شماره ۱۴۰۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
صفحه را ببند
حواله خودروی لوکس هدیه روحانی به ملی‌پوشان
بر اساس شنیده‌های خبرنگار «شهروند» بازیکنان تیم‌ملی روز یکشنبه به دیدار رئیس‌جمهوری می‌روند و پاداش ویژه‌ای دریافت می‌کنند

شهروند| این روزها و در حاشیه تمرینات آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور در جام جهانی،‌ ملی‌پوشان مدام درباره پرداخت‌نشدن پاداش ویژه صعود به جام‌جهانی با هم صحبت می‌کنند. کارلوس کی‌روش بارها و بارها از فدراسیون فوتبال خواسته اقدامات لازم را برای پرداخت پاداش ملی‌پوشان انجام بدهد تا از زحمات و تلاش‌های آنها قدردانی شود که این اتفاق تاکنون رخ نداده است! اما تکلیف این پاداش‌ها که گفته می‌شود باز هم یک حواله واردات خودرو لوکس خارجی و پاداش نقدی 100‌میلیون تومانی است، چه خواهد شد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و آنچه در هفته آینده اتفاق خواهد افتاد‌، آنچه در ماه‌های اخیر رخ داد را مرور کنیم.
بیانیه اعتراضی شدید‌اللحن
همه به یاد دارند که بازیکنان تیم‌ملی بلافاصله بعد از مساوی‌شدن مقابل کره‌جنوبی در تاریخ 9 شهریور 1396 با انتشار بیانیه اینستاگرامی مشترک به شدیدترین شکل ممکن نسبت به بی‌توجهی‌هایی که اعتقاد داشتند درباره کار بزرگ آنها وجود دارد، اعتراض کردند. در متن این بیانیه‌ها که اتفاقا بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی داشت، نوشته شده بود: «یک تیم سراسر باانگیزه و مسلح به تدابیر کادر فنی. جنگیدیم و ۱۰نفره شدیم؛ اما باز هم حریف ما نشدند. کاش این‌جا هم عملکرد مسئولان مملکت و فدراسیون کره‌جنوبی را الگو قرار می‌دادند. افسوس هیچ‌کس این‌جا انگار ندید که ما مسافر جام‌جهانی شده‌ایم، از صدر تا ذیل! خستگی به تن این تیم ماند. دستتان درد نکند. حالا دیگر پیروزی هم ارزشی ندارد. این‌جا موفقیت هم یتیم است.»
پرداخت کمک دولت، پاداش ملی‌پوشان همچنان در ابهام
آن‌ روزها البته کارلوس کی‌روش هم در مصاحبه‌های انتقادی مختلف از مسئولان دولت خواسته بود که حمایت ویژه‌ای از تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی داشته باشند. با وجود این اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری که یک بار با حضور در تمرینات وعده کمک 10میلیاردی دولت به فوتبال را داد، به قول خود عمل کرده بود اما بازیکنان تیم‌ملی و اعضای کادرفنی گویا انتظارات بیشتری دارند. به‌ویژه حالا که مدت‌هاست پاداش رسمی صعود آنها به جام‌جهانی پرداخت نشده است. در این مدت هم مرد پرتغالی به دفعات در مورد عدم‌ پرداخت پاداش ملی‌پوشان در جلسات خود با مهدی تاج و در صحبت با رسانه‌ها حرف زده و خواهان رسیدگی و توجه بیشتر به موفقیت‌های شاگردان خود شده بود.
حکایت جالب پاداش‌های نقدی فدراسیون
نکته قابل توجه اینجاست که بازیکنان تیم‌ملی و اعضای کادر فنی پاداش خود را باید به صورت دلار از مسئولان فدراسیون فوتبال دریافت کنند و از آنجا که کی‌روش حساسیت بسیار زیادی روی دریافت به‌موقع پاداش‌های نقدی دارد،‌ مقامات فدراسیون تلاش داشته‌اند با هر سختی‌ای هم که شده، در زمینه پرداخت پاداش تیم‌ملی فوتبال بزرگسالان کار خود را درست انجام بدهند. به این ترتیب تسویه‌حساب پاداش تیم کی‌روش همیشه در شرایطی صورت می‌گیرد که به ‌طور مثال پاداش سایر تیم‌های ملی که زیر نظر فدراسیون در رشته‌های فوتبال ساحلی، ‌فوتبال و فوتسال کار می‌‌کنند، هنوز پرداخت نشده است. به‌طور مثال بازیکنان تیم‌ملی فوتسال بزرگسالان که به‌ عنوان سومی جام‌جهانی رسیدند، ناراحتی شدیدی به خاطر عدم دریافت مطالبات خود از فدراسیون دارند و تا کنون هم به خواسته‌های آنها به صورت کامل رسیدگی نشده است. درباره پاداش‌های نقدی تیم‌ملی بزرگسالان هم بد نیست بدانید که کارلوس کی‌روش طبق قراردادی که با فدراسیون فوتبال امضا کرده، برای هر مسابقه نباید کمتر از دو ‌هزار دلار آمریکا از فدراسیون دریافتی داشته باشد و همیشه پاداش او باید دو برابر بازیکنان و سایر عوامل تیم باشد که بعضا گزارش شده او برای پیروزی در یک مسابقه 6‌ هزار دلار هم دریافت کرده است!
