شماره ۱۴۰۵ | ۱۳۹۷ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
واکنش سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به نگرانی کمبود دارو در کشور
با متخلفان دارویی برخورد می‌کنیم
وزیر بهداشت دستور تشدید بازرسی‌ها را در حوزه دارویی داده است

شهروند| سخنگوی وزارت بهداشت از دستور وزیر بهداشت برای تشدید بازرسی‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت که تعدادی اندک می‌خواهند از شرایط سخت احتمالی، سوءاستفاده کرده و از آب گل آلود ماهی بگیرند، اما قطعا با آنها برخورد قانونی می‌کنیم. ایرج حریرچی این توضیح‌ها را در پاسخ به نگرانی‌ها مبنی بر کمبود برخی اقلام دارویی به دلیل بالا رفتن نرخ ارز و خروج آمریکا از برجام داد.
 او که روز گذشته در نشست خبری صحبت می‌کرد، در توضیح بیشتر ادامه داد: «ما جلسات متعددی را در این حوزه برگزار کرده‌ایم و رئیس سازمان غذا و دارو هم هر روز با بانک مرکزی و وزارت بهداشت جلسه دارد. در این شش روزه نه اقدامی برای واردات مواد اولیه انجام داده‌ایم و نه اتفاق جدیدی افتاده است. خوشبختانه بیشتر واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو با ما به توافق رسیده‌اند.»
به گزارش ایسنا، او گفت: «در موارد جزیی می‌بینیم چه صحبت‌هایی مبنی بر کمبود اقلام دارویی یا تجهیزات پزشکی با استدلال‌های کاملا نادرست مطرح می‌شود. نمی‌شود که با ارز ۴۲۰۰ تومانی جنسی را وارد کرد و بعد بخواهیم با قیمت بالاتر آن را بفروشیم. بنابراین در برخی موارد اعلام می‌شود ما باید دارو را جایگزین کنیم و آن را به قیمت جدید بفروشیم. کسی که با دلار مشخصی جنسی را آورده نمی‌تواند آن را با قیمت جدید بفروشد. این درحالی است که در ژاپن بعد از بروز سونامی فروشندگان قیمت‌های‌شان را کاهش دادند. در کشور ما که اتفاقی رخ نداده است.» به گفته او، در گزارش‌هایی که نهاد ریاست‌جمهوری و دستگاه‌های نظارتی ارایه دادند اعلام شد که بخش دارو جزو بخش‌های قابل قبول بوده است. البته براساس گزارش‌ها اختلالاتی در زمینه مکمل‌ها وجود داشته، اما در دارو اختلالی دیده نشده است. وزیر بهداشت هم دستور تشدید بازرسی‌ها را داده است.
حریرچی در ادامه صحبت‌هایش با بیان این‌که در ۴۰‌سال گذشته در کل دنیا اضافه وزن و چاقی سه برابر افزایش یافته است، گفت: «از 4.9‌میلیارد نفر افراد بالای ۱۸‌سال در دنیا ۲‌میلیارد نفرشان دچار اضافه وزن و چاقی هستند. همچنین در ۴۰‌سال قبل یک‌درصد کودکان چاق بودند، اما اکنون 6‌درصد دختران و 8‌درصد پسران دچار چاقی و اضافه وزن هستند.»
 او با بیان اینکه چاقی منجر به افزایش مرگ‌ومیر و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و فشار خون و ... می‌شود، افزود: «باید توجه کرد که اضافه وزن با بروز ۱۳ سرطان شایع ازجمله مری، معده، سینه و... ارتباط مستقیم دارد.»
 به گفته حریرچی، ۵۵‌درصد سرطان‌های زنان و ۲۴‌درصد سرطان‌های مردان به‌طور مستقیم به چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند: «اگر فقط سرطان‌های زیر ۶۵‌سال را بررسی کنیم می‌بینیم که در کل جمعیت زن و مرد ۵۰‌درصد از سرطان‌ها با چاقی و اضافه وزن ارتباط دارند و هر چقدر هم افراد در سنین جوان‌تر دچار اضافه وزن وچاقی شوند، احتمال ابتلا به سرطان بیشتر می‌شود. بنابراین باید در این زمینه اقدامات وسیعی در سطح خانوارها و مردم از طریق کاهش مواد غذایی چرب، شیرین و افزایش فعالیت‌های ورزش انجام داد.»
سخنگوی وزارت بهداشت، در این نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره پذیرش کودکان کار در بیمارستان‌ها و ارایه خدمت رایگان به آنها هم توضیح‌هایی داد: «در این زمینه راه‌ اصلی حل خود معضل است. کودکان زیر ۱۵‌سال به هیچ‌وجه نباید کار کنند و نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ ساله هم نیز نباید در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند. راه‌حل این معضل اقدامات سیستمی در این زمینه است.  درعین حال باید توجه کرد که کودکان کار در کشور شامل سه گروه هستند. تعداد کمی از آنها کودکان ایرانی هستند، تعدادی هم از کشورهای همسایه به ایران آمده‌اند و مجوز اقامت دارند و تعدادی هم به صورت غیرقانونی وارد کشور شده‌ و به کار گرفته شده‌اند. بر این اساس کودکان ایرانی کار را از طریق معرفی کمیته امداد تحت پوشش بیمه می‌بریم و به آنها خدمات بیمه‌ای ارایه می‌کنیم. گروه‌هایی هم که اقامت قانونی در کشور دارند، می‌توانند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند، حتی اگر فرانشیز ۵ تا ۱۰‌درصدی را نداشتند مددکاری بیمارستان به آنها کمک می‌کند، اما در مورد افراد خارج از این دو گروه یک سری ملاحظات سیاسی و امنیتی وجود دارد. درعین‌حال به دلیل محدودیت منابع ابتدا باید مردم ایران را تحت پوشش
 قرار دهیم.»


تعداد بازدید :  84