شماره ۱۴۰۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
ایران در انتظار دربی آسیایی
احتمال رویارویی 4 باره استقلال و پرسپولیس در فاصله 2 ماه طرفداران فوتبال را به وجد آورده، دربی‌هایی که سکوهای ورزشگاه در آن 50-50 نخواهد بود

شهروند| با صعود قهرمان‌های فوتبال ایران به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا دربی بزرگی در قاره آسیا انتظار هواداران سرخابی را می‌کشد. صعود استقلال و پرسپولیس به یک‌چهارم نهایی علاوه بر این‌که اتفاق مهمی برای فوتبال ایران است، باعث شده که ایران برای نخستین‌بار دو نماینده در جمع 8 تیم برتر آسیا داشته باشد. تقابل احتمالی سرخابی‌ها در یک‌چهارم نهایی دو دربی حساس و مهم را برای فوتبال ایران به دنبال خواهد داشت که در ادامه احتمالات جذاب این دو بازی را بررسی می‌کنیم.
دربی‌های آسیایی
با حذف تیم‌های عربستانی، اماراتی و ازبکستانی و صعود استقلال و پرسپولیس از ایران و الدحیل و السد قطر، دوقطبی ایران و قطر در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شکل گرفته و این احتمال می‌رود که استقلال و پرسپولیس در قرعه‌کشی یک‌چهارم نهایی با هم برخورد پیدا کنند. این برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ قهرمانان است که سرخابی‌ها به ‌طور همزمان موفق به حضور در یک‌چهارم نهایی شده‌اند که اگر قرعه‌کشی باعث تقابل آنها با همدیگر شود، ایران قطعا در نیمه نهایی یک نماینده خواهد داشت که این اتفاق از هر حیث کاملا به سود فوتبال ایران خواهد بود. نخستین احتمال قرعه‌کشی برای نمایندگان ایران، تقابل آنها با یکدیگر خواهد بود که در این صورت دو دربی رفت و برگشت را در آخرین ماه تابستان ‌سال ‌جاری که همزمان با هفته‌های آغازین لیگ برتر هم خواهد بود، در پیش داریم که این دو بازی بعد از برگزاری سوپرجام بین استقلال و پرسپولیس به‌عنوان قهرمان‌های جام حذفی و لیگ برتر برگزار خواهد شد.
دربی با قوانین واقعی
از آن‌جا که در فوتبال ایران دربی قوانین منحصر به خود را دارد و از قوانین فدراسیون پیروی نمی‌کند، در صورت برگزاری دربی آسیایی باید منتظر یک دیدار متفاوت باشیم. برگزاری دربی آسیایی باید براساس قوانین AFC باشد؛ نه طبق مصلحت‌اندیشی‌های فدراسیون فوتبال ایران. سال‌هاست دیدارهای استقلال و پرسپولیس با تقسیم ورزشگاه بین دو باشگاه و بدون پیروی از قوانین میزبانی برگزار می‌شود و هر دو تیم در بازی‌های رفت و برگشت 50‌درصد از گنجایش استادیوم را در اختیار می‌گیرند اما در لیگ قهرمانان چنین چیزی محال است. طبق قوانین AFC در بازی‌های رفت و برگشت، 90‌درصد از گنجایش ورزشگاه به میزبان و 10‌درصد به میهمان اختصاص پیدا می‌کند که با این شرایط برای نخستین‌بار استقلال و پرسپولیس می‌توانند یک دربی واقعی را تجربه کنند.
4 دربی در 60 روز؟!
از آن‌جا که قرار است فوتبال ایران در فصل جدید خود با سوپرجام بین استقلال و پرسپولیس آغاز شود، پس می‌توانیم بگوییم فصل جذابی در انتظار هواداران فوتبال خواهد بود. در صورتی که تقابل سرخابی‌های ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان قطعی شود، فوتبال ایران در نیم فصل اول خود روزهای بسیار هیجان‌انگیزی را سپری می‌کند. سوپرجام فوتبال ایران بین استقلال و پرسپولیس روز 29 تیر برگزار می‌شود و کمتر از 40 روز بعد یعنی در روزهای ابتدایی شهریور مرحله رفت یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان و در روزهای 26 و 27 این ماه مرحله برگشت انجام خواهد شد. با این شرایط اگر بازی رفت دو تیم در لیگ برتر هم قبل از ماه مهر باشد، سرخابی‌ها در فاصله زمانی کمتر از 60 روز چهار بار به مصاف هم خواهند رفت که این اتفاق در تاریخ فوتبال ایران بی‌سابقه است و هیجانی بی‌نظیر را به هواداران فوتبالی هدیه خواهد کرد. جالب اینجاست که حتی اگر دو تیم نه در یک‌چهارم بلکه در نیمه نهایی با یکدیگر ملاقات کنند هم باز ممکن است شاهد فشرده‌ترین حالت دربی باشیم. بازی رفت نیمه نهایی در روزهای نهم و دهم مهر است و بازی برگشت ۳۰ مهر و اول آبان خواهد بود و اگر برنامه لیگ هجدهم طوری باشد که بازی رفت دو تیم در این بازه ۲۱ روزه باشد، قرمز و آبی‌ها در ۲۱ روز سه بار با هم بازی خواهند کرد که اتفاقی بی‌نظیر و فوق‌العاده است. به ‌هر حال باید تا دوم خرداد صبر کرد و دید براساس قرعه‌کشی چه سرنوشتی برای تیم‌های این مرحله رقم خواهد خورد.
رهایی از کابوس بازی در زمین ثالث
یکی از مهمترین حسن‌های ایرانی-قطری بودن مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا این است که تیم‌های فوتبال ایران از بازی در زمین ثالث آسوده می‌شوند. چند سالی است که عربستانی‌ها نمی‌گذارند تیم‌های ایرانی آن‌طور که حقشان است در لیگ قهرمانان آسیا از رقیبان خود میزبانی کنند. هر‌ سال باشگاه‌های عربستانی با کلی لابی و پول خرج‌کردن به دنبال این هستند که به بهانه ناامنی ایران، میزبانی را از چنگ تیم‌های فوتبال ما در بیاورند و بازی در زمین ثالث که البته به صورت یک‌طرفه به سود تیم‌های عربستانی می‌شود را به ما تحمیل کنند. خوشبختانه با حذف تیم‌های عربستانی و حتی اماراتی شاهد برقراری آرامش در مرحله یک‌چهارم نهایی برای نمایندگان کشورمان هستیم. استقلال و پرسپولیس در یک‌چهارم نهایی با تیم‌های السد و الدحیل قطر روبه‌رو هستند و اگر قرعه، حکم به تقابل با این تیم‌ها بدهد، نگرانی خاصی نخواهیم داشت و می‌دانیم قرار نیست چیزی خارج از مستطیل سبز سرنوشت بازی را رقم بزند. ضمن این‌که دیگر از کابوس میزبان نبودن هم خلاص می‌شویم و می‌توانیم با آسودگی خاطر مقابل رقیبان به میدان برویم.


تعداد بازدید :  462