شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
شلیک به قلب غزه
خونین‌ترین روز غزه از ‌سال 2014 همزمان با مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس شکل گرفت

دیروز همزمان با آغاز مراسم افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس اشغالی، فلسطینی‌ها به سمت مرزهای غزه حرکت کردند و در واکنش به این اقدام دست به اعتراض زدند. همچنین شهرها و روستاهای مختلف کرانه باختری شاهد تظاهرات فلسطینی‌ها هستند.
گزارش شده در راستای برگزاری «تظاهرات میلیونی بازگشت» اعتصاب تجاری سراسری غزه را دربرگرفته و تمامی مغازه‌ها و فروشگاه‌ها تعطیل هستند.
نیروهای رژیم صهیونیستی از همان ابتدا مانند روزهای پیشین شروع به تیراندازی به فلسطینی‌های معترض کردند.
مقامات اسراییلی پیشتر تهدید کرده بودند افرادی که در این اعتراض شرکت کنند با تهدید از دست دادن جا‌ن‌شان مواجه خواهند شد.
نیروهای اسراییلی روز دوشنبه با جت‌های جنگنده، جزوه‌های هشدارآمیزی را به زمین ریختند که در آن نوشته شده بود: «خطاب به آشوبگران؛ شما با شرکت در اعتراض‌های خشونت‌آمیز، جان خود را به خطر می‌اندازید. با عدم شرکت در تظاهرات، خودتان را نجات دهید و آینده‌تان را بسازید.»
 هزاران معترض بدون توجه به هشدارها و تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی دست به اعتراض زده‌اند. مقامات وزارت بهداشت در غزه اعلام کرده‌اند که سربازان اسراییلی در نوار غزه دست‌کم 37 فلسطینی را به ضرب گلوله کشته و بیش از 500 نفر را زخمی کرده‌اند. آن‌طور که گزارش شده این تعداد زخمی‌ها و کشته‌شده‌ها قطعی نیست و افزایش خواهد یافت.
 اشغالگران از پهپادها برای شلیک گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان در ادوگاه بازگشت در شرق غزه استفاده و تک تیراندازهای رژیم صهیونیستی به‌طور مستقیم به تظاهرکنندگان در شرق جبالیا تیراندازی کردند.
به گزارش روزنامه گاردین، این خونین‌ترین روز غزه از زمان جنگ‌ سال 2014 است.
با وجود کشته شدن حدود 40 نفر از معترضان فلسطینی و زخمی‌های زیاد آنها، مقامات بهداشتی تأکید کرده‌اند که یک پسربچه 14 ساله نیز در میان کشته‌شده‌ها قرار دارد. گزارش‌ها حاکی از آن است که دود غلیظ و سیاهی آسمان را پوشانده است. معترضان لاستیک‌های زیادی را به آتش کشیده‌اند. خبرنگار گاردین در گزارش خود آورده است که صدای تیراندازی تک‌تیراندازها به‌طور دایم شنیده می‌شود و عده‌ای از معترضان از خشم به سمت حصارهای مرزی حمله‌ور شده‌اند.
این اعتراض‌ها به خاطر تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارتش به بیت‌المقدس اشغالی است. او بدون توجه به تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها و وحشی‌گری نیروهای رژیم صهیونیستی دیروز دوشنبه در توییتر نوشت: «امروز روز بزرگی برای اسراییل است.»
رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه دسامبر اعلام کرد که اورشلیم (بیت‌المقدس اشغالی) را به‌عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت می‌شناسد و سفارت آمریکا را به آن‌جا منتقل خواهد کرد. پس از این اقدام معترضان 6 هفته متوالی است که در نوار غزه و سایر نقاط جهان دست به اعتراض زده‌اند. از آن زمان، طبق آمارهای منتشر شده سربازان اسراییلی بیش از 2هزار نفر را زخمی کرده‌اند و حالا با آمارهای دیروز، حدود 60 نفر را به قتل رسانده‌اند.
ایوانکا ترامپ، دختر و مشاور ترامپ و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ برای شرکت در مراسم افتتاح سفارت، روز یکشنبه وارد تل‌آویو شدند. از سوی دیگر، سفیران کشورهای مختلف به مراسم افتتاح سفارت دعوت شده‌اند اما اکثر سفرای مقیم اسراییل به‌خصوص کشورهای روسیه، مصر،‌ چین و کشورهای اتحادیه اروپا در این مراسم حضور ندارند.

 


تعداد بازدید :  285