. این بخش کوچک کل اقتصاد ما را تحت‌الشعاع خودش قرار داده است. مگر ارز نان و آب مردم است که هر کجا می‌رویم سخن از ارز است. در روستاها، در شهر، در دانشگاه، در بازار سخن از ارز است، چرا باید چنین باشد؟ این شرایط حکایت از ضعف شدید مدیریتی ما در بخش ارزی است.
مردم اگر ناامید شوند
از کل حاکمیت ناامید می‌شوند
اعتمادآنلاین نوشت: مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان این‌که «وضعیت کشور، وضع پایداری نیست»‌، گفت: ‌سال97، ‌سال سنگین و سختی برای جمهوری اسلامی چه از نظر منطقه‌ای و بین‌المللی و چه از نظر اقتصادی و مسائل داخلی خواهد بود، بنابراین عقل سیاسی اقتضا می‌کند به مسائلی که در دست ما است و می‌توان برای آن راه‌حل پیش‌بینی کرد، اعتنا و توجه شود.  درایتی یادآور شد: این‌که مردم تصور کنند وقتی حاکمیت به مشکلات برمی‌خورد، جهت‌گیری‌اش به سمت آنها می‌رود و همین که مشکلاتش کم می‌شود، مردم را فراموش می‌کند، باعث دلسردی آنها می‌شود. درایتی با بیان این هشدار که «تلاش برای ناامیدکردن مردم حاصلی جز عدم موفقیت در برابر چالش‌ها و مشکلات ندارد»، گفت: ناامید شدن مردم به نفع این جناح و آن جناح نیست. تصور نکنیم وقتی مردم ناامید شوند، فقط از یک جریان سیاسی ناامید می‌شوند. خیر این‌طور نیست؛ مردم اگر ناامید شوند از کل حاکمیت ناامید می‌شوند. در این شرایط زمینه‌ها برای فشارآوردن‌ها و تأثیر این فشارها بر جامعه افزایش می‌یابد.  این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر این‌که دولت در ایجاد امید در مردم نقش مهمی دارد»، گفت: «دولت آقای روحانی در دور دوم جهت‌گیری خاص مردم را در نظر نگرفت و از ابزار و امکاناتش در جهت شعارها و مطالبات مردم استفاده نکرد. درایتی با بیان این‌که دولت باید از کارگزارانی استفاده می‌کرد که برای برآورده کردن مطالبات مردم جدیت داشته باشند و هزینه بدهند، گفت: کابینه محافظه‌کار به درد تلاطم شدید داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای نمی‌خورد.
اقدامات خودسرانه در شرایط فعلی
سم مهلک است
اعتمادآنلاین نوشت: محمدرضا تابش، نماینده اردکان و نایب‌رئیس فراکسیون امید با انتقاد از اقدامات خودسرها در برخورد با فعالان مدنی گفت: خودسرها در قاموس حکومتداری فعلی ایران جایگاهی ندارند. یک‌زمانی رژیم شاه مستقر بود و یک عده می‌آمدند و نظم حکومتی را برهم می‌زدند، یک‌زمانی هم میان انقلابیون با لیبرال‌ها تعارض بود و یک عده در دفاع از انقلاب و ارزش‌هایش به اقداماتی دست می‌زدند که لیبرال‌ها را محکوم کنند. او در ادامه تاکید کرد: اما زمانی که دولت اسلامی مستقر است، قوای سه‌گانه حاکم هستند، شرایط تثبیت‌شده و جنگ، ترور و تنگناهایی وجود ندارد، حاکمیت تصمیم می‌گیرد و مجوزهای لازم را برای مراسم، میتینگ، کنسرت و تجمع صادر می‌کند؛ دیگر واژه خودسری و اقدامات خودسرانه در قاموس حکومتداری تثبیت‌شده جایگاهی ندارد. این نماینده مجلس گفت: مخصوصا رهبر معظم انقلاب در چند مقطع سریعا اقدامات خودسرانه را محکوم کردند ولو این‌که به‌قصد قربت یا از سر ناآگاهی باشد. بنابراین همه باید دست‌به‌دست هم دهیم و غده خودسری را از جامعه برکنیم. شرایط کشور تحمل این تنش‌ها و تشنج‌ها را ندارد. مردم شاهد دلار بالای 8‌هزار تومان و سکه بالای 2‌میلیون تومان هستند. علاوه بر این مردم شاهد قیمت‌های لجام‌گسیخته در بازار هستند که اگرچه دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کرده، اما هنوز اوایل کار است و نتیجه نداده است. تابش گفت: اقدامات خودسرانه می‌تواند موجب التهاب، تشنج و پراکنده کردن بذر یأس و ناامیدی در جامعه شود که در شرایط فعلی سم مهلک است.


تعداد بازدید :  197