شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
با آیین‌های رمضان
رسم «روزه واکنی داماد» در کاشان

در کاشان نیز مانند بسیاری از شهرهای ایران رسومی ‌چون رُفت و روب خانه و مساجد و کلوخ اندازون قبل از شروع ماه رمضان انجام می‌شود. رسوم دیگری نیز در این شهر از زمان‌های قدیم رواج داشته است ازجمله رسم «هوم بابایی» که از آیین‌های بسیار کهن کاشان است. این رسم امروزه نسبت به گذشته قدری کم‌رنگ شده ولی از بین نرفته است و هنوز در برخی محله‌ها در شب پانزدهم ماه رمضان کودکان و جوانان به در خانه‌ها می‌روند و اشعار و آیات خاصی را می‌خوانند تا هدیه‌ای را از صاحب خانه دریافت کنند.
از دیگر رسوم کاشانی‌ها رسم «روزه واکنی داماد» است. خانواده عروس در شب دوم ماه رمضان داماد و خانواده او را برای صرف افطار دعوت می‌کنند و در این میهمانی خانواده داماد قبل از آن‌که عروس افطار کند، طبق رسمی ‌دیرینه هدیه‌ای را به عروس می‌دهند. البته خانواده عروس نیز هدایایی به داماد می‌دهند.
برگزاری مراسم افطار نیز در کاشان با شور و حال خاصی همراه است به‌طوری که دعاخوانی افطار همواره از گلدسته‌های مساجد به گوش می‌رسد و شعرخوانی در مدح و ستایش امیرالمومنین(ع) نیز قبل از اذان مغرب صورت می‌گیرد.
از خوراک‌ها و نوشیدنی‌هایی که در سفره اکثر کاشانی‌ها وجود دارد می‌توان به‌ آش جو و شربت خاکشیر اشاره کرد. در روز پانزدهم رمضان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی(ع) بسیاری از خانواده‌های کاشانی نذری می‌دهند و هنگام افطار‌ آش‌رشته در میان همسایگان و آشنایان خود پخش می‌کنند. 


تعداد بازدید :  382