شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
هر خانواده ایرانی به‌طور میانگین در ماه رمضان 1.2 کیلو گرم زولبیا و بامیه می‌خورد
مصرف 29‌میلیون کیلوگرم زولبیا در یک‌ماه
بازار متنوع زولبیا، از زولبیاهای جنگلی، نسکافه‌ای، میوه‌ای گرفته تا بامیه‌‌های رژیمی

شهروند|  هر خانواده ایرانی به‌طور میانگین در کل ماه مبارک رمضان یک کیلو و 200 گرم زولبیا و بامیه مصرف می‌کند. در واقع اگر جامعه ایرانی را 24‌میلیون و ١٩٦‌هزار و ٣٥ (طبق سرشماری 95) خانوار در نظر بگیریم، می‌توان گفت که ایرانی‌ها در ماه رمضان 29‌میلیون و 35‌هزار کیلوگرم زولبیا و بامیه می‌خورند. یک حساب کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که گردش مالی شیرینی محبوب ماه رمضان از 406‌میلیارد و 493‌میلیون تومان گذر کرده که رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید، سرانه مصرف زولبیا و بامیه در سال‌های گذشته کاهش یافته است. کاهشی که
علی بهره‌مند، آن را ناشی از عرضه محصولات نه‌چندان مناسب از طرف واحدهای صنفی غیرمجاز می‌داند.
رشد قارچ‌گونه زولبیا و بامیه‌فروش‌ها در ماه رمضان
نزدیک ماه رمضان که می‌شود‌، آش‌فروش‌ها، نان فانتزی‌فروش‌ها و حتی برخی از واحدهای صنفی تعطیل هم زولبیا و بامیه‌فروش می‌شوند. رشد قارچ‌گونه فروشندگان شیرینی محبوب روزه‌داران در رمضان درحالی است که به گفته بهره‌مند تنها قنادان اجازه فروش زولبیا و بامیه را دارند و عرضه این محصول حتی در واحدهای فروش نان فانتزی هم غیرقانونی است. او گفته‌های خود را این‌گونه ادامه می‌دهد: شیرینی‌های عرضه‌شده در این واحدها مشخص نیست در چه محیطی تولید می‌شوند و هیچ نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد، درحالی ‌که شیرینی‌هایی در قنادی‌های مجاز تولید و عرضه می‌شود که هر هفته توسط کارشناسان وزارت بهداشت مورد آزمایش قرار می‌گیرند.  این فعال صنفی با اشاره به این‌که معمولا واحدهای صنفی فاقد مجوز زولبیا و بامیه را ارزان از قیمت مصوب عرضه می‌کنند و به همین دلیل مشتریان خود را دارند، ادامه داد: خریداران این شیرینی‌ها اگر بدانند که این محصولات در چه شرایط بد محیطی و با چه روغن‌هایی تولید می‌شوند، هیچ‌گاه حاضر نمی‌شوند به خاطر چند‌هزار تومان سلامتی خود را به خطر بیندازند.
از زولبیاهای جنگلی، نسکافه‌ای و میوه‌ای گرفته تا بامیه‌های رژیمی
طمع و ظاهر زولبیا و بامیه‌های دیگر مثل گذشته نیست و این روزها به واحدهای صنفی که مراجعه می‌کنی، با تنوع بالایی از این محصول مواجه می‌شوی. از زولبیا‌های جنگلی، نسکافه‌ای، میوه‌ای گرفته تا بامیه‌های رژیمی. شیرینی‌هایی که رنگشان دل هر روزه‌دار را می‌برد، به گفته برخی از رنگ‌های غیرطبیعی در تولید آنها استفاده می‌شود، اما رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید؛ در تولید این زولبیا و بامیه‌ها از شربت سن‌ایچ و پودر نسکافه استفاده می‌شود. اگر معتقدیم که شربت سن‌ایچ از رنگ غیرخوراکی تولید می‌شود، می‌توان این ادعا را قبول کرد. البته کسانی که خواهان این نوع زولبیا و بامیه‌ها هستند، باید پول بیشتری پرداخت کنند؛ چراکه به گفته این فعال صنفی، این شیرینی‌ها تابع قیمت‌گذاری ستاد تنظیم بازار نبود و قیمت‌ها به صورت توافقی تعیین می‌شود. طبیعی است که به دلیل گرانی مواد اولیه این محصولات، قیمت تمام شده و البته عرضه آنها هم بالاتر باشد.
هر کیلو زولبیا و بامیه در ماه رمضان چند؟
آن‌گونه که رئیس اتحادیه قنادان اعلام کرده هر کیلو زولبیا و بامیه درجه یک زعفرانی 14‌هزار و درجه دو 12‌هزار تومان است که از افزایش حدود 2‌هزار تومانی نسبت به پارسال حکایت می‌کند. افزایشی که علی‌ بهره‌مند دلیل آن را بالارفتن قیمت مواد اولیه ازجمله روغن و تخم‌مرغ اعلام می‌کند. اما این فعال صنفی درحالی از مردم می‌خواهد تخلف‌های گرانفروشی را به شماره‌های 66944499 یا 66944411 و سامانه 124 گزارش کنند که این شیرینی دلچسب در واحدهای صنفی تهران بین 16 تا 20‌هزار تومان عرضه می‌شود. بماند که بهای زولبیا و بامیه در برخی از واحدهای ممتاز شیرینی‌فروشی در برخی موارد حتی بیش از 20‌هزار تومان است.


تعداد بازدید :  304