ملی‌پوشان دورِ قبل حواله خودرو و 50‌ میلیون پول نقد گرفتند
تا به امروز هیچ خبر رسمی‌ای در رسانه‌ها درباره این‌که پاداش در نظر گرفته شده از سوی دولت برای صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی چه خواهد بود، منتشر نشده است. البته بعد از درخواست‌های مکرر کی‌روش و فشار ملی‌پوشان مسئولان فدراسیون فوتبال از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان خواسته‌ بودند که در حاشیه حضور خود در جلسات هیأت دولت موضوع پاداش ملی‌پوشان را با رئیس‌جمهوری و مقامات در میان بگذارد تا با قرار گرفتن این بند در مصوبات کابینه،‌ مراحل مربوط به پرداخت آن انجام شود. گفتنی است 4‌ سال قبل که تیم کی‌روش توانست جواز حضور در مسابقات جام‌جهانی 2014 برزیل را به دست بیاورد‌، محمود احمدی‌نژاد بعد از مصوبه رسمی هیأت دولت،‌ به هر کدام از بازیکنان و اعضای کادر فنی تیم‌ملی یک حواله واردات خودرو لوکس خارجی و 50‌ میلیون تومان پول نقد اهدا کرد که آن روزها حتی رئیس و دبیرکل فدراسیون هم این پاداش را دریافت کردند؛ اما بازیکنی مثل اشکان دژاگه که به خاطر مصدومیت سه بازی پایانی دورِ گروهی را از دست داده بود، به این پاداش نرسید. همین مسأله انتقادهای زیادی را به دنبال داشت و به همین خاطر همه انتظار دارند که ببینند برای صعود به جام‌جهانی روسیه باز هم این مشکلات تکرار خواهد شد یا خیر.
ملی‌پوشان یکشنبه آینده با روحانی دیدار می‌کنند
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال چند روز قبل در حاشیه مجمع عمومی هیأت فوتبال سیستان‌وبلوچستان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که به‌زودی اعضای تیم‌ملی فوتبال ایران با حسن روحانی در نهاد ریاست‌جمهوری دیدار و گفت‌وگوی صمیمانه خواهند داشت که در شرایط کنونی مسئولان وزارت ورزش و دفتر رئیس‌جمهوری در حال تنظیم وقت دقیق برگزاری این مراسم هستند. در همین رابطه شنیده می‌شود که اگر اتفاق خاصی در برنامه کاری حسن روحانی رخ ندهد،‌ به احتمال بسیار زیاد روز یکشنبه هفته آینده و یک روز بعد از بازی خداحافظی تیم‌ملی مقابل ازبکستان در ورزشگاه آزادی کارلوس کی‌روش و شاگردانش در ضیافت افطاری رئیس‌جمهوری شرکت خواهند کرد. از آنجا هم که تیم‌ملی به‌زودی ایران را برای بازی‌های دوستانه و کمپ تمرینی خود در مسکو ترک می‌کند‌، به احتمال بسیار زیاد با رایزنی‌های صورت‌گرفته پاداش ویژه صعود به جام‌جهانی در همین دیدار به ملی‌پوشان از طرف حسن روحانی داده خواهد شد. پیش از این عنوان شده بود که ملی‌پوشان خواهان دریافت دوباره حواله واردات خودرو هستند و از همین رو این حواله خودرو لوکس به همراه 100‌میلیون تومان پاداش نقدی به هر یک از آنها داده خواهد شد! البته هنوز هیچ خبر رسمی درباره جزییات پاداش ویژه صعود در رسانه‌ها منتشر نشده است.
فغانی و کمک‌هایش هم حواله خودرو می‌گیرند
از آنجا که تیم داوری ایران متشکل از علیرضا فغانی،‌ محمدرضا منصوری و رضا سخندان هم در جام‌جهانی روسیه برای قضاوت حضور خواهند داشت،‌ با مصوبه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال و موافقت وزارت ورزش نام این سه داور بین‌المللی موفق هم برای دریافت پاداش ویژه به دولت ارایه شده و پاداش آنها هم به همان اندازه بازیکنان و مربیان تیم‌ملی خواهد بود.


تعداد بازدید :  724