شماره ۱۴۱۲ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲ خرداد
صفحه را ببند
ذره‌بين

ماجرای صدای انفجار در غرب تهران چه بود؟

شهروند|  بامداد سه‌شنبه صدای انفجار مهیبی در تهران و بیشتر در مناطق غرب تهران شنیده شد که باعث ترس و وحشت مردم این مناطق شد. صدای این انفجار به قدری مهیب بود که ساکنان بیشتر این مناطق از منازل خود به خیابان‌ها آمدند و دزدگیر خودروها در این مناطق به صدا درآمد. علت این حادثه نشت گاز از سیلندر گاز مایع یک ساختمان سه‌طبقه خالی از سکنه بود که این ساختمان را دچار انفجار و خرابی کرد. بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه 55 به همراه خودرو نردبان هیدرولیکی و خودرو حامل دستگاه تنفسی در ساعت 46 دقیقه بعد از نیمه‌شب گذشته به جنوب بزرگراه اشرفی اصفهانی، بعد از بزرگراه شهید همت، ابتدای خیابان امام حسین(ع) اعزام شدند.
علیرضا کاظمی، افسر آماده منطقه یک عملیات آتش‌نشانی تهران که در محل حادثه حضور یافته بود، در این‌باره گفت: بر اثر باز گذاشتن شیر گاز دو سیلندر 11کیلوگرمی گاز مایع در یک ساختمان سه‌طبقه 12 واحدی، انفجار مهیبی رخ داد. وقوع این انفجار علاوه بر تخریب دیوارهای طبقه اول این ساختمان، باعث شد شیشه‌های در و پنجره و نیز سنگ‌های دیوار این منزل روی سطح خیابان و همچنین مغازه‌هایی که در طرف دیگر بزرگراه قرار داشت، فرود آید و خساراتی وارد کند. نیرو‌های آتش‌نشانی به محض ورود به داخل ساختمان با دو سیلندر مشتعل مواجه شدند که بلافاصله پس از خاموش کردن شعله‌های آتش، هر دو سیلندر گاز را به بیرون از ساختمان انتقال دادند. آتش‌نشانان پس از ایمن‌سازی و پاکسازی محل حادثه، همه اشیای خطرناک و قطعات ساختمانی ناشی از انفجار را که هر آن امکان داشت از دیوار ساختمان جدا شود و از ارتفاع به پایین سقوط کند و به رهگذران آسیب برساند، جمع‌آوری کردند.
وی با اعلام این‌که تحقیقات بیشتر در این‌باره همچنان از سوی کارشناسان آتش‌نشانی منطقه ادامه دارد، خاطرنشان کرد: محل حادثه برای انجام اقدامات قانونی به عوامل شهرداری و نیروی انتظامی منطقه سپرده شد.

افزایش تعداد قربانیان قارچ سمی در کشور
شهروند| تاکنون ۱۰۱۷ نفر با علایم مسمومیت با قارچ‌های خوراکی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد متاسفانه ۱۵ تن از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند. تا ساعت ۱۸عصر دوشنبه ۱۰۱۷نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۱۶نفر در بیمارستان بستری شده و متاسفانه ۱۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست داده‌اند. از تعداد ۱۵ فوتی 7 نفر به کرمانشاه، ۳ نفر به لرستان، ۳ نفر به کردستان و ۲ نفر به آذربایجان ‌غربی مربوط هستند.
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور گفت: شمار مسمومان در شهرستان شیراز افزایش پیدا کرده است و طبق آمار موجود ۳۴ نفر به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که ۱۲ نفر آنها بستری شده‌اند.
کولیوند ادامه داد: ۱۵۰۰ گونه قارچ داریم که ۱۰۰ گونه کلاهک‌دار و ۵۰ گونه سمی هستند که از این تعداد ۶ گروه بسیار خطرناک هستند.
سرپرست اورژانس کشور با اشاره به افزایش رویش قارچ با توجه به بارندگی‌های خوب امسال افزود: افزایش علاقه‌مندی مردم در جمع‌آوری و مصرف قارچ و همچنین افزایش دسترسی به طبیعت و افزایش اطلاعات مردمی درباره خواص مصرف قارچ در کنار افزایش علاقه‌مندی مردم به کسب درآمد از طریق فروش قارچ‌های کوهی ازجمله علل افزایش آمار مصرف و در نتیجه آن افزایش تعداد مسمومان است. کولیوند گفت: تشخیص سمی‌بودن قارچ اصلا کار ساده‌ای نیست از این رو به شهروندان توصیه می‌شود که از مصرف قارچ‌های فله‌ای بشدت خودداری کنند.
وی با اعلام این‌که به هیچ‌وجه تماس بدنی باعث ایجاد مسمومیت با قارچ نمی‌شود، ادامه داد: خوردن قارچ سمی در درجه اول باعث ایجاد دل درد و تهوع و دل‌پیچه می‌شود.سرپرست اورژانس کشور افزود: سرعت و زمان اولیه مراجعه مسمومان با قارچ به مراکز درمانی بسیار مهم است؛ و با توجه به تأثیر وحشتناکی که سم قارچ بر روی کبد می‌گذارد، لذا به شهروندان توصیه می‌شود در صورت بروز علایم اولیه مسمومیت بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کرده و از انجام خوددرمانی و به‌ویژه درمان‌های سنتی پرهیز کنند.وی با تأکید بر این مطلب که به هیچ وجه از روی ظاهر قارچ نوع سمی آن تشخیص داده نمی‌شود، تصریح کرد: قارچ‌های پرورشی سالم هستند ولی چون به صورت فله عرضه می‌شوند، نمی‌توان تشخیص داد که پرورشی هستند یا کوهی از این رو به شهروندان توصیه می‌شود حتما برای مصرف قارچ از مراکز معتبر فروشگاهی نسبت به خرید آن اقدام کنند.


تعداد بازدید :  232