شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
اخبار دیپلماسی

جواد ظریف:
فعلا مسیرهای مذاکرات سیاسی
و کمیسیون برجام را پی می‌گیریم
محمدجواد ظریف با اشاره به سفرش به بروکسل گفت: مذاکرات کارشناسی ما با حضور عراقچی در بروکسل شروع شده و هدف آن ارایه تضمین به ایران برای بهره‌مندی از مواهب برجام است.
محمدجواد ظریف در جمع خبرنگاران ایرانی که وی را در این سفر همراهی می‌کنند اظهار کرد: اروپایی‌ها حوزه‌های مختلفی را برای همکاری مطرح کردند و در ملاقات فردا شب با وزیران خارجه نتیجه کار را بررسی می‌کنیم. این شروع کار است و با یک جلسه نمی‌شود کار کرد و زمان کوتاه است. معتقدیم باید شروع قوی داشته باشیم؛ بنابراین یک روند را امروز شروع کردیم تا ببینیم در این فاصله می‌توانیم به دیپلماسی زمان بدهیم یا خیر.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که مذاکراتی با سه کشور اروپایی در چارچوب کمیسیون مشترک برجام انجام می‌شود یا مذاکراتی جداگانه است، گفت: در 20اردیبهشت بنده نامه‌ای به موگرینی و یک نامه هم به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم. نامه به دبیرکل منتشر می‌شود چرا که نامه‌ای در سطح مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل است و به‌عنوان سند در این سازمان ثبت می‌شود. این نامه‌ها مربوط به تخلفاتی بوده که از سوی آمریکا در چارچوب برجام اتفاق افتاده است. وی گفت: در نامه به موگرینی درخواست تشکیل کمیسیون مشترک شده است. براساس برجام، کمیسیون مشترک با یک جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و در صورت ضرورت این جلسه در سطح وزیران خارجه تشکیل می‌شود؛ الان که برجام دیگر به شکل سابق نیست و تبدیل به 1+4 به علاوه ایران و اتحادیه اروپا شده است، روند متفاوت است.
ظریف ادامه داد: معتقدم ما باید مذاکراتی را به‌طور قوی شروع کنیم و تضمین‌های کلی در این سفر ارایه شود و پس از ارایه این تضمین‌ها همکاران ما در سطح کارشناسی جزییات را بررسی خواهند کرد؛ از این رو ما اکنون یک روند از مذاکرات را شروع می‌کنیم. عراقچی در بروکسل نخستین دور مذاکرات را انجام داد و گفت‌وگوهای بیشتر در پیش است و ما هم روز سه‌شنبه به آنها می‌پیوندیم.

عراقچی با اشمید دیدار کرد
سیدعباس عراقچی به‌عنوان سرپرست هیأت مذاکرات کارشناسی با اتحادیه اروپا وارد بروکسل شد. سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه پیش از سفر وزیر امور خارجه ایران و ملاقات با فدریکا موگرینی و وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس، در رأس هیاتی از کارشناسان دستگاه‌های مختلف اقتصادی وارد بروکسل شد. عراقچی در بدو ورود با هلگا اشمید، دبیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات و تبادل‌نظر کرد. جلسات کارشناسان ایران و اروپا از عصر دیروز به وقت بروکسل آغاز شده و تا پیش از جلسه وزرای امور خارجه ادامه خواهد یافت.

خرازی در دیدار رئیس بنیاد رهبران
برای صلح مطرح کرد:
دو گزینه اروپا
در برجام منهای آمریکا
رئیس شورای راهبردی با اعلام این‌که آمریکا با خروج از برجام درواقع بار دیگر مرگ قوانین بین‌المللی را اعلام کرد، گفت: اکنون راهی که اتحادیه اروپا انتخاب می‌کند، بسیار مهم است؛ این‌که تسلیم مطامع آمریکا شود یا با مقاومت در برابر فشارهای آمریکا استقلال خود را به اثبات برساند.
سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که برای شرکت در اجلاس رهبران برای صلح به فرانسه سفر کرده است، با ژان پی یر رافارن، نخست‌وزیر اسبق این کشور و رئیس بنیاد «رهبران برای صلح» دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسکو: روسیه آماده ادامه اجرای برجام است
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با اعلام خبر دیدار رئیس‌جمهوری این کشور با مدیرکل آژانس گفت که مسکو آمادگی خود را برای ادامه اجرای برجام مورد تأکید قرار می‌دهد. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه و یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه با یکدیگر دیدار کردند. میخائیل اولیانوف نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که مسکو آماده است تا به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه دهد.
اولیانوف افزود: تا زمانی که به ایران مربوط است، رئیس‌جمهوری آمادگی روسیه برای ادامه اجرای برجام را فارغ از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق مورد تأکید قرار داده است. وی همچنین گفت که مدیرکل آژانس نیز تأکید کرده است که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل آماده است تا در چارچوب وظایفش طبق منشور و قوانینی که از سوی نهادهای حاکم خود همچون شورای حکام آژانس تعیین شده عمل کند. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی افزود: موضوع مهمی که آمانو آن را مورد تأکید قرار داده این است که ایران کماکان به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام ادامه می‌دهد.


تعداد بازدید :  271