شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
«ترویج و حمایتگری» کلید هلال برای حل مشکلات اجتماعی توسط داوطلبان

شهروند|  محدودیتی برای داوطلب‌شدن در جمعیت هلال‌احمر وجود ندارد. در واقع هر فردی که اصول و اهداف این جمعیت، اعم از خدمت به همنوعان و فعالیت‌های بشردوستانه را قبول داشته باشد، می‌تواند عضو هلال‌احمر شود؛ این آغاز مشارکت در یک فعالیت ترویجی و داوطلبانه است.
افراد، در مواجهه با چالش‌ها، واکنش‌های گوناگونی دارند. برخی در رویارویی با مشکلات و شرایط نامناسب اجتماعی با ابراز نارضایتی‌ غرولند می‌کنند ولی کاری برای حل مشکل انجام نمی‌دهند! اما وقتی شما به جای شکایت از مشکل، تصمیم می‌گیرید که بخشی از راه‌حل باشید، قدمی بردارید و کاری انجام دهید، به یک شهروند فعال تبدیل می‌شوید.
شهروندان فعال حلقه تعامل جامعه و دولت‌‌ها هستند؛ آنها از یک سو منجر به توانمندسازی جامعه و از سوی دیگر باعث کمک‌رسانی به دولت‌ها برای دخیل‌کردن هر چه بیشتر شهروندان و مسئولیت‌دادن به آنان برای حل مشکلات جامعه می‌شوند.
یک شهروند فعال می‌تواند از طرق مختلفی به بهبود شرایط اجتماعی کمک کند. هلال‌احمر در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون امدادرسانی، فرهنگسازی و بهبود رفتارهای اجتماعی در رده‌های سنی مختلف و در اقصی نقاط کشور فعال است و می‌تواند به عنوان یکی از مراکزی که بر پایه مشارکت اجتماعی شکل گرفته و فعال است،  محسوب شود. در بسیاری از معضلات اجتماعی و سوانح طبیعی افراد نیازمند و مددجویی پیدا می‌شوند که نیازمند توجه و رسیدگی‌اند. اگر شما راه کمک به همنوع خود را انتخاب کرده‌اید، مسیر ترویج و حمایتگری را برگزیده‌اید.
ساده‌تر بگوییم ترویج  و حمایتگری «تاثیرگذاری بر سطح آگاهی و تغییر باور عمومی» و یا «کسب حمایت از گروه‌های موثر و قانون‌گذار به منظور حل یک مشکل اجتماعی» است.
اهمیت موضوع «ترویج و حمایتگری» در جامعه، از چند جهت احساس می‌شود:
ریشه بخشی از مشکلات اجتماعی در عادات و باورهای نادرست است. در چنین جایی است که حرکت ترویجی، ابزاری برای انتقال آگاهی و اصلاح باور نادرست ایجاد می‌کند که منجر به تغییر رفتار اعضای جامعه می‌شود؛ برای مثال راه‌اندازی کمپین روز بدون پلاستیک برای اصلاح عادت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی و جایگزینی آن با کیسه‌های پارچه‌ای یا کمپین بهرفت در هلال‌احمر که برای کاهش سوانح رانندگی و اصلاح آن شکل گرفته است.
شاید ابتدایی‌ترین گام در این نوع فعالیت‌ها بکارگیری رفتارهای ارتباطی سازنده باشد. یک‌سری رفتارها ارتباط موثر را تسهیل کرده و به ایجاد تفاهم کمک می‌کنند، مانند:
احترام و ارزش به طرف مقابل: به‌گونه‌ای سخن بگوییم که این احساس به طرف مقابل منتقل شود که ما به عقاید و باورهای آنها احترام گذاشته و برایشان ارزش قائلیم. حتی اگر با طرف مقابل هم‌عقیده نیستیم، باز هم باید احترامشان را حفظ کنیم.
وسعت نظر و انعطاف‌پذیری: طوری با طرف ارتباط برقرار کنیم که نشان دهد ما آماده گفت‌وگو و پذیرای شنیدن نظرات و پیشنهادات آنها هستیم.
مد نظر داشتن ارتباط: حتی زمانی که اختلاف نظر داریم و یا عصبانی هستیم، نشان دهیم که حفظ این ارتباط برایمان مهم است و می‌خواهیم هر دو طرف برنده شود.
صداقت: در گفته‌های خود صادق باشیم و آنچه را که می‌اندیشیم و احساس می‌کنیم، محترمانه بیان کنیم.

16 نکته برای استفاده موثر از شبکه‌های اجتماعی در فعالیت‌های ترویجی

شهروند| در جمعیت هلال‌احمر و بسیاری از نهادهای مدنی و بشردوستانه که به فعالیت خیرخواهانه اجتماعی مشغولند استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان ابزار جذب نیرو و امکانات و وسیله‌ای برای آموزش همگانی مرسوم است، اما راه مناسب استفاده از این شبکه‌ها چگونه است و چه توصیه‌هایی می‌توان برای آن داشت.
 هدف پروژه ترویجی خود را به صورت دقیق مشخص کنید.
 پیام پروژه‌تان را به صورت شفاف تعریف کنید.
 تعیین کنید که گروه مخاطبان شما چه افرادی هستند.
 تحقیق و بررسی کنید که حامیان فعالیت‌های شما در چه زمانی‌هایی بیشتر آنلاین هستند.
 مقالات، پست‌های اطلاع‌رسانی و اطلاعات مورد نظرتان را در بهترین ساعاتی که مخاطبان شما آنلاین هستند، به اشتراک بگذارید.
 اضافه‌کردن محتوای جالب اما بی‌ربط در پایگاه آنلاین، باعث سردرگمی مخاطبان شما می‌شود. همواره در ارسال پیام‌های‌تان بر هدف اصلی تمرکز داشته باشید.
 فعالیت‌های تارنماهای مشابه را مرور کنید. در گفت‌وگوهای صفحات شرکت کنید، نظر بگذارید و سوال بپرسید.
 برای فعالیت‌های خود از زبانی واحد، شفاف، منحصربه‌فرد و پرانرژی استفاده کنید.
 همواره به گفته‌ها و نظرات حامیان خود به خوبی گوش کنید.
 با نظرات مخالفان خود محترمانه برخورد کنید.
 درخواست خود از مخاطب را برای انجام عمل و تحقق هدفی که به دنبالش هستید، به صورت واضح، مستقیم و شفاف مطرح کنید.
 با استفاده از معیارهای از پیش تعیین شده، پیشرفت خود را به صورت مداوم بسنجید.
 ابزار شبکه‌های اجتماعی دیگر را بررسی کرده و در صورت نیاز، آنها را به بستر فعالیت خود اضافه کنید.
 مخاطبان فعال خود را شناسایی کرده، آنها را تشویق و حمایت کنید؛ آنها می‌توانند صدای پروژه شما باشند.
 استراتژی و فعالیت‌های خود را ارزیابی کرده و در صورت نیاز در آنها تجدیدنظر کنید.
 شیوه سنجش موفقیت خود را تعیین کنید. این ابزارمی‌توانند به شما در این حوزه کمک کنند.


تعداد بازدید :  289