شماره ۱۴۰۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
پارلمان

در صحن علنی مجلس صورت گرفت
کارت زرد مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد

خانه ملت| نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال علی مطهری درخصوص اجرا نشدن قانون منع استفاده از کلمات بیگانه قانع نشدند.
سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح چهارشنبه برای پاسخ به سوال علی مطهری نماینده تهران و نایب‌رئیس مجلس درباره علت اجرایی نشدن قانون منع استفاده از کلمات بیگانه در هتل‌ها، غذاخوری‌ها و بسته‌بندی کالا در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و دراین‌باره توضیحاتی را ارایه کرد. پس از توضیحات صالحی درباره چگونگی اجرای قانون منع استفاده از کلمات بیگانه، مطهری اعلام کرد که از پاسخ‌های او قانع نشده است و به این ترتیب سوال او به رأی مجلس گذاشته شد. نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و سه رأی ممتنع از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس نظر مطهری را قبول داشته و با این رأی اعلام کردند که پاسخ‌های وزیر قانع‌کننده نیست. صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این اساس نخستین کارت زرد را از مجلس شورای اسلامی دریافت کرد.

نماینده مردم کاشمر در مجلس: تعرض به حقوق کارگران معلمان و زنان زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی است
ایلنا| در جریان صحن علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، بهروز بنیادی طی یک تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: منشور حقوق شهروندی در مراسم باشکوه رونمایی شد، اما در مدت اخیر شاهد زیر پا گذاشتن این حقوق توسط برخی افراد و مسئولان هستیم که تعرض به تجمعات کارگران در اراک و اهواز و معلمان در تهران یا بی‌احترامی به حقوق دختران و زنان سرزمین نمونه‌ این تعرضات است. همچنین وزارت جهاد کشاورزی هر چند طرح خرید توافقی زعفران کشاورزان را اجرا کرده، اما تأخیر در پرداخت پول کشاورزان موجب نارضایتی شده است، لذا دستورات لازم برای پرداخت از طریق تعاونی‌ها باید انجام گیرد.
او خطاب به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پاداش پایان خدمت معلمان که در تابستان بازنشسته شده‌اند، تذکر داد و گفت: از سوی دیگر وزیر کشور در وضع معاون سیاسی استانداری خراسان‌رضوی تعلل کرده، زیرا نه ادامه کار برای وی متصور شده، نه استعفای وی تعیین تکلیف شده، این وضع سبب اداره فرمانداری کاشمر برای 5 ماه بدون فرماندار شده است. نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد در مجلس خطاب به وزیر نیرو گفت: شرکت‌های آب منطقه‌ای با اخذ جرایم بدون حساب‌وکتاب از چاه‌های کشاورزی بابت برداشت‌ها موجب نارضایتی کشاورزان شده، از سوی دیگر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نسبت به وضع بی‌بضاعتان پشت نوبت بهزیستی و مستمری آنها باید توجه لازم کند.

الیاس حضرتی در نطق میان‌دستور: عقل سیاسی حکم می‌کند سلیقه‌های سیاسی گوناگون در حکومت باشد
ایسنا| الیاس حضرتی در نطق میان‌دستور در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: توافق برجام محصول ایجاد یک عزم ملی برای گفت‌وگو با جهان و حل‌وفصل مسائل فی‌مابین از طریق مذاکره است. دشمنان از طریق طراحی‌ برنامه‌های حساب‌شده درصدد بودند تفاهم جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند و ایران را در انزوای کامل قرار دهند. متاسفانه برخی از اقدامات انجام‌شده در داخل نیز به برنامه دشمن کمک کرد و وضعیتی پدید آمد که بدون ایجاد یک عزم ملی قادر به تغییر شرایط نبودیم. در آن زمان همه افراد با تدبیرهای متفاوت به این جمع‌بندی رسیدند که از طریق مذاکره و ابزار دیپلماتیک برنامه‌های دشمنان ایران را خنثی کنند و ایران را از این انزوای تحمیلی برهانند. حضرتی ادامه داد: برجام این رسالت را به خوبی به انجام رساند و روحانی و ظریف تحت راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و حمایت مجلس و تمام ارکان نظام در این مسیر کامیاب بودند و حاصل آن گشایشی بود که به صورت نسبی در چند‌ سال اخیر شاهد بودیم. نماینده مردم تهران در مجلس اظهار کرد: برخلاف برخی از جریان‌های تندرو در داخل کشور دشمنان واقعی ملت متوجه بودند که ایران در پروژه برجام چه کار بزرگی را به سرانجام رسانده است، به همین دلیل تمام تلاش خود را مصروف ناتوان گذاشتن برجام کردند. ترامپ و حامیان جنگ‌طلب او درون هیأت حاکمه آمریکا و جوانان خامی که در عربستان به قدرت رسیدند، در یک ائتلاف آشکار در کنار هم قرار گرفتند تا در مرحله نخست جمهوری اسلامی را از نتایج اقتصادی و سیاسی برجام محروم کنند و در مرحله بعد این توافق جهانی با خروج آمریکا تضعیف شود و درنهایت کاری کنند که ایران اتمام برجام را اعلام کند و همه چیز به شرایط قبل از برجام برگردد. حضرتی در پایان گفت: متاسفانه عزم یک طیف برخوردار از قدرت و حاکمیت برای حذف رقیب سیاسی خود وضعیتی را پدید آورده که بخش بزرگی از جامعه سیاسی ایران در حاشیه قرار گرفته است. عقل سیاسی حکم می‌کند سلیقه‌های سیاسی گوناگون در حکومت باشد و مردم قدرت انتخاب درون حکومت را داشته باشند، اما متاسفانه بی‌تدبیری‌های مداوم منجر شد برخی از مردم از ایجاد تحولات مثبت در درون مأیوس شوند و نگاه خود را به بیرون از نظام معطوف کنند.

 


تعداد بازدید :  353