شماره ۱۴۰۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
رسم زیبای «کاسم سا» در میان لُرها

م‍ردم‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‌ رسم و رسوم گرم خاص خودشان را در ماه رمضان دارند. آنها در هنگام سحر و افطار بخ‍شی‌ ‌از ‌غذ‌ا‌ها‌ی‌ خود را به‌ منزل ‌همسایگان می‌فرستند که به ‌اص‍طلاح‌ ‌عامی‍‍انه‌ ب‍ه‌ ‌آن‌ «کاسم‌ س‍ا» م‍‍ی‌‌گ‍وی‍ن‍د. زنان‌ ل‍رس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ب‍‍ا پ‍خ‍ت‍ن‌ ‌ان‍و‌ا‌ع‌ ‌آش‌، ش‍ل‍ه‌‌زرد، ف‍رن‍‍ی، ح‍ل‍و‌ا و ش‍ی‍رب‍رنج‌ سعی می‌کنند نه‌تنها سفره خودشان، بلکه سفره دوستان و همسایگان را هم رنگین‌تر کنند.
نذری‌دادن بین لرستانی‌ها آن‌قدر در این ماه رواج دارد که کمتر نیازمندی از برکت این نذری‌ها بی‌نصیب می‌ماند. لرها در روزهای عزاداری و شب‌های قدر، حلوای نذری می‌پزند و ب‍ن‍‍ا ب‍ه‌ س‍ن‍تی دی‍ری‍ن‍ه‌ م‍ق‍د‌ار‌ی‌ ‌از این ح‍ل‍و‌ا‌ی‌ ن‍ذر‌ی‌ را به‌عنوان شیرینی عید فطر نگه می‌دارند. اگر در ماه رمضان سری به لرستان زده باشید، می‌بینید که هنوز هم در گوشه و کنار شهرها لرهایی هستند که وقتِ سحر به در منزل همسایگان‌شان می‌روند و آنها را برای سحری‌خوردن بیدار می‌کنند.
یکی از غذاهای سنتی این استان که معمولا در ماه رمضان سر سفره افطار به چشم می‌خورد «چزنک رغو» است که یک نوع فطیر نازک و روغنی است. «سغدو» هم برنج مخصوصی است که با آلو مخلوط می‌شود و در درون شکمبه گوسفند طبخ می‌شود. آبگوشت، شومی کوو (همان شامی کوکو)، نان برساق و سمنو هم دیگر اجزای سفره سحر و افطار لرها هستند که به این سفره‌های محلی رونق می‌دهند.


تعداد بازدید :  320