شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
پیشنهاد سفره رنگی
دیماج بخور، قوی شو

چگونه روزه بگیریم پرتوان بمانیم؟ پرسشی است که این روزها بسیاری از کاربران در فضای مجازی به دنبال پاسخی برای آن هستند. پیشنهاد امروز سفره رنگی دیماج غذای سنتی قزوینی است. دیماج نوعی عصرانه سنتی است که در استان قزوین در فصول گرم طبخ می‌شود. این خوراکی از مخلوط‌کردن تکه‌‌های نان، پنیر، خیار، گردو، پیازداغ و زردچوبه درست می‌شود. نوع اصلی دیماج که متداول‌تر است، از مخلوط تکه‌های خردشده نان لواش قزوینی (خشک) و سبزی خردشده، پنیر کهنه، گردو و پیازداغ تهیه می‌شود و طرز تهیه آن به شرح زیر است:
نان لواش قزوینی ماده اصلی این خوراکی است (که به صورت خشک‌شده نگهداری می‌شود) را خرد کرده و سپس کمی به آن آب می‌پاشیم (البته از نان لواش معمولی که خشک شده باشد نیز، می‌توان استفاده کرد). سبزی مورد استفاده در این خوراکی همان سبزی‌خوردن است که بعد از خردکردن به همراه پیازداغ و گردو و پنیر کهنه به نان اضافه می‌کنیم و تمام مواد را با هم مخلوط می‌کنیم. برای خوردن نیز می‌توان از دو راه استفاده کرد: لقمه‌کردن با دست و لقمه‌کردن با استکان کمرباریک (مثل لقمه‌کردن پشمک یزدی‌ها).
طرز تهیه:
ابتدا نان را به تکه کوچک خرد کنید. سپس کمی آب در آن بریزید تا مرطوب شود. پیاز را از قبل خرد کرده و تفت دهید، سپس به نان اضافه کنید. سبزی‌خوردن و گردو را خرد کرده و با هم مخلوط کنید. گردو را زیاد خرد نکنید، طوری که هنگام سرو زیر دندان بیاید. سپس تمام مواد را با هم مخلوط کنید. روی مواد را با پارچه بپوشانید و بگذارید مواد حدود ۱ تا ۲ساعت استراحت کند. سپس به کمک دست آن را ورز دهید و به صورت گلوله بیضی شکل درآورید. این عصرانه همراه با هندوانه در روزهای گرم تابستان واقعا عالی می‌شود.


تعداد بازدید :  426